През август Варна е поискала отсрочка за проекта си "Интегриран градски транспорт" (допълнен в 18.33)

През август Варна е поискала отсрочка за проекта си "Интегриран градски транспорт" (допълнен в 18.33)

През август Варна е поискала отсрочка за проекта си "Интегриран градски транспорт" (допълнен в 18.33)
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е отхвърлила жалбата на "Пим консулт" ДЗЗД по избора на изпълнител на високоскоростното автобусно трасе - част от проекта "Интегриран градски транспорт на Варна". Това съобщи днес общинският пресцентър във Варна.
Новината идва само ден, след като стана ясно КЗК e допуснала предварително изпълнение и на проекта за автоматична билетна система на градския Транспорт във Варна преди да се е произнесла по жалбите срещу Обединение "Модерен транспорт" - победител в обществената поръчка за изграждането му.
Високоскоростното автобусно трасе (т.нар. BRT коридор, от англ. Bus Rapid Transport) ще бъде с дължина около 15 км и ще свързва крайните варненски квартали "Владиславово" и "Бриз", разположени съответно в западната и северната части на града.
По двупосочното трасе на коридора трябва да бъдат разположени 60 спирки. Предвидено е да има велосипедни алеи с обща дължина около 14,5 км, две връзки със съществуващи велоалеи с дължина 1,8 км. и 50 съоръжения за паркиране на велосипеди.
Проектът "Интегриран градски транспорт на Варна" е
един от най-важните за града
през последните 20 години и се финансира по Оперативна програма "Регионално развитие". Неговата стойност е над 109 млн. лв. Договорът за изпълнението му е с продължителност 36 месеца и бе подписан от бившия кмет на Варна Кирил Йорданов на 9 юли 2012 г. До момента обаче единственият завършен компонент по проекта е доставката на 70 нови автобуса, а крайният срок за приключването на целия проект изтича на 9 юли т.г.
До тогава трябва да бъде извършен ремонт на базата на дружеството "Градски транспорт", да бъдат подобрени три обръщача, да бъдат основно ремонтирани най-важните пътни артерии в града – булевардите "Мария Луиза", "Осми приморски полк", "Левски", "Трети март", "Янош Хуняди" и още няколко улици, както и да бъде променена схемата за движение в центъра на Варна и западния вход на града.
В същото време трябва да бъдат монтирани и въведени в експлоатация системите за електронно таксуване, следене на трафика в реално време, осигуряване на предимство по кръстовищата за градския транспорт и др.
Именно заради забавянето по всички тези дейности на 21 август м.г. община Варна е изпратила до Управляващия орган на ОП "Регионално развитие" искане за сключване на допълнително споразумение за удължаване срока за изпълнение на вече подписания договор за финансиране, научи Дневник.
Анексът е трябвало да осигури
нова продължителност на проекта от 40 месеца
и пренасочване на спестен ресурс за изпълнението му.
В отговора на въпросите, които Дневник изпрати до Министерството на регионалното развитие и благоустройството във връзка с това искане, бе получен следното обяснение:
"След изпратени коментари от страна на Управляващия орган на ОП "Регионално развитие" на 29 септември 2014 г. е постъпило коригирано искане за анекс от страна на община Варна. Тъй като проектът за интегриран градски транспорт представлява "голям проект" по смисъла на европейските регламенти, всяко съществено изменение на първоначално одобрения проект е необходимо да бъде съгласувано с Европейската комисия. Управляващият орган е провел кореспонденция с представители на Генерална дирекция "Регионална и урбанистична политика" в Комисията (...) и към момента предстои да бъде взето решение, за което бенефициентът ще бъде писмено уведомен".
Копие от отговорите на МРРБ по повод въпросите на Дневник, касаещи сроковете за приключване на проекта "Интегриран градски транспорт"
Копие от отговорите на МРРБ по повод въпросите на Дневник, касаещи сроковете за приключване на проекта "Интегриран градски транспорт"
От отговорите на Министерството на регионалното развитие, касаещи проекта, става ясно, че в края на август т.г. за общинската администрация във Варна е било ясно, че оставащите 6 месеца до 9 юли т.г. няма да са достатъчни. Но дори и след получения отговор от Управляващия орган на ОП "Регионално развитие", от екипа по реализацията на проекта продължават да твърдят, че той
ще бъде завършен в срок,
или че в най-лошият случай той ще бъде удължен с още 4 месеца.
"Искането за удължаване на срока на договора, направено през август м.г., всъщност се отнася само за четири допълнителни месеца, обясни днес ръководителят на проекта в Община Варна Биляна Якова. Срокът за изпълнение на проекта, договорен през 2012г. е 36 месеца. Така с поисканите нови 4 те стават общо 40 и би трябвало да изтекат на 31 октомври т.г.".
Според Якова, подвеждащ в случая е административният жаргон в писмения отговор на МРРБ.
От Министерството на регионалното развитие уточниха, че промяна на срока за изпълнение на проекта е допустим, стига искането за това да е придружено от описание на причините поради които това е необходимо, както и от нов план график на дейностите по него.
"След сключване на анекс за удължаване срока, крайният срок за физическо изпълнение на проекта ще бъде удължен до максимално допустимия, съгласно действащото към момента законодателство, т.е. 31 октомври 2015 г., уточниха и от МРРБ.
От там съобщиха също, че според указанията на Министерството на финансите "всички разходи, направени след 31 декември 2015 г. по неприключили или неразделени на етапи проекти не се изплащат от отпуснатата безвъзмездна финансова помощ и са за сметка на бенефициентите по проектите.