Въздействието на нормативните актове ще се оценява и предварително, и след влизането в сила

Въздействието на нормативните актове ще се оценява и предварително, и след влизането в сила

Въздействието на нормативните актове ще се оценява и предварително, и след влизането в сила
Нормативните актове в България вече ще преминават две оценки на въздействието им върху обществения живот - и преди да влязат в сила, и след като заработят. Това предвиждат промени в Закона за нормативните актове, които Министерският съвет предлага на Народното събрание да приеме. 
Според сегашните разпоредби нормативните актове трябва да са съпроводени само с мотиви, които да изясняват причините, които налагат приемането, целите, които се поставят, финансова обосновка, очаквани резултати и анализ на съответствие с правото на ЕС. 
Ако измененията влязат в сила, всеки нов закон, кодекс, правителствено постановление, наредба ще минава предварителен анализ на възможните икономически, социални, екологични и други последици, на разходите, ползите и рисковете от различни варианти на действие за разрешаване на съществуващи проблеми. Така ще се гарантира, че процесът на вземане на решения и приемане на законодателство се базира на доказателства и данни, уточнява правителствената пресслужба.
Предвижда се предварителната оценка на въздействието да е два вида - частична и цялостна. Предлага се всеки законопроект или подзаконов нормативен акт на Министерския съвет да бъде предшестван от частична оценка. На нейна основа ще се взима решение дали да се премине към цялостна, която изисква повече време и ресурси. 
Срокът за обществените консултации по проектите се удължава от 14 на 30 дни като  е оставена възможност при изрична обосновка в мотивите срокът да бъде по-кратък, но не по- малко от 14 дни. Предлага се също провеждането на обществени консултации на проекти, изготвени от изпълнителната власт или орган на местно самоуправление, да се извършва едновременно и на Портала за обществени консултации, поддържан от администрацията на Министерския съвет.
Законопроектът предвижда и въвеждане на задължение за извършването на предварителен преглед на съответствието на проектите на нормативните актове с Европейската конвенция за защита на правата на човека и основните свободи и практиката на Европейския съд по правата на човека.
Предложените промени са част от изпълнението на Програмата на правителството за стабилно развитие на Република България за периода 2014-2018 г. и Стратегията за развитие на държавната администрация 2014 - 2020 г.