Обществена поръчка за варненската синя зона е обявена спешно и предизборно

Точно четири години, след фалстарта си през есента на 2011 г., преди дни проектът за синя зона във Варна отново излезе на дневен ред.
Това стана с обявление за обществена поръчка, публикувано на 11 септември. Нейният изпълнител, също както и преди пет години, ще стане ясен точно в дните около поредните избори за местна власт. Подобни съвпадения винаги будят подозренията, че предстои повторение на вече позната история. Но винаги като фарс.
Прогнозната стойност на поръчката, която ще бъде възложена е 1.65 млн. лв. без ДДС. Срещу тази сума бъдещият победител в търга ще трябва да изработи централизирана софтуерна система за управление на платено улично паркиране във Варна (765 хил. лв. ), да достави и инсталира елементите за нейното функциониране (80 хил. лв.), да обучи служители за работа със системата (31 хил. лв.) и да я поддържа в продължение на 3 години (общо за 774 хил. лв.).
Срокът за подаване на документи за участие в процедурата по тази обществена поръчка е 22 октомври т. г., а първото заседание на комисията, която ще отвори и оцени подадените оферти ще се състои на 23 октомври.
Лошиятспомен
На 3 октомври, но през 2011г., пак в разгара на предизборната кампания за проведените тогава местни избори, Варна осъмна с листовки, които подробно информираха за предстоящото въвеждане на синя зона. Тя трябваше да влезе в експлоатация на 24 октомври с.г. - ден след обявяване на резултатите от вота. В брошурата имаше подробна карта на зоните за паркиране, примерен талон за платен престой, телефони за връзка и дори два адреса за допълнителна информация в интернет.
Щабът на тогавашния варненски кмет Кирил Йорданов, който бе и кандидат на ГЕРБ за четвърти пореден мандат, реагира истерично. Листовките изчезнаха светкавично, а сайтовете в интернет бяха блокирани.
Причината за тази паника стана ясна след като се установи, че зад листовките стоят местни лидери на ГЕРБ, кандидати за общински съветници от партията и свързани с тях бизнесмени. Всички те бяха организирани в старателно подготвена схема за приватизация на синята зона. Нейното въвеждане трябваше да изпревари встъпването на Йорданов във предизвестения му пореден мандат, но и старта на "неговия" проект за платено паркиране.
Въпреки перипетиите, през които премина подготовката на зоната, тя все пак влезе в експлоатация в началото на май 2012г. Но само дни след официалното й откриване беше отменена с разпореждане на Бойко Борисов, тогава премиер в първия си мандат,.
Макар и подготвяна по съвършено различна технология, сега схемата за въвеждане на синя зона във Варна отново прилича на "продаден мач". Едно от основанията за подобно съмнение е неестествено краткия срок за провеждане на процедурата – по-малко от месец и половина.
"Дяволът" в детайлите
Както вече стана ясно, крайният срок за подаване на документи за участие в търга, обявен на 11 септември, изтича на 22 октомври. А първото заседание на оценителната комисия, ще се проведе на 23 – т.е. два дни преди датата на предстоящите избори.
Това означава, че независимо от развръзката след вота, комисията за оценка на офертите, назначена със заповед на сегашния варненски кмет, ще продължи да работи и след тях.
И понеже "дяволът" винаги е скрит в детайлите, няколко от условията за спечелване на обществената поръчка будят още основателни подозрения.
Според публикуваната документация цената, предложена в офертите, ще има "тежест" от 30%, а техническото предложение – 70%. Но мнението на експерти в подготовката на обществени поръчки, чиято консултация "Дневник" потърси, е, че два от компонентите на техническото предложение могат да бъдат оценени единствено и само на базата на субективното мнение на комисията. Става дума за позициите, определени като "добавена стойност" и "конкретни инструменти".
Според предвидената система за оценка точките, които ще бъдат да присъдени за тях, ще обезсилят напълно процентната тежест на критерия "цена". Така, дори при по-скъпа оферта, участникът в търга, който успее да си ги осигури, ще разполага с по-висока оценка, за чието присъждане няма как да бъдат посочени обективни критерии, защото не са подробно описани в заданието по поръчката.
Умножение по 7
Работата, която ще трябва да бъде извършена по изграждане на бъдещата синя зона във Варна, включва и техническата поддръжка на хардуера и софтуера, необходими за управлението й в продължение на три години. За тази услуга, както вече стана ясно, победителят в наддаването ще получи общо 774 хил. лв. Размерът на сума подсказва, че тя е предвидена за работа само по първия етап от изграждането на системата с около 3200 - 3500 паркоместа. Според консултанта по реализацията на проекта, компанията "Мотт Макдоналд", този брой трябва да нараства с всяка следваща година. Вероятно докато достигне заложените в схемата от 2011 г. 23 500 места за паркиране.
С други думи, още в следващите няколко години броят на платените паркоместа във Варна може да нарасне близо 7 пъти. А точно с толкова ще се увеличи и сумата, която общинският бюджетът ще трябва да отделя всяка година за поддръжката на електронната система за управлението им.
В чия полза е направена тази сметка – предстои да стане ясно съвсем скоро.