Сметната палата откри много грешки в управлението на парите за наука

Сметната палата откри много грешки в управлението на парите за наука

За последните четири години само два конкурса успя да проведе Фонда за научни изследвания, при това съпътствани от протести и уволнения. Архив: декември 2012 г.
За последните четири години само два конкурса успя да проведе Фонда за научни изследвания, при това съпътствани от протести и уволнения. Архив: декември 2012 г.
Сметната палата публикува днес резултатите от одита по изпълнението на Националната стратегия за научни изследвания за периода 2011 - 2014 г. Основният извод в документа е, че "поради пропуските и недостатъците в дейността си, структурите в системата на Министерството на образованието и науката не са осигурили ефективното изпълнение на стратегията" и като цяло не е постигната целта българската наука да се превърне в някакъв фактор за икономиката, съобщават от пресцентъра на СП.
"Много са нашите негативни констатации, за съжаление те са в сфера, към която всички имаме големи очаквания", коментира председателят на сметната палата Цветан Цветков.
 
Анализът на финансовите параметри за наука показва редица пропуски. Водещите институции в системата на МОН не разполагат с достатъчен административен капацитет. Основният финансов инструмент - Фонд "Научни изследвания" -  не е управляван ефективно и не е изпълнявал основната си функция в последните четири години да подпомага науката, се посочва в доклада.
 
Заради неефективното управление на фонда не може да се отчете резултатност на научно изследователската дейност, няма концентрация на ресурси в приоритетните области и не са използвани ефективно националните и европейските фондове, пише в доклада. Видима е и слабата координация с другите финансиращи структури. 
Само 6% от финансирането за наука от 2011 до 2014 г. е от структурните фондове на ЕС
Това е една от причините за неблагоприятния финансов профил на България за разходите за научна дейност, отчитат от Сметната палата. "Координацията по рамковите програми на Европейския съюз и финансирането на проекти по тях не е ефективна и ефикасна и не подпомага интегрирането на българската наука в европейското изследователско пространство". Освен това за всички тези години не са предприети действия за разширяване на сътрудничеството на България с повече държави, което би имало полза за науката.
Освен това макар че в стратегията е заложено средствата за наука да се увеличават поетапно докато достигнат 1.5 от БВП през 2020 г., темпото, с което нарастват, няма да позволи постигането на тази цел. 
 
В Плана за действие за първите три години на стратегията е предвиден
общ бюджет от над половин милиард лева.
От него 190 млн. лв. са за мерките, изпълнявани от водещите институции - Министерството на образованието и науката и Фонд "Научни изследвания", като са усвоени 64.5% от планираните средства. Още 355 млн. лева от общия бюджет са за мерки от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, което обаче е извън обхвата на одита. 
Още проблеми
 
Регистърът за научна дейност, който е отговорност на МОН, е воден неадекватно и не показва реалното състояние на научните ресурси в България, няма прозрачност при провеждането на конкурсите на фонда за научна дейност и няма условия за следенето на проектите. За четири години са проведени само две конкурсни процедури, при това съпътствани от скандали и уволнения. 
Липсват също и ефективна система за оценка на научните постижения, което е демотивиращо за учените; система за контрол на проектите и дори за инвентаризация на научното оборудване, купувано със средства от ФНИ; и какъвто и да е вътрешен ред, което създава риск от хаос в документацията и отчетността. 
В края на одита Сметната палата дава на министъра на образованието и науката 21 препоръки за подобряване на дейността - като започва с това да се дефинират ясно видовете научни изследвания.