Защо да печелим, ако можем да губим?

Защо да печелим, ако можем да губим?

Десет автобуса от този тип бяха доставени във Варна през 2009г. В момента от тях в експлоатация са само 2.
Десет автобуса от този тип бяха доставени във Варна през 2009г. В момента от тях в експлоатация са само 2.
Осем от общо десет автобуса с марката "ТЕДОМ" (TEDOM) на общинското дружество "Градски транспорт" във Варна, спрени от движение през есента на миналата година, и до този момент не могат да бъдат ремонтирани защото за тях не са доставени резервни части. Всички те са оборудвани с двигатели на газ метан. В същото време дружеството, което от години работи на загуба, прави разходи за по-скъпото дизелово гориво, вместо да пести от използването на газ.
"Какво значение има дали автобусите ще са в движение или не?, попита представителя на варненския Общински съвет в дружеството Злати Златев. Имаме достатъчно коли, за да обслужваме линиите на градския транспорт в града. Когато намерим резервни части и когато решим, тогава ще ремонтираме спрените. Вас какво ви интересува?".
Победителят
Десетте автобуса на газ метан "ТЕДОМ" бяха доставени във Варна през 2009г. от
официалният представител на компанията за България "Метан Маркет". Цената на всеки от тях е около 194 хил.евро (378 хил. лв.).
Вторият участник в търга за доставката на автобусите беше дружеството "Булавто", което предложи автобуси с марката "Ирисбус" (Irisbus) на консорциум, в който влизат дружествата "Фиат – Ивеко" (Fiat-Iveco) и "Рено" (Renault). Чешките "ТЕДОМ" обаче бяха предпочетени от "Градски транспорт"-Варна. Сега осем от тях са неизползваеми за неопределен период от време, след като са били в експлоатация само пет години.
"Зная, че "ТЕДОМ" е фалирала. Фирмата е произвела само около 100 автобуса (по данни на самата компанията 193), като 90 от тях са в България, каза за "Дневник" изпълнителният директор на "Градски транспорт" - Варна Максим Тодоров. Още десет автобуса има в Сърбия. Това е марка "събери чарк", нали знаете какво означава това? Нямам никаква представа защо тогавашното ръководство на дружеството е взело решение да ги купи", каза още Тодоров.
Според него за автобусите няма и техническа документация, която да бъде използвана при ремонтите им. "Автомонтьорите действат по принципа "разглоби и научи", каза Тодоров. За пет години вече се оправят, но това не е нито "Мерцедес", нито дори "Соларис" (марката на 70-те автобуса, доставени във Варна в края на м.г. по проекта за Интегриран градски транспорт, бел. ред.).
"нормална експлоатация минимум 10 години"
Справка в регистъра на обществените поръчки показва, че прогнозната цена на сделката за доставката на десетте метанови автобуса е била 4 млн. лв. и е била почти постигната при изпълнението на процедурата, проведена през 2008г. Според заданието, което потенциалният доставчик е трябвало да покрие качеството на доставените автобуси е трябвало да гарантира "нормална експлоатация в условията на гр. Варна – минимум 10 години".
"Нямам никаква представа защо автобусите не са в движение, каза управителят на "Метан Маркет" Ивайло Виденов. Към момента гаранционният срок на автобусите вече е изтекъл, но според договора, който сме сключили с "Градски транспорт" - Варна за доставката им, ние имаме задължение да осигуряваме срещу заплащане резервни части до 2024г. Друг въпрос е, че дружеството се мъчи да купува честите на по-ниски цени и от други доставчици за което си носи и съответната отговорност", обясни Виденов.
Според управителя на "Метан Маркет" "Градски транспорт" - Варна дължи на компанията му няколко хиляди лв. поради което той е отказал да изпълни последната поръчка за резервни части.
"Няма нищо вярно в твърденията, че "ТЕДОМ" е фалирала, каза Виденов. Заводите просто спряха производството на автобуси и сега използват същите двигатели за производството на когенератори. По тази причина няма никакъв проблем с доставката на резервните части, обясни още Виденов. Цената им обаче е съвсем отделен въпрос".
Той каза също, че "ТЕДОМ" са използвали за автобусите си модули, които се влагат и в автобуси с марките "Мерцедес" и "Соларис" и по тази причина сервизното им обслужване не би трябвало да създава проблем.
Изчезналият договор
Още през септември 2009г. , само четири месеца след доставката на десетте автобуса "ТЕДОМ" във Варна, тогавашния председателя на Комисията за борба с корупцията в Народоното събрание Яне Янев обяви, че в сделката има индикации за "престъпна практика". В типичния си стил Янев се позова на високопоставен информатор във Франиця, но отказа да съобщи името му. При едно от посещенията си във Варна той дори обяви, че по негова информация за осъществяването на сделката е била платена комисионна в размер на 40% от стойността й. В крайна сметка Янев обяви, че по случая ще бъде сезирана прокуратурата.
Шест месеца по-късно, на 31 март 2010г. във Варна шумно бе проведена операция "Медузите". При нея бяха задържани тогавашния председател на Общинския съвет във Варна Борислав Гуцанов, Пенчо Пенчев – прокурист на общинското дружество "Градски Транспорт", близкият до Гуцанов бизнесмен Даниел Славов - Дънката и главната счетоводителка на "Градски Транспорт" Яна Кръстева.
Според съобщението на прокуратурата тогава четиримата бяха задържани по подозрение за участие в схема за злоупотреба с бюджетни средства на Община Варна при купуването на нови и рециклирани автобуси за дружеството "Градски транспорт".
Пак по информация от разследващите по делото бяха проверявани три сделки, сключени от "Градски транспорт" от 2003 до 2007 година. Днес обаче стана известно, че сред иззетата от общинското дружество документация най-вероятно е попаднала и тази за доставката на автобусите "ТЕДОМ".
"Договорът за тях е сключен с "Метан Маркет" на база на спечелената обществена поръчка през 2009г. но най-вероятно е бил иззет от прокуратурата по време на акцията "Медузите", каза Максим Тодоров. Нямам представа дали копие от него не се съхранява в Общинския съвет, те все пак са наш принципал. Пак по същото време може би са били иззети и техническите документи, както и компютрите, в които е била съхранявана информация, нужна за обслужването на автобусите. Всичко това все още е в прокуратурата като доказателство по делото", обясни Минчев.
Загубата
В края на декември м.г. по проекта за Интегриран градски транспорт във Варна бяха доставени 70 нови автобуса на стойност около 32 милиона лв. Те са производство на полската компания "Соларис". От тях само 20 се движат на метан, а останалите са с дизелови двигатели.
На въпроса какви загуби търпи компанията "Градски транспорт" - Варна от това, че от движение са спрени осем автобуса на газ, чиито експлоатационни разходи по мнение на специалисти са около два пъти по-ниски от тези на дизеловите, вчера представителят на Общинския съвет в дружеството Злати Златев отговори така: "В момента пътувам и повече не мога да продължа разговора".
Данни, обявени в началото на годината  обаче сочат, че общите загуби на дружеството "Градски транспорт" - Варна само за миналата година надхвърлят 2.5 млн. лв. В сравнение с 2012г. те са нараснали с 50%.