Правителството предлага онлайн външно оценяване и обучение чрез работа за учениците

Правителството предлага онлайн външно оценяване и обучение чрез работа за учениците

Правителството предлага онлайн външно оценяване и обучение чрез работа за учениците
Въвеждане на национално онлайн външно оценяване на дигиталните компетентности на учениците в десети клас и по обществени и природни науки за учениците в седми клас е предвидено в програмата на правителството за периода 2014-2018 г. , която беше разпространена днес. В нея са записани приоритетите, целите и мерките, които кабинетът "Борисов" ще преследва за обещаните реформи във всички обществени сфери.
Националното онлайн оценяване е част от плана за ново законодателство в сферата на образованието, което да позволи цялостна реформа. Освен тази мярка се предвижда и (след години подготовка) да се въведе новият закон за предучилищното и училищното образование, както и да се изготвят държавни образователни стандарти за учебното съдържание и да се актуализират тези за профилираните учебни заведения. Предвижда се също и да се разработят професионални стандарти за преподавателите и да се въведат статути на "стажант-учител" и "учител-наставник".
Друга част от плана е постепенно да нарастват средствата за образование, номинално и като процент от БВП, в съответствие с параметрите, заложени в програмата "Европа 2020". Освен за повишаване на качеството на образованието, допълнителното финансиране ще се насочи и за ремонти и модернизиране на учебните заведения. Планира се и разкриването на нови детски градини и "въвеждане на иновативни форми на организация за ранно образование на децата в предучилищна възраст."
Управленската програма затвърждава намерението на ГЕРБ да се въведе държавна субсидия за частните детски градини и училища, като това е част от приоритета за "равнопоставеност и конкуренция на всички форми на училищно образование и улесняване на валидирането на знанията и уменията на учениците". Освен субсидията за частните заведения, по нея е предвидено и да се разработи и въведе дистанционна форма на обучение в училищата, както и да се осъществи стратегията за учене през целия живот, от която да се ползват възрастните без образование.
Няколко от точките в частта за образованието в управленската програма до 2018 г. са насочени и към подобряване на възможностите за професионално обучение в съответствие с потребностите на пазара на труда и конкретните региони. Мерките включват например обновяване и модернизиране на материалната база в професионалните гимназии, въвеждане на държавни образователни изисквания за придобиване на квалификация по професии, и "активно въвеждане на дуалната система - обучение чрез работа".
За целта ще трябва да се разработят наредба за условията и реда за провеждане на дуалното обучение, както и учебни планове. За да се синхронизира програмата за професионално обучение с пазара на труда пък е предвидено всяка година да има предоставяне на прогнозите за предлагането и търсенето на работна сила и консултации с браншовите организации.
По отношение на висшето образование, програмата предвижда поетапно обвързване на минимум 50% от субсидията за висшите учебни заведения с качеството на обучение, което предлагат. Като цяло ще се преследва по-високо качество на висшето образование, на научните дейности и на връзката между вузовете и бизнеса. За целта например се предлагат усъвършенстване на акредитационния модел и рейтинговата система на висшите училища, диференциране на финансирането според качеството и реализацията на завършилите във всяко професионално направление, и въвеждане на възможност за външно оценяване на висшите училища от "авторитетни европейски акредитационни институции и агенции – членове на ENQA, и вписани в EQAR".
Кабинетът планира и реформа във Фонд "Научни изследвания", която ще включва усъвършенстване на нормативната база, по която функционира фондът, актуализация на Закона за насърчаване на научната дейност и разработване на електронна платформа за кандидатстване, управление и отчитане на проекти на ФНИ.