Да учиш с Емил Джасим
Истинските герои. Отново. Надяваме се и за вас срещите с тези хора да бъдат удоволствие.*
Университетски преподавател, гей, евреин, в Берлин, по време на управлението на Адолф Хитлер;
Ченге и репресиран, в България, през социализма;
Танцьорка, в Куба, малко преди и след революцията на Фидел Кастро.
Това са част от ролите, в които учениците на Емил Джасим се превъплъщават в социалната мрежа "Фейсбук" или в блогове. Вместо да научават уроците по история наизуст, те приемат самоличността на обикновени хора от дадено време и разбират що е тоталитарна система, донос, репресия, фашизъм...
Експериментът
"Това беше експеримент с ученици, на които бях класен ръководител, преди две години", казва младият Емил, докато подготвя задачи за свой ученик в частното училище "Меридиан 22", където работи в момента. В ролите са влезли единадесетокласници от Частната езикова гимназия "Проф. д-р Васил Златарски". Тогава се изучават тоталитарните системи като част от световната история през XX век.
За Емил това са едни от най-важните уроци, защото "много хора се опитват да сложат разлика между фашистката тоталитарна система и комунистическата тоталитарна система. Няма разлика."
"В класа имаше един ММА борец. Шампион. Тренира усърдно, много умно хлапе. Него го поставих в следната ситуация. Казах му: "Ти трябва да създадеш профил във "Фейсбук" на университетски преподавател, гей, евреин, в Берлин, през 1933 - 1945 г.", разказва Джасим. Ученикът му – боец, пълен с тестостерон, подскочил и възкликнал: "Ама как така!" След това Емил му дал задача да прочете за гоненията и тормоза на такива хора по това време в Германия, да влезе в обувките им и да походи малко.
"Имаше случай, в който един ученик явно растеше не съвсем като добър човек и имаше навика да клевети. На него му дадох задача да бъде в роля на ченге от Държавна сигурност в България през социализма", разказва Джасим и продължава, че на ученичка, срещу чийто дядо са били пускани много доноси, е дал ролята на репресирана. Благодарение на публикувани в интернет документи двамата са успели да вникнат по-дълбоко и да разберат репресивния апарат на България по това време.
Други роли, които Емил е давал на учениците си, са на жена, университетски преподавател, в Иран пред и след революцията, както и на танцьорка в Куба в периода на революцията на Фидел Кастро, за която ученичка поддържала блог с отразени 15 години от живота й. На ученик от заможно семейство е възложил задачата да влезе в ролята на работник по време на Голямата депресия.
"Това им даде им възможност и ги задължи наистина да прочетат, да създадат мрежа от приятели", смята Джасим и дава за пример "Фейсбук" страница за византийска литература, последвана от много хора по света.

Реформата
Освен че е учител по история от 9 години – преди в Класическата гимназия в София и Частна езикова гимназия "Проф. д-р Васил Златарски", а сега в "Меридиан 22", Емил е и програмен директор на "Център за образователни инициативи", в чийто офис е и срещата ни. Превърнал е реформата в образованието в кауза. Според него новите технологии задължително трябва да участват в процеса на обучение, защото младите хора просто се раждат на това ниво. Затова и той ги използва.
При липса на достатъчно компютри при провеждането на тест той позволява на учениците да отговарят през смартфона си. Това е възможно, защото работи с онлайн системата u4ili6teto.bg, в която може да подготви въпроси и отговори, които автоматично се разбъркват за всеки ученик. Така те не могат да преписват един от друг, а същевременно учителят пести време, разказва Джасим. Просто не се правят различни варианти на теста, не се разпечатват, учителят не проверява ръчно.
Докато си говорим, подготвя задачи точно в тази онлайн система. Демонстрира как може да провери дали обучаваните са влизали в сайта, колко време са били там, в колко часа, направили ли са упражненията си... Домашните се предават също онлайн. "След две години завършват университет първите, на които целият социален живот е преминал през "Фейсбук", аргументира се Емил. Убеден е, че имат коренно различно мислене и за тях споделянето стои по абсолютно друг начин от това на предишните поколения. "Ако ние не сме в крак с тяхното време, нямаме място тук. Времето е тяхно."
Системата се използва в петнайсетина училища, сред които 18-о СОУ в София, 1-во СОУ в Търговище, "Пейо Яворов" в Бургас, както и българските училища в Париж и Брюксел. Същевременно Емил Джасим чрез "Център за образователни инициативи" обучава и други учители на тази система. Досега броят им е около 700.
Не одобрява обичайната система на преподаване, в момента използва тази на Международния бакалауреат. "Нямаме държавни образователни стандарти, а държавни образователни изисквания", смята Емил и добавя, че учителят трябва да знае всяка урочна единица какви определени цели гони, "да е ясно кое колко - струва знание, от една страна, и умение, от друга".
Според него с Международния бакалауреат "всичко е разписано до последната запетая", разделени са знания от умения на ученика. И най-важното – има връзка между ученик, учител, директор и родител. "Всеки преподавател има един наръчник, където всичко е написано подробно. Какви са критериите за изпит, колко точки и оттам насетне работата на учителя е да върви по тези стъпки."
Най-трудно му е оценяването на учениците по шестобалната система. Според него тя не отразява достатъчно добре напредъка на ученика, защото не прави разлика между 3.51 и 4.45 например, както и слабата и отличната оценка са само 50 стотни. Приема за несправедливост и ученик, получил 5 от 100 точки на изпит, и този с 45, да получават слаба оценка.

Тийнейджърите не са агресивни, а креативни
Отдадеността на Емил обаче не се изчерпва с това. Той е един от инициаторите на ученическия видеоконкурс ReporTeen. "Много го обичам този проект", усмихва се. Идеята е взета от американски конкурс за клипове на тема "Демокрацията е...", в която всеки е можел да се включи. В ReporTeen обаче могат да участват само тийнейджъри.
Организаторите задават конкретна гражданска тема, а ученици до 19 години заснемат видеоклипове по нея. Първата година е зададено "Свободата е...", на следващата е била "Толератността е...", а в момента изданието е "Изборът е...". След това всички творби се публикуват в интернет и се избират победители, като има и материални награди. "Искаме да накараме учениците да се замислят върху абстрактни категории", разяснява Емил.
Идеята за конкурса пък се зародила, след като преди няколко години в медиите са били разпространени сцени на насилие в училище. "Това беше една вълна от материали в медиите, и то във всички медии, особено в телевизиите, за това как учениците са много агресивни, как се бият, как ругаят учителите", разказва учителят и добавя, че те са показвали учениците като тъпи, невъзпитани, лоши, агресивни и без никакво въображение.
"Аз и моите колеги подскочихме и реагирахме, защото тийнейджърите всъщност са умни, креативни, усмихнати, ведри..." Затова единственото условие за участие в ReporTeen е клиповете да бъдат позитивни. "Много харесвам моите ученици, смятам, че са креативни, не са обремени от проблемите на възрастните", смята Емил.
С Емил Джасим тръгваме към училището за час, но той изненадващо получава обаждане, че ученикът, с когото трябва да се срещне, е изгорил ръката си с вряла вода. И не се връща в офиса, а придружава ученика си до "Пирогов"...
* За поредицата "Истинските герои": И около тази Коледа и Нова година, когато вярваме, че имате повече време за четене, ви срещаме с интересни и вдъхновяващи хора. Започнахме сериите от портрети "Истински герои" в края на 2010 г. В тях търсим да представим хора, които си приличат по енергията да създават, да се борят, да търсят, да преодоляват, да мечтаят... Те заразяват с желанието да продължат да вървят по пътя си, независимо какво се случва около тях. Събираме текстовете тъкмо в тези дни, защото светлите празници и пътуванията са време, което предразполага всеки да помисли за важните неща в живота, да планира промени, да се зареди.