Не ни били ски писти, най ни били ливади

За един 28 годишен мъж от Шумен поредното ски спускане тази зима се оказа последно. На 14 февруари той загина след удар в бетонна шахта край пистата "Мечи чал" в Чепеларе...Проверка по случая започна едва 20 дни по-късно от ДНСК след настоявания и писма на роднините до редица институции, а резултатите от нея са обещани за 23 март. Сестрата на починалия скиор настояваше пистата да бъде затворена докато няма сигурност, че е обезапасена, но това не се случи.
Пет години по-рано (2010) за 35 годишен мъж каренето на ски също е последно. Тогава той пада на писта в Чепеларе, получава сериозни увреждания и остава парализиран. Във финалното решение на Върховния касационен съд (юни 2014) по делото, което води срещу концесионера на пистата мъжът получава 160 000 лева или половината от търсеното обезщетение, защото съдебният състав преценява, че носи половината от вината за инцидента. От решението обаче става ясно, че частта на пистата, в която е падането не е била обезопасена и освен това пистата не е била категоризирана, поради което няма как да бъде потвърдено, че тя е отговаряла на изискванията за безопасност. Нито тя, нито другите писти в Чепеларе са категоризирани. А "категоризацията по своето естество представлява доказване пред съответния компетентен орган, че пистата е обезопасена и обособена", пише в решението на ВКС.
Използваме тези два примера не защото проблем има само в Чепеларе. Инциденти - по-леки или по-сериозни стават и в другите зимни курорти. Но смъртният случай на "Мечи чал" през февруари отново фокусира общественото внимание върху проблема с безопасността на пистите. А казусът от 2010 г., решението на ВКС по него и сравнението със сегашното състояние показват, че държавата не се е погрижила те да станат по-сигурно място за каране. Напротив олекотила е изискванията за обезопасяване.
От прегледа на нормативните документи от последните години и разговори с експерти стана ясно, че на практика ски писти в България няма, защото те не са били категоризирани.
Обобщихме най-често задаваните въпроси по темата и техните отговори:
1. Има ли категоризация на ски пистите в България?
Вече не.
Мерки за обезопасяване и възможности за контрол и санкции са били указани на хартия в стария Закон за туризма (отменен през 2013 г.) и в Наредба за категоризиране на ски пистите (от 2007г. до 2015 г.) като те заедно са залаги сериозни изисквания за използването на пистите, включително нужда от оценка за въздействието върху околната среда.
От 2013 г. е приет нов Закон за туризма (ЗТ), който действа вече две години. Наредбата за категоризация пък е отменена автоматично на 9 февруари 2015 г. с публикуването в Държавен вестник на нова Наредба за обезопасяване на пистите* - тя е изготвена от екипа на отделеното от кабинета "Борисов" като самостоятелно вече министерство на туризма. Докато последната влезе в сила през октомври тази година, би трябвало да действа старата.
Сегашният ЗТ и новата наредба заедно задават минимални изисквания за безопасност и обезопасяване, размита отговорност и невъзможност държавата да оказва адекватен контрол и да търси отговорност за пропуски и нарушения.
Въпреки че старата наредба е действала 8 години, по нея няма категоризирани ски писти и това означава, че те не са били контролирани от компетентните органи. Зад сложния термин "категоризация" стои "доказване пред компетентен орган, че ски-пистата е обезопасена и обособена преди тя да бъде пусната в експлоатация, като това е задължение на оператора, собственик или концесионер на съоръженията към пистата".
От министерството на туризма смятат, че в момента няма действаща наредба, която да урежда обезопасяването на ски пистите. "Заварихме забавена нормативна уредба и първата ни работа в това министерство беше да се заемем с изработването й," каза Милан Мартинов от дирекция "Връзки с обществеността и протокол на ведомството. Според него до момента на влизането й в сила през октомври 2015 г. не действа старата наредба за категоризация (каквото е друго тълкувание на ЗТ - чл.14).
Мартинов обясни, че понятието категоризация вече е отпаднало и е заместено с европейски стандарти за безопасност на пистите.
2. Какво се случва между два закона и наредби?
"Какво се получава - от 15.03.2005г., когато е влязла в сила старата сега действаща наредба за категоризация на пистите до 26.03.2013г. - датата на влизане в сила на новия закон за туризма, изискването за категоризация на пистите е съществувало. В период от 8 години изискването за категоризация не е било спазвано и то с мълчаливото съгласие на държавата. В същия този период - България бурно се рекламира като ски-дестинация, с ясното съзнание, че тези туристически обекти - ски писти, не отговарят на минималните изисквания за безопасност, поради което не могат да бъдат категоризирани ", обобщава положението сестрата на загиналия през февруари Веселина Кънчева.
Категоризацията на пистите или по-точно липсата на такава (има информация само за подадени заявления и издадени временни удостоверения за тях, но не и за завършени процедури) показва поредния случай, в който законови изисквания има, но те просто не се спазват, а държавата си затваря очите за това. Заради смяната на правителства и разнородната съдба на ведомството, отговарящо за туризма (беше агенция, после част от министерството на икономиката и енергетиката, сега е отделено) е трудно някой да отговори защо това се е случило, тъй като (без)отговорността лесно се прехвърля към предишния екип.
В момента има и различно тълкувание действа ли старата наредба до октомври или не.
Според министерството на туризма, новата наредба е с отложено действие, за да могат "всички собственици и лица с предоставени права върху ски съоръженията на пистите да приведат териториите им и да организират дейността си в съответствие с нормите в нея".
Междувременно обаче дали и как са обезопасени пистите остава въпрос само на добрата воля и отговорност на стопанисващите ги.
Според Петър Петров, адвокат на концесионера на ски зона Банско "Юлен" и на "Витоша ски", фирмата е подала документи за процедура по категоризация още по време на действието на стария закон (т.е. преди 2013 г.) и старата наредба, но отговорните органи не са се произнесли по тях. Петров каза, че "Юлен" смята отново да внесе документите след влизане в сила на новата наредба за обезопасяване.
3. Кой отговаря за обезопасяването на пистите ?
Ски операторите, концесионери или собственици на ски-зоните.
За неспазване правилата на Закона за туризма и на наредбата те могат да бъдат санкционирани с имуществени санкции в размер от 1500 до 5000 лв.
Използването на ски пистите и предоставянето на туристически услуги на територията им трябва да бъде обезопасено и информационно обезпечено, според действащия с днешна дата Закон за туризма (чл. 152) . Същото е изискването и за ски пътищата и маршрутите за връзка между пистите и участъци за придвижване на туристите.
Новата наредба за безопасността указва, че собственикът/концесионерът трябва да поддържа зоната, а това включва "отстраняване на препятствия, създадени изкуствено или вследствие на природните условия, обозначаване и обезопасяване на нетипични препятствия." Наредбата предвижда и поставяне на еднакви знаци за безопасност, обезопасяване с мрежи и др.
"Въвеждаме минимални изисквания за безопасност, защото няма как да сравняваме всички курорти, всеки един от тях е различен", признава и министърът на туризма Николина Ангелкова, цитирана от "Капитал" в началото на 2015 г.
Контролът върху изпълнението на наредбата е вменен на общините.
Законът обаче дава възможност на собственици и концесионери да ползват безконтролно ски-пистите, предупреждават лесовъдът инж. Александър Дунчев и юристът Любомир Костадинов от WWF, които смятат, че трагичният случай на Чепеларе е резултат в голяма степен на тази размита отговорност.
4. Кой контролира спазването на изискванията за безопасност?
Краткият отговор логично би бил - никой, след като досега те не са били категоризирани.
Според министерство на туризма Комисията за защита на потребителите е органът, който трябва да осъществява контрол дали ски пистите са обезопасени. Това отговори за "Дневник" Милан Мартинов от ведомството.
От там казаха, че след като през октомври новата наредба влезе в сила, "комисия, назначена от министъра на туризма ще извършва проверка на място за спазване нейните правила относно обезопасяването и информационната обезпеченост на териториите, включително ще преценява степента на сложност на терена".
Любомир Костадинов от WWF, който е присъствал на комисиите по приемането на Закона за туризма през 2013 г. твърди, че за тези текстове е имало лобиране с целта да се снижат до минимум изискванията към ски-операторите.
5. Има ли ДНСК отговорност към контрола?
По думите на Мартинов от министерството на туризма, ДНСК няма отговорност да контролира обезопасяването на ски пистите, защото те не са строителство, а са просто ливади.
Началникът на ДНСК инж. Гечева отказа да отговори на въпросите на "Дневник", свързани с липсата на категоризирани писти в страната и отпадането на това изискване с мотива, че това се урежда в Закона за туризма, който не е от тяхната компетентност.
"Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) упражнява контрол по реда на Закона за устройство на територията само по законосъобразността на одобрените проекти и издадените разрешения за строеж за съоръжения, които се изграждат за обслужване на туристите. Това са въжени линии, ски-влекове, системи за изкуствен сняг и осветление, както и обслужващите сгради. Контролните функции на ДНСК включват и законосъобразното изпълнение на тези съоръжения, в съответствие с одобрените проекти както и тяхното законосъобразно ползване след въвеждане в експлоатация по установения ред. Предвид изложеното поставените от Вас въпроси и цитираната нормативна уредба са изцяло извън компетентността на ДНСК," гласи отговорът от пресцентъра до "Дневник". В същото време стана ясно, че ДНСК все пак проверя случая в Чепеларе.
Според инж. Дунчев от WWF същността на проблема идва именно от действията на дирекцията. Съгласно становище на Министерство на регионалното развитие още от 2004 г. ски-пистите се смятат за строителство, защото включват редица технически инфраструктурни елементи като съоръжения за изкуствен сняг, за обезопасяване, за дрениране, затова и трябва да са обект на детайлен инвестиционен проект, който да подлежи на одобряване по Закона за устройство на териториите (ЗУТ) и оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС).
6. Какво са ски пистите в момента?
Всички писти у нас се водят по документи пасища, горски пътища или просеки.
Според старата Наредба за категоризация на пистите оценяването им се е случвало след подаване на заявление и плащане на такса.
Сега това ще се извърши от комисия към министерството на туризма. За да станат ливадите - писти, се налага експерти да отидат на място и да преценят според наклона тяхната трудност и други характеристики и да ги определят - съответно зелена, синя, червена или черна, обясниха от Министерство на туризма за Дневник.
Не е е ясно на какво основание пистите са били ползвани досега, след като съгласно отменения през март 2013 г. Закон за туризма, функционирането им е било допустимо единствено ако са категоризирани. С новия закон и наредба това изискване отпада.
Вероятно една от причините е, че някои ски-концесионери са извършвали нарушения при строителството на ски-пистите си – като са надвишавали позволената площ например, а при евентуална процедура по категоризирането им тези нарушения би трябвало да се установят от компетентния орган.
Какво следва ?
"Новата наредба е безкрайно обтекаема, и не гарантира, че ски-операторът може да бъде задължен от държавата да са изпълнени всички изисквания за безопасност. По скоро наредбата и Закона за туризма са написани така, че концесионери и собственици да си гарантират, че никой няма да им пречи да ползват ски-пистите, като единствено поемат ангажимент да информират за дейността си в свободен текст министъра," твърди Александър Дунчев. Според него на практика ДНСК наложи незаконното схващане, че за строителството и експлоатацията на ски-пистите не трябва инвестиционен проект, не трябва разрешително за строеж и после разрешително за експлоатация. "Така държавата вече няма контрол върху това как се изгражда, функционира и ползва ски-пистата, и то на етап, в който се предопределя къде да е техническата инфраструктура."
От WWF казаха, че ще обжалват новата наредба за безопасност на ски-пистите по няколко причини. Като една от тях е именно, че наредбата освобождава от отговорност ски-операторите за рисковете при ползването на ски-съоръженията, като целия риск се носи от скиорите.
* Пълното име е "Наредба за обезопасяването и информационната обезпеченост на ски пистите в Република България и за определяне правилата за безопасност върху територията на ски пистите и ски зоните и за организацията на работата на ски патрулите"
Ски-писта по дефиницията на закона е общодостъпен, обособен и обезопасен планински участък, на който се предлагат и потребяват туристически услуги, свързани с практикуване на ски спортове.