Тома Белев: Заповедта за затварянето на пътя край Созопол е незаконна

Като "чисто беззаконие" определи в профила си във фейсбук преграждането на пътя Созопол – Приморско Тома Белев от Асоциацията на парковете в България. "Временните забрани за ползване на пътищата могат да се определят само след съгласуване с МВР, и то в много ограничени случаи - при извършване на ремонтни работи, при природни бедствия и аварии, при неблагоприятен водотоплинен режим на настилката, при възникване на опасност за сигурността на движението и при провеждане на масови спортни мероприятия", гласи коментарът му.
Всички проверки на мястото, където беше поставена оградата, обаче не показват наличието на нито едно от тези условия.
Според Белев със заповедта си за затварянето на пътя, издадена на 23 юни т.г., кметът на Созопол Панайот Рейзи е пренебрегнал чл. 9 от Закона за пътищата, позовавайки се направо на чл. 19 и чл. 23 от неговия текст.
Първият цитиран член уточнява именно условията, при които собствениците или властите, управляващи пътищата, могат да ги затварят, а вторите два – кой може да стопанисва и управлява пътища и: "Правомощията на кметовете по управлението на общинските пътища се определят с наредба на общинския съвет."

Днес от пресслужбата на общината в Созопол отложиха отговорите на всички уточняващи въпроси по казуса със затворения път за следващите дни.
"Не отказвам да отговоря на каквито и да е въпроси, но ми е невъзможно да свърша работата си, каза Петя Димитрова, пресаташе на общинската администрация в града. В преките задължения на пресаташето на община Созопол влизат много задължения – да прави вестника й, да поддържа сайтове, да обикаля по плажовете, за да види дали пътищата са преградени или не... Вхмомента правя общинския вестник", уточни Димитрова.
Според нея в общината се случвали и други неща, много по-важни за жителите му от затворения път, а и печатницата нямало как да я чака.
Въпросите, които по препоръка на Петя Димитрова "Дневник" изпрати по електронна поща, трябва да изяснят:
Кога и на базата на какви документи затворената отсечка от пътя Созопол – Приморско е била деактувана като общинска собственост?
В какъв срок трябва да започнат и да завършат ремонтните работи по пътя и каква е целта на ремонта, след като според кмета на общината Панайот Рейзи той вече е загубил предназначението си?
На базата на какви документи заповедта, издадена от Панайот Рейзи за затварянето на пътя, е била съгласувана с органите на МВР и Агенция "Пътища"?
Днес в утринния блок на bTV Рейзи за пореден път повтори, че "този път не е нужен на никой", тъй като има друг - околовръстен.
След това Рейзи направи уточнение в съвършено противоположна посока - че пътят всъщност бил затворен "от грижа към хората". Според него опъването на палатки и паркирането на каравани и кемпери на т.нар. Шофьорски плаж било незаконно и всеки, който нарушава правилата, следвало да бъде глобен. "Но ние не можем да станем пъдари", оправда се Рейзи.
Днес той не успя да даде смислен отговор и на въпросите законна ли е и друга бариера, поставена от собствениците на луксозния туристически комплекс "Св. Тома" на пътя за плажа "Аркутино". По него от години не се допуска движението на автомобили освен специално влакче, обслужващо почиващите във вилите и петзвездния хотел в затворения комплекс.
"Тя (бариерата до "Св. Тома" - бел. ред.) също е незаконна, но е преместваема", каза Рейзи. След това няколко пъти в ефира на bTV той каза, че не знае чия собственост е пътят към плажа, въпреки че той се намира на територията на общината, която управлява.

Старият път между Созопол и Приморско беше заграден миналата събота, но неизвестни граждани премахнаха оградата. Тя бе поставена отново на мястото вчера сутринта.
"Има ограда, има пътни знаци и всичко е съгласувано както с Главна дирекция "Национална полиция", така и с държавното пътно управление", каза вчера за "Дневник" Петя Димитрова.
Според нея през последните седмици "всички кемпери, танкове и самолети" се оказали паркирани направо върху дюните, които са защитени.
"Освен това по плажа бяха изградени саморъчно направени тоалетни от камъш и басма, както и някакво заведение, което плажуващите монтираха за собствени нужди", обясни тя.
По данни на общината в Созопол след поставянето на заграждението в събота от около 40 каравани и кемпери на дюните сега били останали не повече от шест.