От тениските ли се плашите?

От тениските ли се плашите?

Преди да стигнете до къщата на Ахмед, той или близките му вече ще са разбрали, че го търсите. Само децата ще ви кажат със сигурност коя е къщата му. Останалите се опитват да го предпазят и вдигат рамене. Или започват да говорят колко добър човек е.
Защото в квартал "Изток" в Пазарджик всички обичат и вярват на Ахмед Муса Ахмед. Откакто той е започнал да проповядва и ислямът става официалната религия за хората там, животът в ромско населената част на града се е подобрил - "няма убийства, кражби".
Ахмед е и един от подсъдимите по делото срещу 13-те мюсюлмански проповедници, което приключи по-рано тази година на първа инстанция в Пазарджишкия окръжен съд. Той е и единственият, който получи осъдителна присъда и ако тя бъде потвърдена може да прекара четири години в затвора. Отзвукът от решението на съда все още отеква в квартала. Хората там сега са по-настръхнали и още по-затворени и  заради интереса към видеото (което отново ни води тук) и заради предстоящото разглеждане на процеса на втора инстанция (делото е разпределено, но още няма насрочена дата).
39-годишният мъж наскоро се появи във видео, разпространено в социалните мрежи и показано от News 7, в което той е в компанията на
мъже, облекли тениски с надписа "Няма друг бог освен Аллах"
придобил популярност заради използването му от ИДИЛ -  "Ислямска държава в Ирак и Леванта". Ахмед не носи тениската, но е най-разпознаваемият на снимката и авторитет в квартала. (Видеото може да бъде намерено на страницата на телевизията.)
 Скрийншот от видеото. Ахмед е облечен в сиво
 Скрийншот от видеото. Ахмед е облечен в сиво
До разговор за тениските и историята зад отпечатването и носенето им не се стига лесно. А когато чуят такъв въпрос - повечето хора, които срещаме, започват да се усмихват и да клатят глава.
В нито един от разговорите жителите на квартал "Изток" не споменават името на организацията "Ислямска държава". Повтарят, че за тях ислямът е мир и че живеят в мир. Сменят темата и започват да говорят за проблемите в квартала - безработицата и бедността.  
Версията, която може да чуете в двора на джамията "Ебу Бекир" или от някой от жителите на града за видеото с тениските е: имаше сватба и за да се отличат сервитьорите решиха да се облекат еднакво. Кой е направил тениските не е ясно - "някъде в града". За хората в квартала това не е събитие, те се вълнуват от други проблеми и се чувстват изолирани от всичко останало случващо се в държавата.
Има ли привърженици "Ислямска държава" в България
"Защо не питате за нещо друго, бе миличка...Обичат Аллах и навсякъде пишат това. Какво ви стана за тези тениски, че толкова се натрупа за тях. Какво ли има нещо чудо в тези тениски", нарежда жена, близка до Ахмед на една от улиците в квартал "Изток". Представя версията за сватбата и пита: "ако е имало нещо лошо, щяха ли в града да ги отпечатат". Отрича изписаното върху белите дрехи да е свързано с някоя терористична организация. "Ние обичаме Аллах от все сърце", казва още жената.
ДАНС не отговори на въпросите на "Дневник" дали са проучвали случая с тениските или дали работят по казуси за установяване на мрежи, свързани с организацията. Досега няма публично известен случай, който да показва, че организацията може да намери симпатизанти у нас. Но по-голямата част от мюсюлманската общност се намира в изолация, още повече засилена и от медийния отзвук от делото в Пазарджик.
Засега България няма официална позиция, свързана с "Ислямска държава". В началото на септември в Германия напр. забраниха всякаква дейност от името на групировката, включително разпространяването на пропагандни материали и показването на символите й.
Преди два служебният външнен министър Даниел Митов предложи участието на български граждани в редиците на екстремистката групировка "Ислямска държава" да бъде криминализирано. "Предвид събитията в Близкия изток "Ислямска държава" е огромна заплаха за нашата национална сигурност и за сигурността на партньорите ни в ЕС и в трансатлантическата общност", посочи Митов .
Преди месец Главното мюфтийство у нас разпространи остра декларация, в която осъжда антихуманните и терористични действия на радикалната сунитска групировка. Оттам заявяват пред "Капитал", че досега няма регистриран случай на обвързван с организацията.
Ахмед Муса Ахмед в съдебната зала.
Ахмед Муса Ахмед в съдебната зала.
"Подготвяме голяма разяснителна кампания по отношение на това явление
Планираме да направим серия от семинари, лекции, дискусии, в които да ангажираме дипломати, журналисти, академици, защото това е много сложна тема, която изисква определено ниво на познание. Сътрудничим си с международни ислямски научни центрове, за да обменяме научни статии по тази тема", разказва пред "Капитал" Ахмед Ахмедов, главен секретар на мюфтийството.
От мюфтийството твърдят, че не са ималли официални разговори с ДАНС, но оттам смятат за нормално да има рабора по случая. "Ние като институция сме направили това, което можем да направим - призовали сме да отвръщат на подобни призиви. Работа на останалите институции в страната е по някакъв начин да превантира този процес", смята още Ахмедов.
По повод видеото с тениските, от мюфтийството заявяват, че не е тяхна компетенция. "Поведението на тези хора не е от вчера. Вероятно то е познато. Не е само този клип, гледали сме други притеснителни. Като казвам притеснителни, те всъщност не казват нищо: "Allahu Akbar", казват, но ние нямаме нужда от такава пропаганда".
Попитан дали има притеснение, че "Ислямска държава" може да намери привърженици сред маргинализирани общности у нас, Ахмедов отговаря: "разбира се". "Ние не веднъж сме казвали, че нашата основна функция е да възпрепятстваме подобни влияния. Не случайно в декларацията ни е поместена фетва на главния мюфтия, който категорично заявява, че не е праводоподобно мюсюлманите да се включват в призивите на "Ислямска държава".
"Не мисля, че практическите и чисто политическите действия на "Ислямска държава" ще спечелят симпатиите на някаква критична маса български мюсюлмани –
мнозинството от тях вероятно изпитват дори отвращение"
смята доц. д-р Симеон Евстатиев, специалист по история на арабския свят и исляма от Софийския университет, цитиран от "Капитал". По думите му идеологията на "Ислямска държава" е свързана в религиозно отношение с уаххабитския салафизъм. "Той е своеобразна доктринална "матрица", интерпретация на исляма, изповядвана – с известни религиозноправни нюанси (като например въпроса дали точно сега или в бъдеще трябва да бъде обявяван халифат) – от различни групировки и страни: от Саудитска Арабия до ал-Каида и нейните разклонения".
Според Евстатиев, който е и от вещите лица по делото срещу имамите, доктринално салафизмът вече се разпространява на отделни места в България – предимно сред роми и българи мюсюлмани (помаци),
"където заварва вакуум, създаден от криза на идентичностите"
Евстатиев смята, че салафизмът "бързо печели последователи с религиозната увереност, която вдъхва чрез апела си за буквално придържане към ранноислямски норми, извлечени пряко от Корана и хадисите". Това е и предпоставката за проява на солидарност у отделни салафити.
Евстатиев прави важното уточнение, че "въпреки наличието на отделни по-крайно настроени личности и малки групи, склонни да се повлияят поне идейно от такива групировки, ние винаги трябва да правим ясна и недвусмислена разлика между тях и мнозинството мюсюлмани, с които съжителстваме от столетия. Традицията – и религиозната, и местната – са създали механизми за възпиране или поне затрудняване на влиянието, което биха могли да упражнят по-крайните религиозни учения".
Оттам дотука каква работа имаме с тях
"Вие луди ли сте, майче. Те ви лъжат. Къде сте чули, че има убийства? Там все има убийства, Оттам дотука каква работа имаме с тях. Да не би да ходим там?. В Сирия отколко време имат войни. Берекет, слава на Аллах, че тука има мир", продължава да нарежда жената, близка до Ахмед.
Опитите ни да се свържем с него са безуспешни. Запознати със случая на Ахмед ни обясниха, че ситуацията около него - заради предстоящото дело и напрежението от прекаленото медийно внимание -  е деликатна и е по-добре да не говори.
"Едно малко дете да хванеш да питаш, ще ти каже, че няма нищо общо тениските с това, дето го приказваш", разказва жената. И задава въпроса: "От потниците ли се плашат или от друго нещо. Че ограбиха България? Че я откраднаха и я оставиха бедна. Потниците ще почват да се бият ли? Уж се правят грамотни, а не са".
По темата работи и Зорница Стоилова от "Капитал".