Обезсилване на контролирания вот - основният аргумент за участие в изборите

Партии, медии, неправителствени организации подеха множество инициативи за стимулиране на избирателната активност на изборите на 5 октомври. Наред с агитацията за една или друга формация, все по-често в интернет или в брошурите на публични места се призовава за масово участие в гласуването, като се разясняват и ползите от това.
"Дневник", The Smarts и Interactive share имат своя кампания за повишаване на избирателната активност - "Прецакай #кой". Най-сигурният начин за противодействие на контролирания вот е чрез гласуване. В кампанията e показан общият механизъм за контролиране на вота и най-сигурното противодействие на всевъзможните варианти - бюлетина в урната.
През септември започна национална информационна кампания "Искам да "купя" твоя глас". Целта на съвместната инициатива на Националната пациентска организация, Националния младежки форум и Българския икономически форум е да насърчи избирателната активност по време на парламентарните избори на 5 октомври посредством очертаване на основните проблеми в България и генериране на решения за тях.
"За последните 20 години, откакто имаме активна демокрация, ние не се погрижихме като общност да разясняваме какво означава да гласуваш, изобщо какво правиш, когато пристъпваш към урната. Прави се гласуване, което е по-скоро съобразяване с чуждото мнение. Имаме много какво да кажем по темата. Провокацията тук е свързана с откровения цинизъм, който наблюдаваме през последните 1-2 години", коментира председателят на Националния младежки форум Лили Еленкова.
С кампанията "Излез и гласувай" Реформаторският блок (РБ) се прицели да мобилизира избирателната активност на българите в чужбина като помогне да се разкрият максимален брой секции зад граница. "Българите в чужбина могат да променят резултата от изборите. Където и да си! Не допускай друг да определя бъдещето на България! Включи се в инициативата на Реформаторски блок "Излез и гласувай!", призовават Реформаторите. За евроизборите блокът имаше подобна инициатива под мотото "Направи избор".
ГЕРБ също излезе със своя отворена гражданска инициатива за повишаване на избирателната активност "Гласувай, спаси България". Страницата на инициативата във "Фейсбук" има над 14 хил. харесвания. В деня на 135-годишнината от първите избори в България - 30 септември през 1879 г. инициативата призова: "Представете си какво е било тогава за българите, които до предишната година са живяли под чуждо владичество, най-сетне да имат правото да гласуват кой искат да ги представлява в Народното събрание...Много от тях са воювали за това, а за нас днес е основно право - ще се възползваме от него, нали?"
"Обещай, че ще гласуваш" е друга инициатива на Мария Кавлакова и Мирослава Тодорова, която също набира популярност във "Фейсбук". "Това не е група за директна политическа агитация! Тази група е основана за всички, които не отказват да мислят. Основана е и за тези свободни хора, които имат избор. Тя е и за тези, които знаят, че колкото по-малко гласуваме, толкова повече няма да променим статуквото! Тази група е за всички, които не са "маскари" :-) и за техните приятели и съмишленици!". В групата има призиви: "Гласувай с преференция на 5-ти октомври! Това е друга игра - избираш ти!"
"Гласувай информирано, не бъди кебапче", призовава неправителствената организация Rock the Vote Bulgaria. Сдружението се стреми да използва социалните мрежи, новите технологии и поп културата, за да подтикне младите хора за участие в политическия живот. Rock the Vote имаше кампания и на евровота: "#имашдумата".
Сайтът shteglasuvam.com, дело на екип доброволци от
(Независими създатели на електронни инструменти за бърза и удобна връзка държава-гражданин), разяснява защо е важно да се гласува - "при по-висока избирателна активност един депутат представлява по-голяма част от общия брой избиратели", "колкото по-висока е избирателната активност, толкова по-ниска е тежестта на купените гласове".
