Зрее нов скандал с градския транспорт във Варна

Общинският превозвач "Градски транспорт" - Варна ще поеме всички автобусни линии в града. Това реши вчера Общинския съвет, по време на втория ден от бурната си последна сесия за този мандат. До този момент, а и по договор до 2017г. половината от линиите на градския транспорт във Варна се обслужват от частното транспортно дружество "Транстриумф холдинг".
Вчерашното решение беше предшествано от бурен дебат, в който отново бяха изслушани аргументите "за" и "против" прехвърлянето на 100% от градските и крайградски автобусни линии във Варна на общинското дружество. В крайна сметка решението беше взето с 28 гласа "за", 11 "въздържали се" и 3 "против".
"Общината е трябвало да оздрави своята фирма, а не само да сменя бордовете на директорите на "Градски транспорт", каза Ивайло Митковски от ДСБ. Неговото мнение съвпадна с това на съветниците от БСП, че общинският превозвач не трябва да бъде монополист, а конкуренцията на частното "Транстриумф холдинг" му е нужна.
Според председателя на групата на ГЕРБ в Общинския съвет във Варна Тодор Балабанов прешение се налага заради ангажимента на общинската администрация по проекта за интегриран градски транспорт. Според него всички градски линии трябва да бъдат обслужвани от един превозвач, а договорът с "Транстриумф" е нищожен.
В началото на седмицата стана известно също, че прехвърлянето на всички градски пътнически превози на "вътрешен превозвач", какъвто е "Градски транспорт", е препоръчано и в доклад на Сметната палата, след одитна проверка за разходването на бюджетните средства в общината, извършена още през 2012г.
Веднага след като решението на съветниците във Варна стана факт дружеството "Транстриумф холдинг" публикува позиция по него.
В нея се припомня, че частния превозвач има договор с Община Варна, който изтича едва през 2017 г., а проектът за интегриран градски транспорт в града се използва по груб, незаконосъобразен и нагъл начин за отнемане на линиите, които в момента обслужва компанията.
"Всеки опит интересите на "Транстриумф Холдинг" АД да бъдат накърнени, освен че ще доведе до пряка съдебна отговорност и нови финансови претенции срещу община Варна, ще предизвика и директно уведомяване на Европейската комисия за грубото погазване на актовете на Съюза, пише в становището. Нашите действия ще бъдат категорични и ще разкрият действителната цел на подобни стъпки: за пореден път да бъде направен опит за замазване на тежкото финансово и управленско състояние на т. нар. "вътрешен оператор", отново за кратко да се избегне предначертания му фалит или друга форма на подготовката му за скрита приватизация".
Междувременно стана известно, че нито една банка не иска да отпусне на "Градски транспорт" заема от 5 милиона лв, от който дружеството има остра нужда, за да избегне обявяване в неплатежоспособност. Дълговете му към бюджета и доставчици са натрупани от 2011 година насам и са в размер на 5.6 млн. лв. Според други данни те достигат 9 млн. лв.
Според обявената в момента обществена поръчка за представяне на заема се предлага той да бъде обезпечен с бъдещи вземания на компанията. Това обаче не е удовлетворило потенциалните кандидати да отпуснат парите и по тази причина условията по поръчката ще трябва да бъдат променени.
За да стане възможно тегленето на спасителния заем "Градски транспорт" най-вероятно ще трябва да заложи имущество, а при сегашното неефективно управление на компанията това лесно би довело до преминаването й в собственост на бъдещия кредитор.