Над 80 квестори са с дисциплинарни наказания след матурите, няма уволнени

Анализът на Министерството на образованието върху видеозаписите от матурите показва, че на места се допуска преписване и говорене между учениците, както и използването на смарт телефони и други устройства. По тази причина има работи на зрелостници, които са идентични. Уволнени обаче няма, а само дисциплинарни наказания за над 80 квестори, които са били уловени в нарушение по време на изпитите. "По-важно беше всеки да види и осъзнае грешката си и да не я допуска втори път", съобщава и коментира в интервю за "24 часа" зам.-министърът на образованието Ваня Кастрева.
Разследването на МВР по изтичането на отговорите от матурата по български език и литература продължават под различни форми, допълва зам.-министърът и уточнява, че не иска "да прехвърляме отговорностто на МВР", затова и просветното министерство идентифицира предпоставките, довели до преписвания по време на изпитите. Едната по думите й е пренебрегването на отговорността на квесторите.
Според Кастрева е важно също и "да се намерят тези хора, които в интернет пространството предлагат теми и към тях да се приложи най-строгата санкция на закона, включително и към хората, от които те получават информация", защото "звучи като организирана престъпност, към която трябва да покажем непримиримост".
промяната в организацията на матурите
да залегне и това по време на изпита да има човек във всяко училище, който да наблюдава камерите в реално време, за да може веднага да спре нарушението, ако забележи такова. Друга промяна, която се планира е да се разпишат "ясни правила, за да бъдат зрелостниците наясно в кои случаи се анулира работата, какво следва от нарушаването на правилата". Не се планира обаче промяна в скалата за оценяване на тестовете, която се мени всяка година в зависимост от самите въпроси.
Промените ще бъдат подложени на публично обсъждане през следващите няколко седмици в сайта на министерството.
За
новия закон за образованието
зам.-министър Кастрев обяснява, че при него не може да се говори за "революционни промени", но пък "е много важно, че законът ще отговори на потребността на времето" и ще осигури подреденост на системата. "Въвеждането на необходимостта от по-голяма практическа насоченост на образованието през възможността на усъвършенстване на учебните програми, даването на възможност за профилиране в последните 2 класа на гимназията, включително чрез въвеждане на дуалната форма на обучение в професионалното образование, даване на училищна автономия.", изброява Кастрева.
"Ако проектът на закон бъде приет на второ четене от Народното събрание,
нови учебници за 1-и, 5-и и 8-и клас може да имаме от учебната 2016/2017 година",
допълва още зам.-министърът.