Една пета от 15-годишните трудно четат и осмислят текст, сочи изследване

Над една пета от деветокласниците трудно четат и осмислят съдържанието на текст. От тях 8 на сто не се справят и с най-елементарни задачи по четене, а останалите 12.8 на сто могат да разберат само кратък текст в познат стил и съдържание, придружен с картинки.
Това показват данните от международното изследване PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Резултатите бяха обявени днес, а самият тест е проведен през 2012 г. PISA изследва нивото по четивна грамотност, математика и природни науки. В изследването участват общо 510 хил. ученици от целия свят, като от България са се включили над 5 хил. деца - основно деветокласници между 15- и 16-годишна възраст от 188 училища от цялата страна.
Общо 8 на сто са учениците, които срещат съществени трудности, когато трябва да разберат и осмислят прочетен текст. Тяхната четивна грамотност е изключително ниска, сочи изследването. Средно за страните от ОИСР този процент е значително по-нисък - 1.3%.
Още 12.8% от българските ученици срещат затруднения с четенето. Те се справят със задачи към текст към картинки, в който отговорът е посочен както визуално, така и на няколко пъти в текста - често още в първото изречение. Средното равнище по този показател е 4.4%.
Същевременно 18.6 на сто от участвалите в изследването могат да се справят с малко по-сложни текстове, на които да определят основната тема, целта на автора, да направят връзка между информацията в текста и познание, което произтича от техния ежедневен опит. "Обикновено необходимата информация е очевидна, а на учениците са дадени подробни указания как да подходят при решаването на конкретната задача", пише в изводите от изследването. За сравнение - средното ниво за страните от ОИСР е 12.3 на сто.
Над критичния праг от знания попадат останалите български ученици, разпределени в още пет нива. Едва 4.3% обаче умеят да анализират при средно ниво от 8.3 на сто за страните от ОИСР.
Данните показват и големи разминавания между момичетата и момчетата по целия свят. В България обаче разликата между тях е драстична - половината от момчетата у нас са под критичния минимум от уменията за четене.
По показателя четене България се намира в дъното на таблицата на 51-во място с 436 точки от 65 страни, колкото Сърбия, Обединените арабски емирства, Чили, Тайланд, Коста Рика и Румъния. От министерството на образованието отчитат много леко подобрение - ръст от седем точки, спрямо предното изследване PISA от 2009 г. С 1.6% по-малко са учениците под критичния минимум, а с 1.5 на сто са повече тези, които умеят да анализират.
На първо място е Шанхай - Китай с 570 точки, а най-слабо са се представили учениците в Перу - 384 точки.