Лютви Местан: Сега е време всички да пием кафе

"Дневник" публикува пълния текст на изявлението, с което лидерът на ДПС Лютви Местан се обяви днес за предсрочни избори. След това можете да прочетете с незначителни съкращения и отговорите му пред представители на различни медии.
Уважаеми представители на медиите, имам съзнанието, че поемам тежък риск с тази пресконференция, защото са възможни най-различни интерпретации на това, което ще ви представя като последващ анализ на резултатите от евровота и виждането на ДПС за развитието на политическия процес в страната.
Притесненията ми са породени включително от интерпретациите на изявление след вота, което имах миналата седмица. Дори най-безпристрастният анализ на резервите за пълния мандат на кабинета "Орешарски" породиха заглавия от рода на "ДПС произнесе присъдата на кабинета "Орешарски".
Разбира се, ние нямаме контрол върху интерпретациите и не искаме да имаме, но бих призовал към повече коректност, защото ситуацията и без това е достатъчно деликатна, за да има нужда от превратни интерпретации. ДПС не произнася присъди. Няма да го прави и днес. Ще представи коректно позиция за възможния изход и за възможния преход към политическа стабилност.
Започвам с това, че в българското общество бяха нагнетени много силни очаквания, че евровотът ще даде отговор на много въпроси. Днес трябва да признаем, че евровотът даде отговор на някои въпроси, но също така постави много нови въпроси. Основният въпрос, свързан с евровота, като отражение върху вътрешната политика, беше дали този вот ще прелегитимира кабинета "Орешарски", за да е в състояние той да премине от стратегия на оцеляване към ефективно управление.
Всъщност, това е най-важният въпрос, от отговора на който зависи животът на кабинета "Орешарски". Струва ми се, ние сме първата политическа сила, която каза още миналата година, че животът на кабинета "Орешарски" няма да зависи толкова от това има или няма формално аритметично мнозинство, което да го подкрепя в 42-рото Народно събрание, няма дори да зависи от протестите, а от това дали ще е в състояние да управлява ефективно. За второто е необходимо да се стъпи освен на аритметично мнозинство, и на реално доверие.
Какво ни каза евровотът? Аз предлагам преди това да се съгласим със следното. Ако приемем, че евровотът е представителен за доверието в кабинета "Орешарски", то същият този принцип би трябвало да бъде приложим и за отговора на въпроса "Зададе ли евровотът реална алтернатива на кабинета "Орешарски"?".
Партиите, които стоят зад кабинета "Орешарски", получиха някъде към 810 хил. гласа. Ако приемем, че това не е достатъчно силен вот, който да прелегитимира управлението на страната, аз бих попитал: "Съгласни ли сте, че осемстотин и малко хиляди гласове за партиите, които се обявяват за алтернатива, достатъчни ли са за легитимирането на алтернатива?". Много интересен въпрос, който досега не е формулиран.
Ние приемаме, че има проблем. Приемаме, че 800 хил. гласа не са достатъчно силна подкрепа за кабинета "Орешарски", с много важната уговорка, че тази оценка е резултат от по-общия поглед на вота, а не произхожда от доверието, което собствено ДПС получи.
Разбира се, вотът определи първата политическа сила и ние ги поздравихме. Но и днес ще повторя: вотът не дава основания за еуфория, още по-малко – не дава основание на никого да повишава децибели и да размахва пръст, да се връща към "Аз"-формата, защото първата и втората политическа сила измерват първото и второто си място не по това колко са надградили доверието отпреди една година, а по това кой по-малко е загубил, но е загубил.
Да, БСП губи над 500 хил. гласа, но победителят ГЕРБ също губи над 400 хил. гласа доверие. Включително и Реформаторският блок, които успяха с малко да прескочат бариерата за Европарламента, загубиха над два пъти в сравнение със сумарния вот, който получиха партиите от Реформаторския блок преди една година – те имаха над 300 хил. гласа срещу 144 хил. на 25 май. Разбира се, и тях ги поздравихме с успеха, не куртоазно. Затова казахме, че сега е време за много прецизен анализ, без еуфория и с грижа за бъдещето на страната.
И сега минавам вече към отговора на въпроса какво ние разбираме под необходимост от контролиран, плавен преход към успокояване на политическия процес. Анализът на изборните резултати прави невъзможен пълния мандат на кабинета "Орешарски". Идеята за пълен мандат не е път към стабилност.
Като изключим този вариант, са възможни три други варианта. Първият – хоризонт на кабинета "Орешарски" до октомври 2015 г. и провеждане на избори две в едно, местни и парламентарни.
Вторият - избори догодина по това време. И трети вариант – избори до края на годината. Това ще рече мандат от още четири месеца, оставка на кабинета "Орешарски" в края на месец септември, най-късно началото на месец октомври, плавно предаване на властта на служебен кабинет и провеждане на предсрочни парламентарни избори последната неделя на месец ноември или първата неделя на месец декември.
Моля да ме чуете: нашите предпочитания са към третия вариант - избори до края на годината. Надявам се, че това звучи вече достатъчно ясно и това е моят отговор на определени притеснения, че позицията на ДПС не е била достатъчно ясна.
Бързам обаче да внеса следната уговорка: не налагаме на никого тази позиция. Ако някой има по-добра идея, ние сме отворени за диалог. Готови сме за разговори. Сега е време всеки да поеме своята политическа отговорност и доблестно да заяви виждането си. Ние днес решихме да го направим пред българските медии.
Този вариант има един много сериозен минус, това трябва да се изкаже още днес. Това е проблемът с бюджетната процедура. Вие знаете, че по Конституция и по закон бюджетът трябва да бъде внасян най-късно до края на месец октомври и да бъде приет до края на календарната година. При този вариант това няма как да се случи - тежък риск, проблем. Искам обаче да кажа, че дори изборите да са незабавно, т.е. кабинетът да подаде оставка още утре, проблемът с бюджета остава същият – отново няма да влезем в нормалния график за приемане на бюджета.
Затова казахме, че сме отворени за разговори и за други варианти. Имаме основание да смятаме, че минусите на първия вариант са по-малко в сравнение с рисковете, които се пораждат от другите варианти, тъй като има смисъл едно управление да продължи, само ако то е в състояние да трансформира режима на оцеляване в стил на ефективно управление.
Искам категорично да заявя: идеята, съгласието за предсрочни избори, които да се проведат до края на годината, не трябва да се тълкува като признание за лошо управление на страната. управлението на кабинета "Орешарски" издържа на сравнението с предишното управление и на предишни управления и разликата е категорично със знак "плюс". Неслучайно ДПС получи толкова силна подкрепа от своите избиратели, защото те оценяват високо управлението на кабинета "Орешарски".
От тази гледна точка, съгласието на ДПС за диалог за предсрочни парламентарни избори не произтича от нашия тяснопартиен интерес. Той, ако трябва да бъда искрен, се свързва с идеята кабинетът "Орешарски" да продължи да управлява още дълго. Нас обаче ни води грижата за стабилността на държавата и поставяме на първо място интересите на страната, които са свързани с намирането на формула за по-стабилно управление, което да стъпи на нов кредит на доверие от страна на българските граждани. А вече в каква конфигурация ще се реализира властта, каква ще бъде формулата на властта е въпрос от компетенциите единствено на Негово величество суверена.
Завършвам с това, с което започнах. Резултатите от изборите не дават добри перспективи за кабинета "Орешарски", но в същото време не дават основание на никого да изпадне в еуфория. Обратното – вотът зададе много въпроси, намирането на отговорите на които е дълг на основните политически сили.
Отговорите не са по силите на нито една отделна партия. Затова сега е време за градивен диалог, сега е време за надпартийни усилия. С тази пресконференция ДПС дава своя принос именно в тази посока.
Благодаря за вниманието. С екипа сме в очакване на вашите въпроси.

След това изявление с кой политически лидер ви предстои първо да пиете кафе и какво очаквате да произтече от тази среща евентуално?
- Искам да ви споделя, че преди тази пресконференция тази сутрин бях на среща с г-н Орешарски. Щях да кажа "бях на кафе", но рискуваме да превърнем в клише този символ на политическия диалог.
Искам да ви кажа, че съм впечатлен от зрелостта и отговорността на министър-председателя Орешарски. Това е класически пример как властта не трябва да се осмисля като самоцел. Това, разбира се, с не по-малко сила се отнася и за ДПС. Предполагам всички ще се съгласите, че след този вот, който получихме, ние имахме най-вече основания, най-много основания да държим властта, но има ситуации, в които партийните интереси трябва да отстъпят задължително на публичния интерес. Смятаме, че той е свързан с намирането на стабилна управленска формула.
Що се отнася до кафето - сега е време за кафе. Ние можем да пием кафето си и сами, нали така? Но ако имаме предвид кафето като медиатор, като символ на диалога, струва ми се, че то е необходимо. Трябва да се преодолее този дефицит, т.е. отсъствието на ефективен политически диалог.
Ние свикнахме да търсим и да градим политическа идентичност чрез противопоставяне. Това е много лесно и затова общо-взето политическият език се реализира в монологична форма. Ние изразяваме позиции, но малко чуваме насрещните. Много по-трудно се изгражда политическа и партийна идентичност в диалог, но само тези, които успяват да го постигнат, са в полза на страната си. Неслучайно имаме примери за държави, в които заради високата култура на политическия диалог нещата вървят добре. Аз бих призовал всички да пият кафе.
Г-н Местан, предполагам сте информирали премиера за вашите три възможни варианта за изход от ситуацията. Говорихте ли обаче с лидера на БСП и какво очаквате - БСП да направи крачката към един от тези възможни изходи, или ДПС ще я направи?
- Ние правим тази крачка. Но повтарям – изразяваме доблестно своето политическо виждане, без да го налагаме на когото и да е, и оставаме отворени за разговори, ако се предложат по-работещи и по-полезни за страната варианти.
Предполагам не очаквате да бъда говорител на г-н Станишев. Ние вчера разговаряхме с него. Мисля, че бяхме и сме в добър диалог. Разбира се, след подобни избори и подобни резултати беше разбираемо те да имат нужда от малко повече време за своя анализ. Оттук нататък какво е отношението на г-н Станишев към тези варианти, към развитието на политическата ситуация, смятам, че е най-добре да попитате него. Аз не мога да говоря от името на г-н Станишев.
Давате ли с това решение не само български, а и европейски знак - че практически заставате зад възможността ЕНП да осъществява за 11-та година целите си в Европа и в България. И втори въпрос: с Бойко Борисов разговаряхте ли, ще разговаряте ли и ако постигнете споразумение, ще подпишете ли нещо, с което да го афиширате публично?
- Не, не търсим непременно европейски знаци, но има нужда от малко повече европейска култура и във вътрешната политика на страната. С г-н Борисов разговорите ми бяха задочни чрез вас медиите, среща не сме имали. Отговарям съвсем еднозначно...
Предизборни споразумения се подписват между партии от едно политическо направление и това е съвършено естествено. ДПС се разполага в политическия център и в този смисъл аз не виждам политическа логика и необходимост в подписването на каквото и да е споразумение било с дясното, било с лявото. Диалогът не означава непременно подписан документ споразумение. Диалог е необходим, защото говорим за диалог между политическите различия в името на публичния интерес, а не заличаване на тези различия.
Ако суверенът направи такава конфигурация, че на ГЕРБ и на Реформаторския блок не достигат гласове и ви поканят да участвате в едно следващо правителство, бихте ли го направили? С мандата на ГЕРБ.
- Засега ще кажа само, че би трябвало да сме се поучили от уроците на тези 24 години и те ни казват да се въздържаме от заклинания, било по посока на "да" или по посока на "не". Не е време за заклинания и не е време сега да се чертаят сценарии. Защото основният сценарист е суверенът, той ще зададе управленската формула, въпрос на зрялост е да уважим волята му.
В последния си анализ Иван Костов ви приши към БСП. В същото време отреди ролята на следващ балансьор на Николай Бареков. Как приемате тезите му и чувствате ли се наистина обвързан с БСП?
- "Приши" е точно казано. Защото всъщност г-н Костов е ясен. Не прави изключение. И върху него тегнат тежки ДПС комплекси. ДПС е ляво е клише, продукт на ангажирано, няма да кажа обременено, политическо съзнание, и затова няма смисъл да влизам в спор.
Аз съм готов на диалог без обременености. Диалогът ще бъде ефективен, ако сме освободени от оковите на анти-ДПС митологемата. Ако това условие беше налично, щях да влезна в спор по същество и да питам кое е лявото на ДПС? Това, че съхрани плоския данък? Това, че в групата си има откровено либерални икономисти, които в най-добрия смисъл на израза играха юздите на по необходимост буйния социален кон на БСП? Това ли е лява политика? Това ли икономистът Костов нарича ляво?
Но, повтарям, анализът му е конюнктура. И освен това "БСП и ДПС са лявото, ГЕРБ и Реформаторският блок са в дясното и затова везните са на новия субект", не е анализ, а сценарий. Щение.
Мога да прозра и първопричини, и интереси, които стоят зад този сценарий, само основният сценарист на властта, отново повтарям, е негово величество избирателят. Инак мераците са се отнеме политическата тежест и роля на ДПС не са от вчера. Досега не са успявали, може и да успеят някога, няма драма.
Ние не търсим самоцелно една или друга роля. Не, действаме съобразно вота, който избирателят ни отреди и волята, която стои зад този вот. Ние нямаме за цел да пазим статути ей-така, заради самата политическа игра. Струва ми се, че това е политически несериозно.
Казахте, че сте впечатлен от зрелостта на премиера и от това, че властта не е самоцел. Това означава ли, че г-н Орешарски споделя тезата за предсрочни избори за правителство и е готов да подаде оставка?
- Забравих да ви кажа, че беше обсъден още един вариант: за незабавна оставка. Струва ми се обаче че това също не генерира стабилност, а обратно, ще породи проблем.
Какво е необходимо да се прави в близка перспектива, всички знаем. Първо, много е важно да се направи анализ за изпълнението на бюджета за първото шестмесечие и на базата на данните да се предприемат при необходимост и корективни мерки. В две посоки – първо по отношение на приходната част, според нашите експерти в групата, са належащи промените в приходните институции, включително и по посока на по-тясна координация до сливане на Агенция "Митници" с Националната агенция по приходите. Голям проблем е това, да знаете. Затова дали трябва или ще се случи, разбира се, след анализа на първото полугодие на приходите.
И втората посока е оптимизиране на разходите. Защото отговорно е да оставим на следващо управление относително стабилни финанси. Това е много важно, мисля, че е задължение на всяко управление. И тук, ако ми позволите да кажа, че основното мерило за политическа зрялост е не как влизаш във властта, а как излизаш от властта. Струва ми се, че профилът на г-н Орешарски, разбира се, смея да твърдя и на ДПС ще ви убеди, че от властта може да се излезе с достойнство.
Бихте ли посочили някакъв обозрим срок, в който да се тръгне към избори до края на годината. Как технически ще стане това при положение, че мандатоносителят продължава да не отваря дума за такива предсрочни избори?...
- Решението трябва да бъде продукт на диалога, а не позиция на една или друга партия. Това е много важно да се осмисли. И понеже говорим за тези няколко месеца, другата много важна задача пред кабинета, изпълнението на която би се затруднило, ако изборите са утре, това е завършването на преговорния процес с Европейската комисия. Не подценявайте това за споразумението България- Европейски съюз за следващия планов период.
Защо не изчакахте да обясните тези свои виждания заедно с БСП, с които подкрепяте заедно правителството? Да разбираме ли, че няма съгласуване между вас и че вие предприемате изпреварваща стъпка?
- Не, разбира се, днес е 11-ят ден от изборите. Вече ви казах, че вчера имах разговор с г-н Станишев. Коалиция или подкрепа на две партии на кабинет, експертно-политически по своя състав, не означава политически конфигурация, не означава единен политически субект. Ние сме различни партии.
Ако на вас ви е удобно да представите БСП и ДПС като политически съюз в посока на недотам високия анализ на инак високия господин Костов, това е ваш проблем. Аз председателствам една автономна партия, която има своите политически виждания, с които не ангажираме никога, в това число и партньорите в това управление от БСП. Те ще кажат своите позиции, но бяхме доблестни да споделим тези свои виждания и с тях, и с премиера преди да свикаме тази пресконференция.
Каква е цената на предсрочните избори, която ще вземе БСП – еврокомисар Сергей Станишев или Пламен Орешарски, или някой излъчен от това мнозинство?
- Цената на предсрочния вот трябва да бъде политическата стабилност. По всички останали въпроси, които сега ми задавате, с мен не са водени разговори, аз също не съм имал разговори. Когато имам позиция по тези въпроси, уверявам ви, както го правя и днес, ще ви ги представя.
Подкрепяте ли емитирането на нов държавен дълг?
- Без да съм икономист, още по-малко финансист, моля, ви направете усилие да установите за последните 5г. има ли една година, в която България да не е емитирала външен дълг и вътрешен дълг, за да обслужи законно заложения дефицит в бюджета и за да обслужва падежи по външния дълг.
Сравнете стойностите на емитирания външен дълг през годините и ще се убедите, че тази година не се случва нищо извънредно, случва се нещо абсолютно необходимо и непреодолимо и политизирането на този въпрос с външния дълг е лош стил на политика, не работи в интерес на страната. Защото дълг трябва да се емитира не за социални харчове.
А сега ме чуйте: 1.5млрд. лв. е падежът само на облигациите, с които бяха подменени брейди облигациите през онази далечна 2005г. Падежът е сега - на 15 януари 2015г. Тези средства трябва да са във фискалния резерв, за да може България да плати тези 1,5 млрд.лв за така наречените брейди облигации на Милен Велчев. И ако това ще се прави от следващото българско правителство, независимо дали ДПС ще бъде част от управлението или опозиция, ние няма да политизираме този проблем. Няма да блокираме или да направим опит да блокираме следващия кабинет. Той няма да бъде обект на атака от наша страна, защото ще изпълни задължението на България да плати 1.5 млрд. падеж на въпросните брейди облигации.
Той е уникален пример за това как не трябва да се злоупотребява с абсолютно неизбежните решения, на което и да е правителството и затова много навременен е вотът на недоверие по финансовата политика към кабинета "Орешарски". Изключително навременен вот. Трябва непременно да има дебати по вота на недоверие за финансовата политика на кабинета "Орешарски". И тогава ние поемаме ангажимент в табличен вид да ви представим по години 2010 г., 2011 г. и 2012 г. колко външен дълг емитира вездесъщият Симеон Дянков. И ако стойностите на емитирания дълг ви се сторят по-скромни, ще трябва да обърнете внимание на още една графа как дефицитът се покриваше от наследения от Орешарски фискален резерв и когато той е изчерпан се емитираше по-висок размер на външния дълг на България.
Така че призовавам към много прецизен преглед назад в годините и да сравните това, което се е случвало с онова, което ще се случи неизбежно сега. Обратно – България има нужда от силни знаци към международните кредитни институции, че има вътрешно съгласие за абсолютно неизбежното и необходимото, за да не допуснем занижаването на кредитния рейтинг на страната на основния политическа нестабилност. Това е отговорност, както на управлението, така и на опозицията.
Но ви уверявам прегледът назад в годините – кой колко външен дълг е емитирал и кой какво е харчил, за да покрива вътрешни дефицити от фискалния резерв ще ви даде много интересни ориентири и от тази гледна ще прецените. И според мен една много некоректна атака на опозицията срещу кабинета "Орешарски".
Каква е позицията на ДПС по развитието на ситуацията по "Южен поток"?
- В отговор на този въпрос ще кажа, че се притесних от радикални позиции като "Строим "Южен поток", въпреки Брюксел". Няма значение кой е автор на тази теза.
Като председател на най-последователната евроатлантическа партия в България заявявам, че България не трябва да нищо "въпреки Брюксел". България трябва да отстоява своите национални интереси, свързани с големи енергийни проекти, не въпреки, а в диалог с Брюксел.
Нашият призив към кабинета "Орешарски" и към което и да е следващо български правителство е тези въпроси да се решават не "въпреки Брюксел", а в постоянен диалог с Брюксел до постигането на съгласие. България не може да има друг път.
Казахте, че кабинетът не може да си отиде без да бъде приет бюджетът и да приключат преговорите с ЕС. Може ли да заключим, че има четвърти вариант - за удължаване на живота на кабинета с поне още шест месеца?
- Казах, че най-слабото звено на вариант "Избори до края на годината" е точно въпросът с приемането на новия бюджет, но не съм казал, че това е основание да не дадем предимство на този вариант.
Консултирах се с наши финансисти - това не нерешим проблем, защото действа една разпоредба в закона, че до приемането на новия бюджет страната ще си позволи разходи от 1/12 част месечно от бюджета за съответната 2014 г. Това е много неприятно. Неслучайно сам направих уговорката, но като се претеглят плюсовете и минусите, струва ми се, че този въпрос, свързан с бюджета все пак е решим.
Дали алтернативата за предсрочни избори отменя по някакъв начин ремонта на кабинета и възможно ли е да има нови министри на ДПС?
- Въпросът за обхвата на ремонта е следствие и от хоризонта, който стои пред този кабинет. Ако той е по-кратък, няма нужда от сериозни промени в структурата и състава на Министерския съвет, поне по наше мнение. Но това е въпрос от изключителните компетенции на министър-председателя. Ние ще се съобразим с неговата оценка и евентуално предложение. Една промяна в кабинета вече е неизбежн - утвърждаването на министър на околната среда и водите след избирането на Искра Михайлова за български представител в Европейския парламент...
Позицията ви за избори означавали, че ДПС снема доверието си от коалиционния партньор БСП или това е вашият начин да поемете политическата отговорност, след като сте част от управлението?
- Това не е въпрос, а ваша теза, която я определям като неточна и отговорът ми е – не.
Попитах ви дали, ако суверенът реши, ще направите коалиция с ГЕРБ, ако на тях не им стигат гласовете и се наложи такъв вид управление. Отговорихте, че 24 години са ви научили да не правите заклинания по посока "да" или "не". Значи ли това, че бихте приели и такъв вариант?
- Отговорих. Сега не е време за заклинания. Казах също, че кабинетът "Орешарски" не може да има за алтернатива модел на авторитарно управление, защото, макар да е рано за генерални изводи за това управление от година и месец, едно е сигурно – при управлението на кабинета "Орешарски" радикално се подобри средата за бизнес и българските граждани дишат по-спокойно, в една по-демократична среда.
Оттук нататък търсенето на стабилна форма на управлението на страната не е път назад, а поглед напред с прочетени уроци за грешките на всички предишни управления.