Доброволческа инициатива ще помага на българските ученици да изберат професия

Доброволческа инициатива ще помага на българските ученици да изберат професия

Доброволческа инициатива ще помага на българските ученици да изберат професия
office.microsoft.com
Група доброволци са решили да помогнат на колкото може повече български ученици да се ориентират правилно на трудовия пазар и да изберат най-подходящата професия за себе си. Амбицията им е подплатена с новия "Пътеводител за професионално ориентиране", който се разпространява безплатно онлайн, със стартираща социална платформа, където младежите могат да получават информация за различни възможности и да споделят опита си, както и с два кариерни форума за ученици от цялата страна, които ще се състоят през пролетта в София. 
Проектите бяха представени тази седмица от авторите си - Олга Василевска и Теодора Зарева, проектни мениджъри на новата социална мрежа за кариерни идеи wishbox.org, и Яна Мерджанова и Моника Богданова от Катедрата по дидактика в СУ "Св. Климент Охридски", които са съставили Пътеводителя за професионално ориентиране. Те многократно изразиха отдадеността си към каузата и определиха образованието и правилният кариерен избор като най-съществената крачка към задвижването на пазара на труда у нас.
Пътеводителят, който е в интернет от средата на октомври и вече се радва на изевестно внимание, е предназначен както за учениците, така и за учители, треньори, ментори и всеки, заинтересуван от идеята да помогне на младите хора да навлязат по-лесно в света на възрастните, обясниха организаторите. Той съдържа четири модула, които да помогнат на младежите да оценят собствените си интереси и умения, да се запознаят с различните групи професии и необходимите качества за тях, да научат как практически се търси и се кандидатства за работа. С помощта на Центъра за развитие на човешките ресурси, фондация "Заедно в час" и "Джуниър ачийвмънт" около 200 учители от страната вече са били обучени и използват наръчника.
На първо място книгата се опитва да помогне на младите хора да вземат автономно и информирано решение за бъдещето си, коментира проф. Мерджанова. Намирането на баланса между личните пориви за развитие, реалните умения и потребностите на бизнеса обаче е изключително трудно, затова децата се нуждаят от сериозна помощ, допълва тя. Според нея проблемът не идва от компетенцията или територията - всички учители се интересуват и биха опитали да помогнат на децата за този избор, стига да имат инструмент за това.
Според Даниела Тодорова, учителка по програмата на "Заедно в час", обаче за голяма част от децата в малките населени места стои базовият проблем, че изборът на кариера никога не е поставян като нещо важно пред тях. Те възприемат по презумпция, че ще вървят по стъпките на бащите си, които например карат тирове, и в крайна сметка никога не научават за алтернативите, казва тя. Това може да се промени лесно - с информация и внимание от страна на учителите.
На платформата Wishbox младежите ще могат да получават такава информация и идеи за разнообразни професии. Във видео клипове професионалисти от различни сфери ще разказват за работата и задълженията си, а в друга рубрика ще се публикуват новини от сферата на човешките ресурси и трудовия пазар, както и текстове на потребителите, в които те споделят опита си например от избора на професия, търсенето на работа, процеса на кандидатстване и т.н. Сайтът ще се поддържа изцяло от доброволци.
В допълнение, през месец март догодина като част от проекта ще се организира и кариерният форум "Аз, инженерът", на който ученици и студенти ще могат да се срещнат с представители на технологичните компании у нас. През юни пък, за втори път ще се проведе форумът "Аз, ученикът", на който ще бъдат поканени гимназисти от цялата страна, за да обменят идеи помежду си.