Контролът на асансьорите е бил разпределен по роднинска линия, твърди експерт

През 2005 - 2007 година инспекторатът на Министерството на икономиката и енергетиката (МИЕ) е одобрил само една фирма за краен контрол и само една фирма за периодичен контрол на асансьорите. Това е направено по чисто мафиотски начин, заяви пред "Нова телевизия" Илия Златанов от асоциацията на асансьорите.
По думите му за краен контрол е била избрана фирмата "Лифт Стандарт" на Григор Лилов, който е роднина на човек от инспектората на МИЕ. Втората фирма - "МД Лифт контрол", е собственост на Максим Димитров, който по думите на Златанов е от номенклатурата на агенцията и от връзкарите към МИЕ.
"Единствената им цел е да вземат парите, които се разпределяха в агенцията. Говоря за милиони на месец", заяви Илия Златанов. По думите му за лицензирането на фирмите за поддръжка на асансьорите се е изисквало техниците да бъдат степенувани по наредба от 1969 година. "Атестира се един човек, че има степен, като плаща 600 лева. Нищо не прави, трябва само да снася пари", заяви Златанов.
"МД Лифт контрол" е трябвало да провери пропадналия асансьор е София. При инцидента загина жена, а друга е в тежко състояние в болница.
"През 2009 е извършен преглед и регистрация на асансьора при нас. През 2010 година е извършен преглед след ремонта. В ревизионния акт е отбелязано какво е направено при прегледа. Последният преглед на този асансьор е на 6 април 2012 година", заяви управителят на "МД Лифт контрол" Максим Димитров. По думите му при смяната на въжетата през 2010 година двете въжета са били еднакви. През 2012 въжетата също са били еднакви. "Имам съмнение, че е извършен допълнителен ремонт, без да бъдем уведомени", заяви Димитров.
Той обясни, че фирмата му е трета страна при прегледите на асансьорите. Първо домоуправителят трябвало да сключи договор с поддържаща фирма, която прави прегледи на 10 дни и евентуално ремонти, когато се наложи.
Председателят на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор Стефан Цанков обясни, че днес ще получат документите от следствието и ще стане ясно какви и колко въжета е трябвало да има този асансьор и дали всичко е спазено. Той потвърди, че има случаи на асансьори с премахнати спирачки, за да не засядат често.