По-малко теория и повече изисквания към учениците, препоръчват от "Заедно в час"

След тревожните резултати от международното изследване на училищното образование PISA 2012, според които 44% от българските ученици нямат базови практически умения, трябва да помислим за повече иновации в класната стая. Образованието у нас набляга на теоретичното знание, и макар то да е важно, много по-важно е децата да бъдат подпомогнати да го прилагат на практика.
Това коментира изпълнителният директор на фондация "Заедно в час" Евгения Пеева в предаването "Събуди се" по Нова телевизия. Към момента фондацията поддържа мрежа от над 100 учители в училища в цялата страна, чиято цел е да внесат иновации в преподаването и да подобрят успеха на учениците. В рамките на една година класовете с учители от "Заедно в час" вдигат своя резултат с 20%, което се отчита като две оценки – от четири на шест, похвали се Пеева.
Подходът на самите учители е изключително важен също. Според Пеева всичко зависи от това как се поставят задачите на децата в класните стаи и задаването на иновативни образователни проекти. "Ако продължаваме да се съобразяваме с ниските критерии, просто бутаме децата през системата. Те минават, мислейки си че знаят много и изведнъж се оказват в университета или на пазара на труда, съревновавайки се с хора, пред които на истина е имало взискателни критерии", добави тя.
Като добър пример тя даде образователната система в Шанхай, която в продължение на години е на върха на класацията PISA. В многолюдния град непрекъснато прииждат хора от провинцията. Децата им идват от училища с ниски критерии, затова образователната система има тежката задача да навакса пропуските им, обясни Пеева. Това се случва като учителите постоянно работят по уменията си, чрез обучителни програми и менторство. Много тясно се работи там както с учениците, така и с родителите, допълни тя.