Казусът "Банско": Колко са опашките?

Казусът "Банско": Колко са опашките?

Снимка номер 1, която бързо придоби популярност в социалните медии - опашката за кабинковия лифт е с ненормални размери на 3 февруари
facebook.com
Снимка номер 1, която бързо придоби популярност в социалните медии - опашката за кабинковия лифт е с ненормални размери на 3 февруари
В следващите дни ще ви предложим серия от текстове за реално случващото се в Банско по време на активната част от ски сезона. Има ли опашки по лифтовете? Страда ли поминъкът на хората? Как се обработва общественото мнение? Има ли наистина Банско нужда от втори кабинков лифт? Екип на "Дневник" беше на място през миналата седмица, за да проучи и разкаже. Журналистите ни бяха в ролята на туристи освен в ситуациите в които разговаряха за мнения и коментари, които ще бъдат използвани в текстовете. "Дневник" изпрати въпроси и до концесионера "Юлен", откъдето ни изпратиха снимка от състоянието на опашката днес.
Започваме с репортаж как функционира съществуващият кабинков лифт. 
Вижте снимка номер 1. На нея отчетливо се виждат огромни опашки пред долната станция на кабинковия лифт в Банско. Те се вият чак до пътя, който води към ски зоната от едната страна и до реката от другата.
А сега вижте снимка номер 2:
Снимка номер 2 - в сряда, 11 февруари от дългите опашки пред долната станция на кабинковия лифт няма и помен
Снимка номер 2 - в сряда, 11 февруари от дългите опашки пред долната станция на кабинковия лифт няма и помен
На нея опашки на същото място почти няма.
Първата снимка е от вторник, 3 февруари 2015 г., и мигновено се превърна в т.нар. вайръл (съобщение в социалните мрежи, което бързо придобива популярност). От тази гледна точка тя може да бъде направена само с хеликоптер или дрон, с каквито нито един турист не разполага. Втората снимка е направена в сряда, 11 февруари 2015 г. Тази снимка е на "Дневник", направена е от възможните позиции без летателна техника и вероятно няма да стане толкова известна. 
Първата снимка показва, че в Банско има проблем. "При лифт с капацитет на час от 2000 души да имаш опашки от 3000 души, а в пиковите дни да ти достига натовареността до 10 000 и да не правиш нищо, е пълен абсурд", написа в коментар към снимката във "Фейсбук" Владимир Каролев, който в момента е съветник на икономическия министър и който настоява да се разреши строежа на втора кабинкова линия и е основно лице в кампанията. На тази позиция са жителите на Банско и региона, редица медии, министърът на туризма Николина Ангелкова и министърът на спорта Красен Кралев.
От другата страна най-силно се чуват различни екоорганизации, които оспорват законността на проекта. На тяхна страна са и много други българи, които просто искат гаранции за устойчиво развитие на курорта, без да бъде съсипана планината.
Според привържениците на проекта капацитетът на настоящия лифт не е достатъчен да извози нормално скиорите и те използват снимка №1 като доказателство за това. Опашките правят лоша реклама и гонят туристите, от което щял да пострада "поминъкът на хората".
В 9.30 часа пред касата има точно един човек
В 9.30 часа пред касата има точно един човек
Според противниците на проекта "Юлен" не използва максимално добре възможностите на този лифт - кабинките не се пълнят достатъчно, лифтът умишлено се спира, за да се нагнетява напрежение. Освен това не се допускат коли по пътя нагоре, за да се усложни допълнително ситуацията пред долната станция. От екоорганизациите казват, че строежът на втори лифт няма да реши проблема, а предлагат да се увеличи капацитетът на този, както и да се предвидят други стъпки, които да облекчат ситуацията (отваряне по-рано на лифта, промоционални цени през седмицата, автобуси, които да возят нагоре, и др.)
Сред забележките към концесионера са и тези, че само на посетителите в хотелите на "Балкан холидейз", фирмата, управлявана от съпругата на Цеко Минев, който се свързва със собствеността на "Юлен", се продават преференциално карти. Клиентите на всички останали хотели трябва да се редят на две опашки - първо за карти, после за самия лифт. 
Във вторник, 3 февруари, проблем наистина е имало. Както и през цялата седмица според всички, с които разговаряхме в Банско. От едната страна опашката се е виела чак до входа на хотел "Кемпински Гранд Арена Банско", а от другата до реката. "Майки буквално спринтираха с малки деца в 8 часа сутринта, за да са първи на опашката и да могат се качат навреме", разказва Любомир Санкийски, който държи ски училище и гардероб точно срещу "Кемпински". Той е от хората, които в последните години местната общност не допускаше да работи, а доскоро водеше и дело в КЗК срещу "Юлен".
Опашките са били толкова дълги, че пристигналите в 9.30 часа са успявали да се качат след поне два часа чакане на две опашки. Първата е пред касите за купуване на лифт карти, след което идва редене на опашка за качване на лифта. Както е известно, на Банско при многодневните карти се изисква и снимка, така че няма как някой да ти запази ред на втората опашка.
Дори и да прецениш, че няма да можеш да се качиш преди 11.30-12 часа, няма как да си купиш полудневна карта, защото те не се продават преди 12.30 ч. Тогава, разбира се, се оформяла нова опашка пред касите. Банско не предлага сутрешни полудневни карти, каквито има на Боровец например. Нито пък за четири поредни часа, каквито има в алпийските курорти, с които иска да се сравнява. Това допълнително създава усещането, че плащането на 58 лева е доста скъпо удоволствие за предлаганата услуга.
Когато няма достатъчно сняг, за да може да функционира нормално ски пътят, напливът се пренасял на горната лифтова станция. Лифтът затваря в 16.30, затова още в 15 часа се извивали опашки за слизане към града.
ВИП опашката, откъдето се качват ски училищата и клиентите на "Кемпински Гранд Арена Банско" и "Премиер"
ВИП опашката, откъдето се качват ски училищата и клиентите на "Кемпински Гранд Арена Банско" и "Премиер"

За всеки скиор чакането на подобни опашки е кошмар. А за чужденците по-голям, защото са предпочели рекламирания Банско за своята ски ваканция пред конкурентни курорти.
"Вечер, когато клиентите ми се прибираха от ски, казваха: "Никога повече на Банско", коментира за "Дневник" Мариана Спасова, председател на една от двете туристически организации в града - Туристическа асоциация "Банско" (ТАБ), и собственик на семейния хотел "Кралев двор".
"Направихме пътека, изтъркахме си обувките до Турция в последните години, за да можем тази година най-после да докараме турски туристи. Хората не могат да се качат, чакат по два-три часа и гостите ми казват: "Малин, ти ни каниш и ние сме дошли. Защо така се случва?" Какъв отговор да му дам. Нямаме отговор", коментира Малин Бистрин, председател на другата организация - Съюза на туристическия бизнес. Той е и един от основните двигатели на инициативния комитет за втора кабинкова линия, който организира протести с блокиране на пътищата в региона в последните две седмици.
Седмица по-късно, на 11 февруари, толкова дълги опашки нямаше. На 12 февруари - също. Пред касите нямаше жив човек. От едната страна на сградата към 9.30 часа имаше около 10 метра опашка отвън, от другата - около 20 метра.
Но на лифта на Банско има и трета опашка. Това е ВИП опашката, която вие не виждате до момента, в който не стигнете до стълбите за втория етаж, където реално се качвате на лифта. Тази опашка идва от задната страна на сградата. На пръв поглед тя е предназначена за ски училищата, тъй като се виждат много от екипираните с якета на "Юлен" учители. Но не само. На тази опашка могат да се качват и притежатели на ВИП карти.
Опашката за привилегированите използва пространството, което иначе би трябвало да служи за слизащи от лифта. Но тъй като сутрин такива няма, това е коридор за бързо преминаване. И тази опашка наистина се движи с "най-добрата скорост", както рекламира ценоразпис в хотел "Премиер". Освен че там хората са по-малко, те се качват първи на кабинките.
Целта според всички, с които разговаряхме, е да се позволи на клиентите на ски училищата да се качат навреме. Обучението обикновено започва в 10 часа на Бъндеришка поляна. Затова между 9 и 9.40 лифтът извозва предимно ВИП опашката, докато останалите стоят и чакат. Заради това дори и при минимална "нормална" опашка отнема около 40 минути, за да се качиш на кабинката. След 10 часа положението естествено се подобрява, защото опашките остават само две.
На Шилигарника опашки няма. Едно от притесненията на противниците на лифта е, че когато се построи втора гондола, опашките ще се пренесат на пистите
На Шилигарника опашки няма. Едно от притесненията на противниците на лифта е, че когато се построи втора гондола, опашките ще се пренесат на пистите
Всъщност това, че кабинките пътуват нагоре полупразни или недобре уплътнени (все пак капацитетът е 2000 души на час при пълно натоварване), е по-скоро мит. Когато випаджиите заемат местата си, остават като правило по няколко свободни места. Един от лифтаджиите се грижеше да допълва с един, двама или повече души  от "нормалната" опашка в зависимост от свободните места. Така че, ако не с осем души, то всяка кабинка беше пълна с поне шестима.
 
Лифтът спира от време на време и това е факт. Но такива спирания имаше и в дните без опашка, и в по-ненатоварените часове. Причините могат да са всякакви - както спиране на тока, така и проблем при качване и слизане, каквито се случват и с опитни, и с неопитни скиори и сноубордисти. "Оптималната скорост на лифта е 6 м/с. При силен вятър, независимо дали горе или долу по трасето, скоростта се намалява по предписание на фирмата производител. При над 18 м/с вятър лифтът се спира изцяло. Има и много случаи на инциденти при качване и слизане, защото има много неопитни скиори и деца", коментира за "Дневник" маркетинг директорът на "Юлен" Иван Обрейков.
Това, че клиентите на хотелите на "Балкан холидейз" са привилегировани, също се оказа не съвсем вярно. Когато се настанихме в хотел "Банско", се опитахме да се сдобием с карти за следващия ден, за да "не чакаме по опашките". Оказа се, че лифт карти там не се издават, а биха могли да се купят от гише на "Юлен" в хотел "Пирин" (пак от същата група собственици), но с предварителна заявка. Там има и дежурна каса от четвъртък до събота до 22 часа. Карти за следващия ден могат да се купят и от касите на лифта след 16 часа. 
В последната година "Юлен" е разположил денонощни терминали и в други от по-големите хотели, като "Регнум", "Гинес", "Спортхотел" и "Лъки", от които могат да се купят обикновени карти.
След като ни дадоха визитка на един от ски гардеробите, откъдето се предполагаше, че можем да си купим ВИП карти, се оказа, че продават само обикновени, и то след заявка три дни предварително.
Преди две години туристическите асоциации от Банско излязоха с остра декларация срещу концесионера, в която искаха да знаят от по-рано цените на картите, за да могат да планират пакетите си за сезона и да имат възможност да издават карти в хотелите. Попитана защо сега ТАБ е променила позицията си спрямо "Юлен", въпреки че видимо карти не се издават навсякъде, дори в нейния семеен тризвезден хотел, Мариана Спасова отговори: "Издават се в някои големи хотели, вероятно е въпрос на софтуер."
Към обяд - единият от лифтовете от Бъндеришка поляна се движи почти празен, а на писта "Томба" няма нито един скиор
Към обяд - единият от лифтовете от Бъндеришка поляна се движи почти празен, а на писта "Томба" няма нито един скиор
Така въпросът как да станем ВИП, за да можем да финтираме големите опашки "за през уикенда", остана. Записването на ски училище отпадна като вариант. Когато попитахме на касите дали може да се намери такава карта, ни насочиха към "Кемпински Гранд Арена". Там също опитахме да си купим ВИП карти, но ни отговориха, че са само за клиенти на хотела. Попитахме навсякъде и отговорът беше един и същ - в "Кемпински". 
Е, оказа се, не само там. Хотел "Премиер Лъкшъри Маунтин ризорт", който също е от категорията пет звезди, рекламира на своята страница, че издава ВИП карти. Тя е 75 лева при 58 лева обичайна цена. "Всички ВИП ски пасове осигуряват най-бързия достъп до гондолата", се казва в ценоразписа, или ако трябва да сме точни, преминаване през най-бързата опашка.
Това, че пътят към ски зоната се затваря умишлено, също се оказа по-скоро мит. Пътят, освен че е почистен, е и свободно достъпен. Паркингът и долу на лифта, и горе при ски зоната е 12 лева на ден. Разликата е, че долу при престой под 20 минути не се заплаща нищо. Горе такава опция няма. Разликата с Австрия и Франция, с които Банско смята, че се конкурира, паркингите в масовия случай са безплатни. Хотелите, които искат да имат постоянен достъп до паркинга през деня, плащат ежегодно такса от 600 лева на концесионера. 
"Пътят се затваря, когато горе се запълнят паркингите. Освен това започват да се качват много микробуси и таксита в натоварените дни и стават задръствания и катастрофи. Тогава е някакъв ад, защото всички искат да направят максимално много курсове и се изпреварват като луди", разказва Любомир Санкийски.
Състоянието на опашката от тази сутрин, 16 февруари. Снимката беше изпратена от "Юлен", след като зададохме въпросите си по подготвяните материали
Юлен
Състоянието на опашката от тази сутрин, 16 февруари. Снимката беше изпратена от "Юлен", след като зададохме въпросите си по подготвяните материали
И все пак има ли опашки? И да, и не. Въпросът не е дали, а кога ги има, защото зависи от периода. Когато е била направена снимка №1 с огромните опашки, в една и съща седмица са съвпаднали турската и румънската училищна ваканция, както и българската междусрочна. Това е и най-естественият период за почивка на семейните туристи.
"Не мога да разбера защо хората не идват да карат през март, когато в Банско е най-хубаво", коментира банскалия, който не искаше да бъде цитиран. А Санкийски добавя: "Липсва и гъвкавост. Според мен би могло в натоварените седмици лифтът да работи от по-отрано, за да извози повече хора."
Тази седмица се очаква отново да има опашки и да бъде натоварена заради английската ваканция. Но миналата седмица, между 9 и 13 февруари, беше период с ниска заетост. На пистите въобще не се чакаше и условията бяха каквито би искал всеки скиор - слънце, сняг и много спускания. Има периоди, които са натоварени - около Коледа и Нова година, около ваканциите и 3 март, когато се натрупват повече почивни дни. И това важи не само за Банско, а за всеки от българските курорти.
Така че Банско не е изключение в натоварените периоди, но е и, меко казано, неприятен за ски ваканция тогава. В същото време е напълно добро място, когато заетостта е ниска. Също като в живота - нито №1 трябва да доказва, че всичко е черно, нито снимка №2 може да докаже, че е само бяло.
Очаквайте утре: Застрашен ли е поминъкът на банскалии?