Ивайло Московски: Търсим финансиране за новия терминал на Пристанище Варна
"Ще направим всичко възможно да осигурим финансиране за реализацията на проекта за развитие и модернизиране на пристанище 'Варна' ". Това каза днес по време на редовния петъчен парламентарен контрол министърът на транспорта и съобщенията Ивайло Московски.
Казаното от московски бе в отговор на въпрос, зададен от депутата от от "Коалиция за България" Ангел Найденов. Народният представител попита кога ще се премине към ксоткретни стъпки за реализация на проекта, след приключилата процедура за избор на изпълнител.
"Ние не желаем да спираме този проект. За територията, върху която трябва да се изгради терминалът, се води съдебен спор, но реално единственият ни казус е да осигурим финансиране, каза в отговора си пред депутатите Ивайло Московски. Ако проектът не се реализира, губим име, авторитет и възможности".
Конкурс за избор на изпълнител, който да изготви работен проект за новия модерен интермодален терминал във Варна беше обявен на 30 април м.г. Прогнозната и стойност бе 12 млн. лв. без ДДС, а максималният срок за изпълнението й - 9 месеца. За участие в конкурса документи подадоха седем обединения от фирми.
В средата на май тогавашният министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията в правителството на Пламен Орешарски Данаил Папазов заяви, че е напълно реалистично интермодалният терминал във Варна да бъде изграден в рамките на три години след издаването на строителните разрешения.
В първите дни на септември м.г. обаче служебният министър на транспорта Николина Ангелкова съобщи, че проектът за изграждане на интермодален терминал във Варна ще бъде спрян, а причината за това бе, че до 15 септември обществената поръчка няма да е приключила и няма да може да бъде избран изпълнител.
Като част от мерките на правителството за икономия на средства от държавния бюджет бяха прекратени и всички проекти, които трябваше да бъдат финансирани по Публичната инвестиционна програма "Растеж и устойчиво развитие на регионите".
Новият терминал на Пристанище Варна трябва да се намира на юг от жп линията Варна – София в близост до някогашната текстилна фабрика "Христо Ботев" и няма да засяга урбанизирана територия. Пътната инфраструктура за обслужването му трябва да изведе товарния трафик извън централната част на Варна.
Проектът предвижда да бъде изградена кейова стена с дължина над 1 км.на която да могат едновременно да бъдат обработвани до 6 плавателни съда. Корабните места на новото варненско пристанище трябва да са специализирани за обработка на контейнери и товарене на зърно. Трябва да бъдат изградени и допълнителни пристанищни мощности за обслужването на типични за региона товари.
В условията на обявения през април м.г. международнен конкурс за избор на проектант е включено и изискването за изработване на два идейни проекта за изграждането на зона за спорт, туризъм и развлечения на мястото на сегашното пристанище Варна–Изток.
Интермодалният терминал в района на град Варна трябва да осигури качествено нови логистични възможности за претоварване на товари между трите вида транспорт: морски, железопътен и автомобилен със съответните технически и технологични комбинации между тях.
Основни параметри, на които трябва да отговарят съоръженията на пристанищната зона са: дълбочина на оперативната акватория – минимум 12.50 м.; разчетен кораб с дължина – до 250 м; две корабни места за обработка на контейнери – с общ обем не по-малко от 400 000 TEU/годишно; две корабни места за обработка на 3 млн. т. зърно/годишно износ; едно многофункционално корабно място с обем за около 200 хил.т/годишно; един кей/корабно място за служебни кораби, влекачи, букеровчик и др.