Всяка обществена информация да бъде и в електронен вид от 1 октомври, предвиждат поправки в закон

На живо
Заседанието на Народното събрание

Всяка обществена информация да бъде и в електронен вид от 1 октомври, предвиждат поправки в закон

Всяка обществена информация да бъде и в електронен вид от 1 октомври, предвиждат поправки в закон
Всяка информация от обществения сектор, създадена след 1 октомври 2015 г., да се поддържа в електронен вид. Това предвиждат поправки в Закона за достъп до обществена информация, внесени за разглеждане от Народното събрание по предложение на Министерския съвет.
Сред промените и е даването на възможност достъпът до обществена информация да се извърши по електронен път при поискване на заявителя, както и се създава нова форма за предоставяне на достъп до обществена информация - чрез копия, предоставени по електронен път, или интернет адрес, където се съхраняват данните.
"Задължение за всеки ръководител на административна структура в изпълнителната власт ежегодно да обявява списък на категориите информация, подлежаща на публикуване в интернет, за сферата на дейност на съответната администрация, като определя и сроковете за актуализация на публикуваната информация и форматите, в които е достъпна", пише в мотивите на промените в закона и се добавя, че редът и начинът за публикуване на информацията ще се определят с наредба, приета от правителството.
Също така се предвижда текстове, задължаващи всяка организация от обществения сектор ежегодно да планира поетапното публикуване в интернет в отворен формат на информационните масиви и ресурси, които поддържа. Публикуването на планираната информация се включва в ежегодните цели за дейността на съответната администрация.
В промените се предвижда и вменяването на задължение за организациите от обществения сектор, включително обществени библиотеки, архиви и музеи, да публикуват актуална информация за всички условия за предоставянето на информация за повторно използване, а за информацията за повторно използване в отворен машинночетим формат – да я публикуват в интегрирана платформа за отворени данни. "Тази уредба има за цел поетапното и с оглед финансовите и ресурсни възможности на съответната организация превръщането на данните от формата, в който са създадени, в машинночетим формат", пише в мотивите и се добавя, че въвежданата директива предвижда това да става "при възможност и целесъобразност".
С цел подобряването на националния режим и въвеждането на по-целенасочена национална политика към отваряне на данните формулата "по целесъобразност" не е включена в проекта. Все пак, с цел създаването на изпълняеми задължения в действащото законодателство и предвид това, че част от новите задължени субекти – музеи, архиви и библиотеки, биха изпитали сериозно затруднение и дори невъзможност да изпълнят задължението винаги да предоставят данните в машинночетим формат, проектът предвижда по-гъвкавия подход на поетапно преобразуване на данните в такъв формат.
Въвежда се задължение документите, които попадат в обхвата на директива на Европейския парламент, да се предоставят за повторна употреба съгласно определените в директивата условия за повторна употреба. Също така се установява горна граница на таксата, която да се заплаща за повторното ползване на информация, непревишаваща материалните разходи по възпроизвеждането и предоставянето на информацията. Изключенията от това правило следват директивата и са ясно определени.
Предвижда се Министерският съвет да издаде методика, която допълнително гарантира спазването на принципите при ценообразуването. Разпоредбите на директивата създават правила, изискващи всяка организация, която предоставя информация, ако не прави това безплатно, да определя такси, изчислени въз основа на определени стандарти и правила, ограничени до разходите по възпроизвеждането и предоставянето на информацията.
Проектът на закон предвижда таксите за държавните органи да се определят както и досега с една тарифа, приета от кабинета. "При съобразяване с правилата на местното самоуправление таксите, събирани от общините, се определят от съответния общински съвет при спазването на принципа за ограничаване до разходите по възпроизвеждането и предоставянето на информацията. Такова е разрешението и за останалите организации от обществения сектор", предвиждат поправките.
Предлага се законова възможност за безплатно предоставяне на информация за повторно използване по преценка на организацията от обществения сектор. Разширява се обхватът на приложение с включване на някои културни институции, като библиотеки (в т.ч. университетските библиотеки), музеи и архиви. За тези институции се въвеждат конкретни правила, различаващи се от приложимите за останалите субекти, включително и по отношение на таксуването.
Въвежда се изискване размерът на таксите, основата на която се изчисляват, взетите предвид фактори при изчисляването, както и всички допълнителни условия, ако има такива, да се публикуват, включително по електронен път при наличието на интернет страница. При поискване органите от обществения сектор да посочват и начина, по който са изчислени тези такси във връзка с конкретното искане за повторна употреба.
Включено е задължение за обществените институции да информират заявителите за повторно използване на документи относно наличните средства за правна защита. Насърчават се организациите от обществения сектор да предоставят информацията в отворен, машинночетим формат заедно със съответните метаданни, като форматът и метаданните съответстват на официални отворени стандарти.
Въвежда се изискване при възможност държавите членки да улеснят многоезичното търсене на документи. Ограниченията в режима на предоставяне на информация за повторно ползване, по-детайлно изброени в изменителната директива, са съобразени с националните правила на достъп. В съответствие с действащото законодателство е изключена информацията, представляваща класифицирана информация, водеща до недопустима обработка на лични данни, представляваща търговска, производствена или професионална тайна, статистическа тайна или за предоставянето на която законодателството вече е установило изискване за показване на определен правен интерес от заявителя,  например книжата по съдебните дела са достъпни за страните по делото, но не биха могли да се предоставят за повторно използване на други лица, които нямат правния интерес на страните.
В Закона за здравето е посочено коя информация и при какви условия може да се предоставя на трети лица, които за получаването й трябва да посочат обстоятелствата, изброени в закона, определящи правния им интерес от получаването на информацията.
Същото се отнася например до данъчни оценки и друга данъчна информация, информацията, свързана с родствените връзки между лицата. Конкуриращият се защитим интерес най-често са личните данни, данните за семейното, здравословното и имущественото състояние на лицата и други елементи на правото на личен живот на гражданите – в значителна част от случаите, в които са установени изисквания за правен интерес (качеството заинтересована страна) като условие за достъпа и ползването на съответната информация.
В резултат от получени становища по време на общественото обсъждане на законопроекта бяха прецизирани някои редакции на разпоредби, свързани с подобряване на режима на повторното използване на информация, като се създават допълнителни възможности за предоставяне и в случаите, в които определена информация попада извън режима, установен в директивата и закона. "По-конкретно, когато информацията съдържа елементи, които са изключени от закона (например класифицирана информация, лични данни, статистическа тайна и др.), допълнително да се предвиди възможност за предоставянето за повторно използване на тази част от информацията, достъпът до която не е ограничен", пише в мотивите и се добавя изискване за конкретизиране на възможностите за предоставяне на информация за повторно използване, съдържаща лични данни и друга защитена информация, след съответното анонимизиране.