От тениските ли се плашите?
Преди да стигнете до къщата на Ахмед, той или близките му вече ще са разбрали, че го търсите. Само децата ще ви кажат със сигурност коя е къщата му. Останалите се опитват да го предпазят и вдигат рамене. Или започват да говорят колко добър човек е.
Защото в квартал "Изток" в Пазарджик всички обичат и вярват на Ахмед Муса Ахмед. Откакто той е започнал да проповядва и ислямът става официалната религия за хората там, животът в ромско населената част на града се е подобрил - "няма убийства, кражби".
Ахмед е и един от подсъдимите по делото срещу 13-те мюсюлмански проповедници, което приключи по-рано тази година на първа инстанция в Пазарджишкия окръжен съд. Той е и единственият, който получи осъдителна присъда и ако тя бъде потвърдена може да прекара четири години в затвора. Отзвукът от решението на съда все още отеква в квартала. Хората там сега са по-настръхнали и още по-затворени и заради интереса към видеото (което отново ни води тук) и заради предстоящото разглеждане на процеса на втора инстанция (делото е разпределено, но още няма насрочена дата).
39-годишният мъж наскоро се появи във видео, разпространено в социалните мрежи и показано от News 7, в което той е в компанията на
мъже, облекли тениски с надписа "Няма друг бог освен Аллах"
придобил популярност заради използването му от ИДИЛ - "Ислямска държава в Ирак и Леванта". Ахмед не носи тениската, но е най-разпознаваемият на снимката и авторитет в квартала. (Видеото може да бъде намерено на страницата на телевизията.)

До разговор за тениските и историята зад отпечатването и носенето им не се стига лесно. А когато чуят такъв въпрос - повечето хора, които срещаме, започват да се усмихват и да клатят глава.
В нито един от разговорите жителите на квартал "Изток" не споменават името на организацията "Ислямска държава". Повтарят, че за тях ислямът е мир и че живеят в мир. Сменят темата и започват да говорят за проблемите в квартала - безработицата и бедността.
Версията, която може да чуете в двора на джамията "Ебу Бекир" или от някой от жителите на града за видеото с тениските е: имаше сватба и за да се отличат сервитьорите решиха да се облекат еднакво. Кой е направил тениските не е ясно - "някъде в града". За хората в квартала това не е събитие, те се вълнуват от други проблеми и се чувстват изолирани от всичко останало случващо се в държавата.
Има ли привърженици "Ислямска държава" в България
"Защо не питате за нещо друго, бе миличка...Обичат Аллах и навсякъде пишат това. Какво ви стана за тези тениски, че толкова се натрупа за тях. Какво ли има нещо чудо в тези тениски", нарежда жена, близка до Ахмед на една от улиците в квартал "Изток". Представя версията за сватбата и пита: "ако е имало нещо лошо, щяха ли в града да ги отпечатат". Отрича изписаното върху белите дрехи да е свързано с някоя терористична организация. "Ние обичаме Аллах от все сърце", казва още жената.
ДАНС не отговори на въпросите на "Дневник" дали са проучвали случая с тениските или дали работят по казуси за установяване на мрежи, свързани с организацията. Досега няма публично известен случай, който да показва, че организацията може да намери симпатизанти у нас. Но по-голямата част от мюсюлманската общност се намира в изолация, още повече засилена и от медийния отзвук от делото в Пазарджик.
Засега България няма официална позиция, свързана с "Ислямска държава". В началото на септември в Германия напр. забраниха всякаква дейност от името на групировката, включително разпространяването на пропагандни материали и показването на символите й.
Преди два служебният външнен министър Даниел Митов предложи участието на български граждани в редиците на екстремистката групировка "Ислямска държава" да бъде криминализирано. "Предвид събитията в Близкия изток "Ислямска държава" е огромна заплаха за нашата национална сигурност и за сигурността на партньорите ни в ЕС и в трансатлантическата общност", посочи Митов .
Преди месец Главното мюфтийство у нас разпространи остра декларация, в която осъжда антихуманните и терористични действия на радикалната сунитска групировка. Оттам заявяват пред "Капитал", че досега няма регистриран случай на обвързван с организацията.

"Подготвяме голяма разяснителна кампания по отношение на това явление
Планираме да направим серия от семинари, лекции, дискусии, в които да ангажираме дипломати, журналисти, академици, защото това е много сложна тема, която изисква определено ниво на познание. Сътрудничим си с международни ислямски научни центрове, за да обменяме научни статии по тази тема", разказва пред "Капитал" Ахмед Ахмедов, главен секретар на мюфтийството.
От мюфтийството твърдят, че не са ималли официални разговори с ДАНС, но оттам смятат за нормално да има рабора по случая. "Ние като институция сме направили това, което можем да направим - призовали сме да отвръщат на подобни призиви. Работа на останалите институции в страната е по някакъв начин да превантира този процес", смята още Ахмедов.
По повод видеото с тениските, от мюфтийството заявяват, че не е тяхна компетенция. "Поведението на тези хора не е от вчера. Вероятно то е познато. Не е само този клип, гледали сме други притеснителни. Като казвам притеснителни, те всъщност не казват нищо: "Allahu Akbar", казват, но ние нямаме нужда от такава пропаганда".
Попитан дали има притеснение, че "Ислямска държава" може да намери привърженици сред маргинализирани общности у нас, Ахмедов отговаря: "разбира се". "Ние не веднъж сме казвали, че нашата основна функция е да възпрепятстваме подобни влияния. Не случайно в декларацията ни е поместена фетва на главния мюфтия, който категорично заявява, че не е праводоподобно мюсюлманите да се включват в призивите на "Ислямска държава".
"Не мисля, че практическите и чисто политическите действия на "Ислямска държава" ще спечелят симпатиите на някаква критична маса български мюсюлмани –
мнозинството от тях вероятно изпитват дори отвращение"
смята доц. д-р Симеон Евстатиев, специалист по история на арабския свят и исляма от Софийския университет, цитиран от "Капитал". По думите му идеологията на "Ислямска държава" е свързана в религиозно отношение с уаххабитския салафизъм. "Той е своеобразна доктринална "матрица", интерпретация на исляма, изповядвана – с известни религиозноправни нюанси (като например въпроса дали точно сега или в бъдеще трябва да бъде обявяван халифат) – от различни групировки и страни: от Саудитска Арабия до ал-Каида и нейните разклонения".
Според Евстатиев, който е и от вещите лица по делото срещу имамите, доктринално салафизмът вече се разпространява на отделни места в България – предимно сред роми и българи мюсюлмани (помаци),
"където заварва вакуум, създаден от криза на идентичностите"
Евстатиев смята, че салафизмът "бързо печели последователи с религиозната увереност, която вдъхва чрез апела си за буквално придържане към ранноислямски норми, извлечени пряко от Корана и хадисите". Това е и предпоставката за проява на солидарност у отделни салафити.
Евстатиев прави важното уточнение, че "въпреки наличието на отделни по-крайно настроени личности и малки групи, склонни да се повлияят поне идейно от такива групировки, ние винаги трябва да правим ясна и недвусмислена разлика между тях и мнозинството мюсюлмани, с които съжителстваме от столетия. Традицията – и религиозната, и местната – са създали механизми за възпиране или поне затрудняване на влиянието, което биха могли да упражнят по-крайните религиозни учения".
Оттам дотука каква работа имаме с тях
"Вие луди ли сте, майче. Те ви лъжат. Къде сте чули, че има убийства? Там все има убийства, Оттам дотука каква работа имаме с тях. Да не би да ходим там?. В Сирия отколко време имат войни. Берекет, слава на Аллах, че тука има мир", продължава да нарежда жената, близка до Ахмед.
Опитите ни да се свържем с него са безуспешни. Запознати със случая на Ахмед ни обясниха, че ситуацията около него - заради предстоящото дело и напрежението от прекаленото медийно внимание - е деликатна и е по-добре да не говори.
"Едно малко дете да хванеш да питаш, ще ти каже, че няма нищо общо тениските с това, дето го приказваш", разказва жената. И задава въпроса: "От потниците ли се плашат или от друго нещо. Че ограбиха България? Че я откраднаха и я оставиха бедна. Потниците ще почват да се бият ли? Уж се правят грамотни, а не са".
По темата работи и Зорница Стоилова от "Капитал".