Време за гурбет

Време за гурбет

Столицата  на САЩ Вашингтон е сред най-предпочитаните туристически дестинации за студентите по програмата Work&Travel
Столицата на САЩ Вашингтон е сред най-предпочитаните туристически дестинации за студентите по програмата Work&Travel
Кампанията за набиране на студенти по програмата Work&Travel в САЩ е в разгара си.
Най-големите Job fair-срещи за годината (интервюта с американски работодатели), които организират агенции в България, са този месец. Очакванията на дружествата са между 8 и 9 хиляди студенти да заминат тази година на бригада в САЩ.
Програмата предлага на редовно учащите студенти да работят до 4 месеца, колкото трае студентската работна виза J-1, с възможност за удължаване на престоя за туристически цели с месец.
Периодът на студентските бригади е от 1 май до 30 септември, но много от работодателите предлагат оферти до 7 септември, тъй като тогава е последният натоварен ден за сезона- Labour Day или Денят на труда.
Освен в България, американските работодатели наемат студенти предимно от страните в Източна Европа – Румъния, Молдова, Украйна, Русия, Македония, Турция, Сърбия.
Условията
"За да участвате в програмата има три важни условия: Да сте редовно учащи студенти, да владеете английски език на прилично разговорно ниво и да искате да се върнете в България. Нали искате?" Така вицеконсулът на САЩ Емания Блум приветства близо 350-те студенти миналата събота на Job-fair-а на една от опитните агенции у нас – Orange.
Важна стъпка към лятото в САЩ е успешното визово интервю. В обръщението си Блум на няколко пъти заяви, че студентите трябва да говорят спокойно, да представят себе си и да убедят консулите, че университетът е по-важен за тях… в България.
"Програмата Work&Travel е една от малкото възможности за лесен и достъпен начин студентите да отидат в Щатите. Невзети изпити, неакредитиран университет и слабо ниво на владеене на английски език са основните причини студент да не вземе виза. Отказва се и на четвъртокурсници или такива, които следват магистратури", каза Нада Живкович от агенция Orange.
Близо 350 студенти взеха участие на интервютата с американски работодатели в София
Orange.bg
Близо 350 студенти взеха участие на интервютата с американски работодатели в София
"Езикът е важен не само заради работата, но и заради сигурността на студентите. За това ние препоръчваме поне средно ниво на владеене. Много студенти осъзнават този проблем още на първото летище в Европа", допълни мениджърът.
Първите визи по програмата вече бяха раздадени в Американското посолство от посланика на САЩ у нас Марси Рийс. Преди да бъдат одобрени за виза, студентите говориха с консул на Щатите в посолството, за да бъдат проверени знанията им по английски език. От там не пожелаха да обявят какъв е процентът на отказани визи по програмта, но увериха, че той е изключително нисък.
"Около 7 хил. души заминават ежегодно на студентска бригада в САЩ. Надяваме се тази година да са повече. Агенциите за Work&Travel в България заявиха, че интересът е по-голям от предходната година", коментира генералният консул на САЩ в България Дебора Кембъл. Тя не пожела да сподели статистика за останали студенти в САЩ след изтичане на визите им, тъй като "информацията е конфиденциална".
Тенденциите
Според представите на една от новите агенции в България – Cool Travel, с всяка година все повече студенти желаят да се включат в студентска бригада. Причините за това са икономическото положение в страната, както и желанието за пътуване зад граница.
Според агенцията се наблюдава увеличаване на записващите се студенти с "големи финансови възможности", които използват лесния начин за получаване на студентска виза, за да обиколят Щатите единствено като туристи.
"В САЩ няма слаб или силен сезон, там винаги се изкарват пари. Много от заминаващите отиват именно заради това – искат да си купят нова кола, телефон и т.н. Наблюдава се и положителна промяна в студентите след такава програма. Те придобиват повече самочувствие и са по-предпочитани от работодателите в България заради опита, който са придобили навън", каза представител на Cool Travel.
Най-желаните дестинации остават тези по Източното крайбрежие не само заради по-евтиното пътуване, но и заради по-голямото разнообразие от туристически атракции.
Работните оферти са концентрирани основно в малките туристически градове, тъй като се смята, че студентите ще се адаптират по-бързо към новата обстановка и езика.
Недоволствата на участниците в програмата идват най-често от проблеми с мениджърите на работното място, условията в жилището, както и високите им очаквания към САЩ.
Цената на програмата
Въпросът, който интересува най-много студентите и родителите им, е цената на програмата. Агенциите в страната се обединяват около сумата от 3 до 4 хиляди лева, но с уговорката, че тя се определя значимо от цената на самолетния билет. Обикновено той се купува в евро и зависи от дестинацията, като сумата му започва от 700-800 евро.
Дружествата споделят общо мнение и по въпроса с изработените доходи в САЩ. Според тях работата, с която учащите заминават, е достатъчна, за да си покрият разходите, които са вложили за програмата си.
Цената на самата услуга от агенциите е около 1000$, като тя може да нарасне в зависимост от допълнителните застраховки (за отказанa виза например). Освен това се плаща такса за явяване на визово интервю.
Важно за студентите е да знаят, че е за предпочитане да имат 700-800$ джобни пари, тъй като се заплаща депозит за жилище, а наемите се плащат всяка седмица. Освен това първата заплата (paycheck) се превежда на студентите не по-рано от две седмици след началото на работата.
Агенциите предлагат по-евтини програми още от есента, като цената им се увеличава периодично. Освен това те работят с американски партньори, наречени спонсори, които съдействат за намиране на работна оферта и връзка с работодателите. Спонсорите помагат на студентите с намиране на жилището и следят дали престоя им в Щатите протича нормално.
Страната на (не)ограничените възможности
Всъщност, възможностите за студентите, записали се за Work&Travel, не прекрачват прага на услугите в сферата в хотелиерския бизнес и ресторантьорството. Оферти за служители в увеселителни паркове и спасители на басейни също не липсват, но най-предпочитаната позиция си остава сервитьор, основно заради възможността за бакшишите, които са част от американската култура.
Една от привлекателните оферти е тази на сладкарницата The Fudgery, която търси около сто студенти за продавачи и сладкари в ресторантите си. Компанията набира учащи от Източна Европа от десет години. Представителите на The Fudgery в България разказаха за "Дневник", че са се обърнали към студентите от този регион, защото "те са по-дисциплинирани и отговорни, за разлика от американците". Освен че ще правят типичния за американската кухня сладкиш фъдж, работещите в The Fudery трябва да пеят често в ресторанта, за да привличат клиентите.
"Търсим хора, които не се страхуват да разговарят и да се усмихват. Наемаме доста студенти от България, защото, заедно с тези от Чехия, говорят най-добре английски език", казаха представителите не веригата за увеселителни паркове Lagoon.
Минималната работна заплата не пада под 7 – 7.50$ на час, а таван за максималната няма. Освен това много от работодателите предлагат бонуси към заплащането в зависимост от работоспособността на студента и екипа.
Наемането чрез българските агенции става по два начина – чрез Job fair, организиран от агенциите, който осъществява директни срещи с американски представители на компаниите и Skype Fair – когато наемането става чрез виртуално интервю.
Повечето студенти минават обучителен период от поне седмица при работодателя си, в който също им се начисляват часове към първия им paycheck.
Въпреки че агенциите не желаят да говорят с цифри, те отново се обединяват в твърденията си, че изключително нисък процент от заминалите на бригада в САЩ не се връщат в България.
И докато по времето на социализма ученическите и студентските бригади са изграждали колективизма и развитието на селското стопанство в България, днешните студенти заминават към Щатите с идеята за пътувания, долари и нови материални придобивки.