От юли отпада издаването на осигурителни книжки

От юли отпада издаването на осигурителни книжки

От юли отпада издаването на осигурителни книжки
От 1 юли 2015 г. отпада издаването на осигурителни книжки за всички категории осигурени хора, реши правителството днес. Осигурителните книжки са необходими за доказване на осигурителния стаж и осигурителния доход при отпускането на пенсии.
Сега стажът, доходът и внесените осигурителни вноски могат да се зачитат въз основа на данните от електронните регистри на Националната агенция по приходите (НАП) и осигурителния институт (НОИ). Отпадането на издаването и заверката на осигурителни книжки ще доведе до намаляване на административната тежест за лицата, се посочва в мотивите за решението.
С други промени, свързани със социалното осигуряване, които кабинетът одобри, отпада задължението за работодателите да изпращат в 3-дневен срок в НОИ копия от първичните болнични листове за професионална болест. Освен това временната неработоспособност вече ще бъде условие за признаването на професионалния характер на дадено заболяване извън Списъка на професионалните болести. Това ще е възможно, когато то е причинено основно и пряко от трудовата дейност.
Обменът на данни от издадените болнични листове и решенията по обжалването им ще се извършва по електронен път чрез уеб услуги, предоставяни от НОИ. Промените са свързани с увеличаването от 18 на 24 месеца на периода, за който се изчислява паричното обезщетение при бременност и раждане и при осиновяване на дете от 2- до 5-годишна възраст.
С промени в Наредбата за отпускане и изплащане на паричните обезщетения за безработица пък отпада ограничението заявление за обезщетенията да се подава в поделение на НОИ по постоянен или настоящ адрес. Няма да се подава и отделна декларация за банкова сметка, по която да се изплащат сумите, като декларирането на сметката ще става при самото заявяване за отпускане на обезщетението. Целта е хората да не бъдат товарени допълнително с такси.
С промяна в друг текст от КСО към задължително осигурените за всички осигурителни случаи се добавят и лицата, на които е възложено управлението или контролът на държавни и общински предприятия. Новата редакция, която ще влезе в сила от 1 януари 2016 г., урежда служебното преизчисляване на изплатените през предходната година парични обезщетения и помощи. Това ще става до 30 юни на следващата година въз основа на данните от електронните регистри на НАП и НОИ. Отменя се разпоредбата, която предвиждаше, че при превод по лична банкова сметка банковите такси са за сметка на лицето получател.
С друга промяна самоосигуряващите се българи, които работят в чужбина или в корабоплаването, ще дължат окончателно осигурителните си вноски за пенсия върху годишния си осигурителен доход, както и за фонд "Общо заболяване и майчинство" за тези, които са избрали да се осигуряват в този фонд. Отменен е текстът, според който за осигурителен доход на самоосигуряващия се за общо заболяване и майчинство се счита доходът, върху който авансово са внесени вноски до 25-о число на следващия месец. Направени са промени и в текстовете, свързани с отмяната на разпоредбата, която уреждаше осигуряването на работниците и служителите, наети на работа при един работодател, за не повече от 5 работни дни (40 часа) през календарния месец.