Влакът София–Варна катастрофира тежко, машинистът загина, има 15 ранени (обобщение)

Бързият влак "София-Варна" катастрофира тежко в района на ж.п. гара "Калояновец", област Стара Загора в ранния следобед на събота ( 15.17 ч.) след като локомотивът и четири пътнически вагона дерайлираха. Локомотивът се е завъртял и е ударил третия вагон.
Това е най-тежката катастрофа от 25 години насам, от инцидента при гара Казичене, коментират от БиТиВи.
При инцидента почина машинистът на влака, като има версия той да е починал преди катастрофата. 15 от общо 160 пътници, пътували с влака са ранени. Пострадалите най-тежко седем души са откарани в болницата в Стара Загора. Трима от тях са в спешно- травматологично отделение, в това число и помощник-машинистът, който е в най-тежко състояние.
Във влака е имало 50 деца, които са отивали на лагер, но няма пострадали сред тях. Ранените са на възраст над 43 години. По-леко пострадалите са получили помощ на място. На настанените в болница им се правят изследвания, рентгенови снимки и ехографии. Всички пътници, които не са били ранени, са извозени с автобуси.
Много хора са били спасени от по-тежки контузии и последствия заради бързата реакция и помощта на местните граждани, които живеят в близост до гарата, хора от ромския квартал. Причините за произшествието все още се изясняват, образувано е следствие.
Най-вероятната причина е превишена скорост. Според БНТ вместо с очакваните 40 км/ч, влакът е влязъл с 80 км/ч в стрелките. Министърът на транспорта Данаил Папазов отказа да прогнозира причините преди да е завършило следствието, но потвърди, че подобно "разпиляване на вагоните" не може да се получи, ако влакът се е движил само с 40 км/ч.
Съвсем скоро приключи ремонтът по това трасе, напомни и той, и ръководителят на БДЖ Християн Кръстев. "Инцидентът е станал на чисто новия участък. Този участък влезе в експлоатация съвсем скоро. Точно на входната стрелка на гара Калояновец. Огледът показва, че пътят е в много добро състояние. Предполага се, че една от причините е превишена скорост с навлизане в стрелката," каза още Папазов.
За момента движението на влаковете се осъществява по обходни маршрути, което ги забавя. По разпореждане на министър-председателя Пламен Орешарски към 17.00 беше създадена организация и на мястото отидоха министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов, зам.-министър Антон Гинев, главният секретар и екипи на МВР, както и ръководителите на БДЖ и НКЖИ Християн Кръстев и Милчо Ламбрев.
Загиналият при влаковата катастрофа машинист е 38-годишният Венко Тодоров, от Локомотивното депо в Пловдив, съобщи за радио "Фокус Пловдив" Димитър Гергов, председател на синдикалната организация на депото в Пловдив. По думите му, Венко е бил добър професионалист, в системата е от 1998 година.
Експертизите ще доказват каква е причината за катастрофата, но машинистите от Пловдив изключват вероятност на Венко да му е станало лошо. Това е нeвъзможно, тъй като в такива случаи той трябва да е бъде сменен от колегата му, вторият машинист, който също е бил в локомотива.
Вторият машинист също е пострадал и в момента е в болница със счупени ребра, каза Гергов. Засега съмненията падат върху релсовия път, който е нов. Въпреки това в този участък е имало знаци за намаление на скоростта от 120 на 80 км /час, което говори за някаква нередност, каза Гергов.