Идеи за Борисовата градина: Виенско колело, спортни комплекси и без павилиони

Виенско колело. Повече велоалеи. Реорганизация на павилионите. Големи спортни комплекси и спортни площадки. Това са част от идеите на седемте архитектурни екипа, които са се включили в конкурса на направление "Архитектура и градоустройство" към Столичната община за подробен устройствен план на Борисовата градина.
До 5 юни всеки гражданин може да изрази отношение по проектите в писмен вид в сградата на направлението, управлявано от главния архитект на Петър Диков, на ул. "Сердика" 5. От години Борисовата градина няма единен подробен устройствен план.
В конкурса, чиято документация е достъпна тук, са се включили "НиКонсулт", които спечелиха конкурс за преустройство на пространството пред Царския дворец, който в последствие беше спрян, "СитиАрх", които имат няколко проекта за пътни артерии в София, "Стефан Добрев Архитектура и дизайн", които правят и проекта за бул."Евлоги и Христо Георгиеви", "Ковачев архитекти", АТМ, "Архкон" и "Екип Кали".
Столичната община е избрала за какви проекти може да кандидатства по новата оперативна програма "Региони в растеж". Те са включили шумоизолираща стена покрай бул."Цариградско шосе", създаване на многофункционална спортна зала и преструктуриране на конната база, център за съвременно изкуство до метростанция "Стадион Васил Левски", подмяна на настилки, зеленина и строеж на обществени тоалетни.
"НиКонконсулт" предлага в историческата част на Борисовата градина дейностите, които й действат претоварващо - основно търговски и атракционни, да бъдат изведени оттам, за да се подчертае нейният класически характер. Атракционните временни съоръжения ще се преместят в зоната на лятната къпалня "Мария-Луиза". Двата основни басейна ще функционират като летен открит плаж, с допълнително изградени съблекални и технически помещения под сегашните трибуни.
Цялото каре между велодрума и бул. "Яворов" е със сравнително големи, незаети от дървета пространства. Местоположението му е възлово, по отношение на връзката с историческата част на Борисовата градина и охраняваната й зона от една страна, и същевременно дава добри възможности за пешеходен преход. "Предлагаме тук да бъде създаден модерен атракционен комплекс с цялостна обществена достъпност, основно на принципа на преместваемите обекти и функциониращ пролетта, лятото и есента", предлагат от "НиКонконсулт" и добавят, че на мястото на съществуващите стари сгради се предвижда подземен паркинг с капацитет около 340 автомобила с вход от бул. "Яворов", използвайки трасето на съществуващия пешеходен подлез. Единствено парцелът на Софийския университет запазва своята автономност с възможност за посещения от публика.
На мястото на сегашния колодрум проектантите предлагат да се изгради многофункционална спортна зала с колодрум. На мястото на бившия стадион "Юнак" се предвижда Център за съвременни изкуства с подземен паркинг за около 350 места.
В зоната на сегашната конна база се предлага разполагането на центрове за ролери и за скейтбордспортове, като самата конна база се премества в Ловния парк. "Това ще позволи нейните функции да бъдат обогатени и разширени–с оформяне на манеж за състезания и на различни по дължина и сложност обиколки", аргументират се и допълват, че районът на автокъща "Капитолия" се предвижда за вход от западна посока към парка, с атракционно-занимателни съоръжения, с възстановяване на плавателния канал за лодки, картинг-центъра и др.
В пространството между сградите и тенис-кортовете ще се изгради мини-голф игрище и парк за разходка на кучета. По цялото протежение на бул. "Драган Цанков" е проектирана шумопоглъщаща преграда, имитираща скална структура, като от вътрешните страни е закрита с геопластики и растителност. От вътрешните страни ще се развият зони за спортно катерене, фитнес-площадки, и други атракционни дейности, изолирани от шума на уличното движение. Бъдещото трасе на шумозащитните стени ще следва съществуващата пътека. Това ще позволи запазването и обслужването на подземната инфраструктура с нейните сервитути за поддържане.
Предлагаме затваряне на ул. "Митрополит Кирил Видински" за автомобилно движение, като по нейното протежение се разположат поредица от малки сезонни заведения, а в околните зелени пространства се оформят детски площадки с разнообразни съоръжения за различни възрастови групи. Така, от една страна ще се свържат физически и функционално двете иначе отделени и шумни зони, а от друга –ще се оживи територията с посетители и атракции. Това ще осмисли възстановяването на летния театър.
Автомобилното движение ще бъде допуснато само до зоните на буферните паркинги и подземни гаражи. Достъпът по цялата алейна мрежа ще бъде възможен единствено за спешни, аварийни и обслужващи автомобили.

"СитиАрх" предлага освобождаване на представителната част на Борисовата градина от несвойствени дейности и връщане на части от територията за чисто паркови функции. Предлага се преструктуриране на обекти - автомобилна къща "Капитолия" в заведение за хранене, заведение"Весело село" - в детски атракцион, заведение "Лодките" - в детски воден атракцион, и "Маймунарника" - в дискусионен клуб.
Предвижда се реконструкция на знакови обекти - Летния театър, Колодрума, естетизиране на съществуващите спортни съоръжения. Изграждане на амфитеатър на мястото на стадион "Юнак" само в габаритите на съществувалата застройка, както и привеждане на архитуктурния образ на ресторанта в езеро Ариана с високите архитектурно-художествени изисквания към Историческата част на парка – паметник на културата
Предлага се премахване на неестетични временни обекти и замяната им с преместваеми обекти със специфичен дизайн, с цел създаване на единна визия на парка. "Обвързване на отделните части на парка чрез подлези под бул."Драган Цанков" и "Симеоновско шосе", създаване на светофарни пешеходни пътеки и реконструкция на съществуващи подлези", пише в проекта.
Също така се предлага създаване на нови пешеходни връзки между "Погребите" и източния вход на Зоопарка, както и ж.к."Лозенец" и Зоопарка и промишлена зона "Хладилника" и "Погребите".

В идеята на "Стефан Добрев архитектура и дизайн" се предвиждат 7 нови пешеходни надлеза, 3 нови подлеза и 3 нови обезопасени пътеки и тротоари по протежението на булевардите, отделени от тях със защитна зелена ивица, както и установяването на нови спирки на градския транспорт. Ул. "Незабравка" се свързва с бул. "Драган Цанков" и добавят пешеходни тротоари.
За улесняването на комуникацията между отделните части се обособява йерархична алейна мрежа с главни и второстепенни алеи през целия парк. Новите главни пешеходни и вело артерии са с най-голямо значение за проекта, тъй като чрез тях се постига липсващото единство на Борисовата градина. Една от основните концепции на проекта е пешеходният "Зелен булевард на София", разположен на мястото на старата товарна жп линия. Той спомага за единството не само на територията на парка, но и го обединява със съседните паркове, създавайки цялостна градска зелена система.
Планира се изграждане на нови бързи веловръзки, преминаващи през парка и свързващи заобикалящите ги квартали. Проектът предвижда отчуждаване на повечето частни имоти, за да бъдат анексирани към парка, както и смяна на предназначението им с цел подходящото им ползване в цялостната концепция на парка.
Предвижда се изграждането на заведения за обществено хранене и реновиране на съществуващите с подходящ единен архитектурен облик, както и тяхното равномерно разположение с цел да обслужват целия парк.
Както и в другите проекти, се предвижда възстановяване на компрометираната растителност. "Предвиждайки благоустрояване на неразвити части, проектът се стреми да запази тенденцията от миналото с успоредно изграждане на зони за спорт. На мястото на бившата гара "Пионер" се планира спортна зона с открити игрища, спортна зала и универсален магазин. През нея минава "Зеленият булевард на София", по който преминават тичащите за здраве и велосипедистите. Предлага се построяването на закрит плувен басейн до лятната къпалня "Мария Луиза", нови спортни алеи, джогинг ринг, зона за екстремен спорт на колела, зона за провеждане на състезания по спортна стрелба до ловна вила "Виктория", "Най-дългата алея" се превръща в маршрут за тичане и други", пише в проекта.
Предвижда се и четири пункта за велосипеди под наем, както и изграждането на детски площадки, места за културни събития и видеонаблюдение по ключовите места.
"Ковачев архитекти" предлага експониране на обявените културни ценности – резерват и дендрариум. Резерватът следва да бъде осигурен с туристически информационен център, а дендрариумът – отворен за посетители с научни и образователни потребности при определен режим на достъп. Също така се предлага възстановяване на участъка от дългата ос на градината от езерото с лилиите към паметника.
"Премахване на всички елементи, които влияят негативно върху изявата на културната ценност. Възстановяане на постоянните тоалетни, които са хармонично вписани в средата, поради ситуирането им на места, защитени от дървесни масиви (химическите тоалетни, според нас представляват силни акценти, които са несъвместими с изявата на културната ценност)", пише в проекта им и се добавя: "Добавяне или подмяна на елементи и малки архитектурни форми, които да влияят положително върху изявата на ценността чрез стилистична принадлежност към определена оптимална дата, но и съобразени с положителните по-късни намеси."
Предлага се създаване на посетителски информационен център с подземен паркинг за 400 автомобила на мястото на стопански и административни сгради в северозападната паркова територия. "Придаване на съвременна и модерна функция на архитектурните обеми в границите на парка, имаща отношение към културната ценност. Комбиниране на информационния център с изложбена зала за музейни и други експозиции (на ежегодни цветни изложби) тематично обвързани с обектите на "Зелената памет" на София."
Предвижда се преместване на конната база в южната лесопаркова част на парка, и приобщаване на терените на "Капитолия" и базата за поддръжка към плановата композиция. След 2019г. се премахват обектите на Спортна София и се преместват на гара Пионер.

АТМ предлага комуникационните връзки и подходи към отделните зони на територията на парка - решаване на комуникационните проблеми и отварянето на зоните една към друга посредством централни магистрални артерии - алеи, чрез разширяване и осъвременяване на подлезите, прокарване на мостови връзки между централните и най-натоварени райони на парка. Проектиране на нови буферни паркове - наземни и многоетажни, към всяка отделна зона.
Предвижда се изясняване на собствеността на отделните територии и прехвърлянето им към институции с адекватен мениджмънт, както и изграждане на нови значими спортни съоръжения - многофункционална спортна зала, допълнителни тренировъчни игрища. "Обособяване на нови обширни зони за съвременни и развиващи се спортове, популярни сред младото население, както и спортни площадки. Предвижда се и парк за кучета в близост до буферния паркинг и ул. "Незабравка".
Предвижда се увеличаване на водните площи. Гара Пионер се предвижда за център за втора силно изразена зона за спорт, която да е свързана с националната спортна база "Дианабад".
Шестият проект на "Архкон" е представен само с карти и графики.
"Екип Кали" предлага премахване на заграждения и предвиждане на специфични правила за свободна паркова среда с оглед свободно преминаване на посетители. Също така предлагат "ревитализиране на парковата част към бул. "Драган Цанков" чрез създаване на модерен парк, при запазване на съществуващата растителност, насищане с функции и разтоварване на историческата част". Екипът предлага и създаването на точки за сигурност и обслужване в лесопарковата част. Обособяване на два нови главни входа към парка – откъм бул. "Т. Каблешков" и от кум ул. "Сребърна".