Проектът за интегриран градски транспорт във Варна изостана фатално

Проектът за интегриран градски транспорт във Варна изостана фатално

В края на миналата година във Варна бяха доставени 70 нови автобуси. До момента това е единствено изпълнената част от проекта за интегриран градски транспорт в града, чийто срок изтича през юли догодина.
В края на миналата година във Варна бяха доставени 70 нови автобуси. До момента това е единствено изпълнената част от проекта за интегриран градски транспорт в града, чийто срок изтича през юли догодина.
Обществената поръчка за възлагане на един от най-тежките компоненти в проекта за Интегриран градски транспорт на Варна – изграждането на скоростен автобусен коридор или BRT система (от англ. Bus Rapid Transit) ще бъде обявена още в първите дни след майските празници. Това каза за "Дневник" ръководителят на проекта Биляна Якова.
"Забавянето с обявяването на този търг се дължи на факта, че се постарахме да изчистим всички възможности за обжалване на резултатите от него, каза тя. След това се надяваме процедурата да се движи бързо, за да не бавим повече проекта".
Договорът за изграждане на система за интегриран градски транспорт във Варна на стойност 110 млн. лв. бе подписан от администрацията на бившия кмет на града Кирил Йорданов през 2012г., но реалната работа по него започна в следата на 2013г. заради забавена процедура по избор на изпълнител за изработка на тръжната документация по проекта.
Няколко дни преди Коледа м.г. в изпълнение на една от компонентите по проекта бяха доставени 70 нови автобуса "Соларис". Изпълнението на целия проект обаче вече е сериозно изостанала, а забавянето едва ли ще може да бъде компенсирано.
Проектът "Интегриран градски транспорт на Варна"
трябва да бъде реализиран по схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за петте големи града в България – Пловдив, Варна, Плевен, Стара Загора и Русе. Тя трябва да бъде осигурена по Оперативна програма "Регионално развитие", а средствата са включени в бюджета на програмния период 2007-2013 г.
Проектът включва десет компонента. Първите три от тях са изграждане на системи за автоматизирана продажба на билети , за даване на предимство на автобусите и тролеите на кръстовищата и за даване на информация на пътниците за разписанието на градския транспорт в реално време. Планирано е още оборудване на център за управление на градския транспорт, строителството на 15 км. алеи и съоръжения за колоездене, както и регулиране височината на рампите за качване и слизане от автобусите с цел максимална достъпност на системата за хора със затруднена подвижност.
Най-обемистите и трудно осъществими части от проекта са изграждането на т.нар BRT коридор, ремонта на три крайни спирки (обръщачи) и подобряването на условията в базата на дружеството "Градски транспорт" - Варна.
Единствената изпълнена до момента част от целия проект
е доставката на 70 автобуса. В началото на април стана известно, че търгът за ремонт на базата на общинската фирма – превозвач е прекратен, тъй като за участие в него не е подадена нито една оферта.
"Причината за това най-вероятно е финансовата рамка зададена в обществената поръчка, каза Биляна Якова. Тя е в размер на 30.4 хил. лв., с които трябва да бъде изпълнен целият договорът за инженеринг - инвестиционно проектиране във фаза "работен проект" и строителни и монтажни работи".
Според заданието за възлагане обществената поръчка тя ще включва рехабилитация на пътната настилка в базата на дружеството, ремонт на електрическата система в халетата за техническо обслужване, системи от детектори за газ и дим при пожар и др.
"Това, което можем да направим от тук нататък е да разделим обществената поръчка на две – една за проектиране и втора за изпълнение на строително – монтажните работи, каза Якова. Така в първата поръчка ще трябва да стане ясно, колко ще струва реализацията на втората?".
Ръководителят на проекта обясни още, че допълнителни средства за осъществяването на тази част от него могат да бъдат набавени от икономиите, направени при доставката на автобуси.
Но за всичко това е нужно време, а
крайната дата, за реализацията на целия проект изтича на 9 юли следващата година.
Според скептичните оценки за работата по него, завършването му в рамките на този период е абсолютно невъзможно.
В средата на април и края на март Община Варна вече обяви търгове за възлагане на обществените поръчки по изграждане на три системи - за автоматизирана продажба на билети в автобусите и тролеите, за осигуряване на предимство на автобусите от градския транспорт на светлинно-регулираните кръстовища по BRT коридора и за информация на пътниците в реално време.
Стойността на тези поръчки надхвърля 14.5 млн. лв. , а крайните срокове за подаване на документи за участие в тях са съответно 20 и 26 май. т.г.
"Надяваме се по тези поръчки да имаме сериозен интерес от международни компании, тъй като предвиденото оборудване включва високотехнологични модули, а освен това изисква и сериозен опит в тази сфера", каза Якова.
Но дори и работата по изпълнението на този компонент от проекта за модернизация на градския транспорт във Варна да върви по график, все още неизпълнените дейности по него оставят
твърде малко място за оптимизъм.
Според специалисти, работещи по проекта, но пожелали да запазят анонимност, по изграждането на т.нар. BRT коридор предстои огромен обем работа, която няма как да бъде изпълнена за оставащите до 9 юли догодина 14 месеца.
Трасето на бързата автобусна лента трябва да бъде с дължина от 15 км - от западния градски квартал "Владиславово" до т.нар. спирка "Почивка" в северната му част. За да бъде построено то, части от три булевардите – "Владислав Варненчик", "Княгиня Мария Луиза" и "Осми приморски полк" трябва да бъдат разширени и изцяло преасфалтирани.
Според експерти в случая не става дума само за полагане на нов повърхностен слой асфалт, а за ремонт на "леглата" на пътните платна, изискващи работа в дълбочина от няколко метра. По мнението на специалистите подобен ремонт не е изпълняван във Варна през последните двадесет години и завършването на целия цикъл – от проектирането, през съгласувателните процедури до самото строителство в рамките на 14 месеца е невъзможно. Още повече при започващия само след месец официален туристически сезон във Варна.
"Ако не успеем ще поискаме отлагане на крайния срок за реализацията на проекта",
каза Биляна Якова.
Но проблемът е отново в сроковете. Краят на проекта не може да бъде удължаван след края на септември следващата година тъй като след това започва новият програмен период по проекти, финансирани със средства от фондовете на ЕС.
"Ще поискаме отлагане на датата за окончателно приключване на проекта най-малко с шест месеца, твърди Якова. Като пилотен вариант изпълнението на проекта в Бургас започна преди нашия, а вече сме почти изравнени. Надявам се на компромис и разбиране, от страна на управляващите и финансиращи органи".
Според членове на екипа, работещ по проекта, един от препъни - камъните в реализацията му от тук нататък може да бъде пак евентуалното обжалване на обществените поръчки. За първи път това се случи с търга за популяризиране на идеята за модернизация на градския транспорт във Варна, а сроковете за избор на изпълнител за останалите обществени поръчки още не са изтекли.
Комисията за защита на конкуренцията работи с регламентиран едномесечен срок за отговор по жалби. Но стигнат ли се до Върховния административен съд сроковете стават непредсказуеми, твърдят експертите.
Пак според тях
фатални за изпълнението на проекта
са се оказали оставката на бившия варненски кмет Кирил Йорданов в началото на март м.г., смяната на четирима временно изпълняващи длъжността му само за три месеца и преструктурирането на общинската администрация след избирането на Иван Портних за нов кмет на Варна в края на юни.
Серия от забавяния е предизвикало и преструктурирането на министерски съвет след извънредните избори през май м.г.
Тогава заради предстоящите частични кметски избори във Варна, двете платна на входния бул. "Владислав Варненчик" бяха козметично и скоростно преасфалтирани с 5 млн. лв., отпуснати от правителството в оставка на Бойко Борисов. Жителите на Варна – един от градовете с най-сериозно повредена пътна инфраструктура в страна не вярваха на очите си, а ГЕРБ спечели изборите.
Сега, по ирония на обстоятелствата, единствената надежда за изпълнението на проекта за интегриран градски транспорт във Варна е свързана пак с избори. Този път - редовните за кмет и общински съвет през октомври следващата година.