Най-накрая ръководството на столичния градски транспорт ще бъде избрано с конкурс

С години закъснение Столичната община ще проведе конкурс за избор на ръководство на "Център за градска мобилност". От 2008 г. управлението се извършваше от директно избрани от общинския съвет мениджъри, наричани временно ръководство.
"Ще се запази броят на членовете на Съвета на директорите на дружеството от петима души", заяви пред "Дневник" председателят на стопанската комисия Николай Стойнев (ГЕРБ), който е вносител на доклада заедно с председателя на транспортната комисия Радослав Тошев (ГЕРБ). Според Стойнев решението сега да се проведе конкурс е част от поредицата избори на нови ръководства и на други търговски дружества. Докладът им е включен в дневния ред на редовното заседание на общинския съвет в четвъртък.
Процедурата ще бъде обичайната според наредбите на местната управа. "Ще бъде публикувана обява, след това ще се отсеят кои кандидати отговарят на изискванията, одобрените ще представят бизнес планове, които ще бъдат оценени, и който получи най-много точки - ще спечели", припомни процедурата Стойнев.
Сегашните членове на Съвета на директорите също ще могат да кандидатстват. През есента на 2012 г. набързо за временно ръководство бяха избрани бившият шеф на Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" Симеон Арнаудов, зам.-председателят на Националното сдружение на общините Емил Савов, консултантът и преподавател в Университета по строителство, геодезия и архитектура (УАСГ) Тодор Тодоров, журналистът от БТА, който пишеше за общината, Свилен Кръстев и преподавателят в Нов български университет (НБУ) Надя Маринова.
Изборът им беше съпроводен от неодобрението на съветниците от БСП, които настояваха още тогава да се проведе конкурс, а не да се назначават директно хора. От левицата не получиха и отговори как е определен броят на Съвета на директорите и как е проведен подборът на посочените от ГЕРБ.
От 2008 г. управлението се поделяше между шефовете на "Паркинги и гаражи" и "Столична компания за градски транспорт - София" Николай Костов и Марчело Доковски. През 2011 г. Доковски почина при умишлен палеж в дома му. Една от версиите по случая посочва, че причината за инцидента била преговорите за връщането на паркинга при Националния дворец на културата към Столичната община. Така на практика години наред управляваше само Костов.
През октомври 2012 г. избухна скандала с начислената лихва от 3.2 млн. лева към частния превозвач "Карат - С", която се оказа само около 600 хил. лева. Вината беше хвърлена към Николай Костов, който вече беше заместник изпълнителен директор, и към Методи Аврамов, който ръководеше икономическия отдел, изчислил грешно лихвата.
През управлението на сегашното временно ръководство нямаше големи промени във финансовото състояние на "Център за градска мобилност", който продължава да трупа просрочени задължения. В момента те са около 100 млн. лева и общинският съвет започна процедура по изтеглянето на заем за погасяване на сумата. Не е известно как ще бъдат платени натрупаните лихви към частните и общинските превозвачи, които няма да бъдат погасявани с кредита.