По-икономични и комфортни мотриси тръгнаха в софийското метро

Нови десет метровлака ще возят софиянци и гости на столицата от тази седмица. Първият от тях беше пуснат в експлоатация днес на официална церемония, почетена от министъра на околната среда и водите Искра Михайлова, столичния кмет Йорданка Фандъкова и изпълнителния директор на "Метрополитен" Стоян Братоев. Останалите девет мотриси тръгват по линиите на метрото утре.
Както и използваните сега мотриси, така и новите са руска изработка. Те обаче са следващо поколение и консумират с 25% по-малко енергия от предшествениците си. Същевременно новите влакчета на метрото са по-обезшумени и имат подобрена климатизация. С тях парка на столичния метрополитен нараства до 52 влака.
Новите метровагони са кооперирано производство между японската фирма "Хитачи", която прави цялата силова електроника и двигателите и "Метровагонмаш", сглобяващи купето от неръждаема стомана. В работа на спирачен режим и в работа в движение по инерция, двигателите се превръщат в генератори и произвеждат ток, който се връща в енергосистемата на метрото и се консумира, коментира Стоян Братоев. Той добавя, че двигателите на японската фирма имат живот над 10 - 12 милиона километра.
Към момента метрото превозва между 280 000 и 300 000 души на ден. С пускането на новите станции до бизнес парка и летището, през 2015 година подземната железница ще се ползва от 90 000 повече столичани и гости на столицата. Същевременно интервалът, в който ще се движат влаковете, в пиковите часове ще бъде намален с 45 секунди до две минути и половина. През 2018 година очакванията са метрото да превозва по половин милион пътници на ден.
Според кмета на София Йорданка Фандъкова с покупката на новите мотриси подземната железница на столицата е подготвена за пускането на новите линии до Бизнес парка, както и до улица "Сребърна". Сделката за 80 млн. лева, финансирана по оперативна програма "Околна среда", ще позволи и изтеглянето за ремонт на най-амортизираните мотриси, закупени още през 80-те години на миналия век.
Старите метровлакчета ще бъдат ремонтирани в новия столичен завод за трамваи, който беше открит миналата година, обясни Фандъкова. Според нея по-икономичните мотриси ще пестя по около 50 000 лева месечно от електричество.
Министърът на околната среда и водите Искра Михайлова посочи, че пускането на десетте нови влакчета ще повлияе на качеството на атмосферния въздух в София, като свали от колите и другите замърсяващи форми на транспорт немалко пътници.

Йорданка Фандъкова каза още, че след пускането на първите нови трамваи от общо 20 в края на миналата година до средата на тази се очаква и подписването на договор за доставка на модерни автобуси.