Шофьори на частен превозвач плашат Варна с транспортна стачка

Повече от 150 работници на частното транспортно дружество "Транстриумф холдинг" окупираха тази сутрин залата на варненския Общински съвет с искане за запазване на условията, при които в момента компанията обслужва половината от линиите на градския транспорт в града. Според прочетената от тях декларация, всички служители на "Транстриумф холдинг" са в готовност за ефективни стачни действия ако до 6 ноември т.г. не получат гаранции за запазването на работните си места след осъществяването на проекта за интегриран градски транспорт във Варна.
В дъното на проблема стои условие според което, за да получи 114 млн. лв. европейско финансиране за модернизация на системата за градски транспорт във Варна, кметската администрация трябва да сключи договор само с общинското дружество "Градски транспорт" ЕООД. Това предизвика острата реакция на частното дружество "Транстриумф холдинг", което от години обслужва близо половината от линиите на градския транспорт във Варна по договор с общината.
Само преди седмица кметът на града Иван Портних и председателят на ОбС Иван Луков се срещнаха със служители на частната компания, за да ги уверят, че веднага след спечелването на проекта, общинското транспортно дружество ще предложи на частния си конкурент договор като подизпълнител. При това, заплащането за дейността ще се извършва на базата на изминати километри, а не на брой превозени пътници, каквато е практиката в момента. Това според Портних и Луков гарантира и запазването на работните места в "Транстриумф холдинг".
Днешната окупация на пленарната зала на ОбС във Варна показа, че преговорите са останали без резултат, а
зад ултиматума за стачка след 6 ноември най-вероятно стоят други мотиви,
различни от страха за загуба на работни места.
Една от причините за готвената транспортна стачка във Варна се корени в решение на ОбС – Варна, взето още на 18 август 2011г. С него Съветът на директорите на общинското дружество "Градски транспорт" ЕАД бе упълномощен да извърши "всички необходими правни и фактически действия за закупуване на 100 % от акциите на частния си конкурент "Транстриумф Холдинг" АД".
Идеята за сделката беше прокарана от двама общински съветници от ГЕРБ. Първият беше Марио Шиваров, който същевременно бе и съветник по фирмено управление на бившия кмет на Варна Кирил Йорданов (а по собствените му думи и на председателя на Общинския съвет). Вторият - Валентина Софрониева, бивш главен юрисконсулт и директор на правната дирекция на община Варна.
Предложението на двамата беше мотивирано с твърдението, че според условие на европейските институции, за да бъдат получени 114 млн. лева за финансиране на Проекта за интегриран градски транспорт в града, автобусните линии във Варна трябва да бъдат обслужвани от дружество, което да е 100% общинска собственост. В момента те са поделени между общинското "Градски транспорт"и частното "Транстриумф холдинг".
Пред колегите си в ОбС-Варна през август 2011г. Шиваров и Софрониева заявиха, че без тази сделка
проектът за модернизация на градския транспорт в града ще бъде провален.
Тези твърдения по-късно бяха официално опровергани от финансиращия орган по проекта, но така или иначе съветниците взеха решение за започване на процедурата за придобиване на "Транстриумф холдинг". Оказа се обаче, че тя е послужила като "алиби" за сключването на таен предварителен договор, който минира проекта за интегриран градски транспорт във Варна.
Според тайна клауза в неговия текст, независимо от изхода на сделката, общинското дружество "Градски транспорт" дължи на частното "Транстриумф холдинг" капаро в размер на 750 хил. евро. Именно заради това условие договорът бе държан в пълна тайна дори от общинските съветници във Варна. По мнението на експерти евентуалното изплащане на капаро в договорения размер ще доведе до фалит общинския превозвач, който и без друго в продължение на години бе воден към ръба на финансов колапс.
На 22 февруари м.г. след серия скандали, Общинският съвет във Варна все пак одобри текста на договор, според който
"водещ партньор" на общинската администрация в изпълнението на проекта за цялостно обновяване на транспорта във Варна ще бъде "Градски транспорт".
"Това удовлетворява напълно европейските изисквания за отпускането на безвъзмездното финансиране по проекта и нуждата от придобиване на "Транстриумф холдинг" вече не е наложително", каза по този повод тогавашния председателят на комисията по транспорт в ОбС – Варна Иван Луков.
Независимо от това обаче преговорите между двете дружества продължиха при пълно информационно затъмнение. В резултат на това и на базата на сключения предварителен договор акционерите в "Транстриумф холдинг" "Фрея турс" и "Болкан трейд бус" заведоха дело в Арбитражния съд на Българската-търговско промишлена палата за "дължимото капаро" по сделката .
И до този момент обаче договорът продължава да бъде пазен в пълна тайна.
Преди началото на днешното заседание на Общинския съвет във Варна служителите на "Транстриумф холдинг" отново повториха, че са разтревожени от възможността за разтрогване на договора, който Община Варна има с частния им работодател.
Представители на работещите в компанията обявиха, че са в стачна готовност, и че са събрали 7500 подписа от гражданите на Варна в своя защита. По техните думи датата 6 ноември, след която евентуално ще спрат работа, е била определена вчера от Иван Луков, сега вече в качеството му на председател на ОбС- Варна. По време на срещата си с тях той е обещал още в близките дни да бъдат предприети стъпки, които да гарантират работните места в частното дружество.
Само преди няколко дни кметът на Варна Иван Портних заяви по време на среща с работници от частното дружество, че най-късно до два месеца ще бъде обявен конкурс за подизпълнител на транспортните услуги, извършване от "Градски транспорт". Според него процедурата ще отнеме не повече от пет месеца, а "Транстриумф холдинг" не би трябвало да има проблеми със спечелването на конкурса, тъй като реално няма конкуренти във Варна.
Междувременно трябва да стане ясно и дали "Транстриумф холдинг" ще оттегли иска си за дължимото капаро от 750 хил. евро по несъстоялата се сделка за продажбата на активите му.