Шест неща, които ще промени новият закон за образованието

Шест неща, които ще промени новият закон за образованието

Шест неща, които ще промени новият закон за образованието
След почти една година от внасянето му, законопроектът на ГЕРБ за предучилищното и училищното образование вече е закон. Депутатите приключиха с второто четене на новия документ в сряда с няколко последователни извънредни заседания в пленарната зала. Изцяло новият закон трябва да е основата на реформата в образованието, но предстоят още няколко времеемки и отговорни задачи вече за изпълнителната власт, като пренаписването на учебните програми и стандарти, също и задаването на условията за новите учебници.
Законът за предучилищното и училищното образование въвежда няколко нови положения в образователната система, които ще влизат в сила през идните години. Сред тях са позволението да се предоставя държавна субсидия на частните учебни заведения, създаването на нова държавна институция за контрол на училищата, промяна в продължителността на образователните степени и други. Ето кои са по-основните нововъведения на административно ниво: 
Държавна субсидия за частни детски градини и училища
Това беше една от най-оспорваните точки в законопроекта и многократно претърпя промени, докато в крайна сметка беше одобрена възможността за държавна субсидия за учениците в частни учебни заведения, но с условия. Финансирането от бюджета ще е по желание на училищата, но в замяна на него, те ще са задължени да събират такси само за дейностите извън покриваните от държавата, както и да осигуряват безплатен достъп за 20% от учениците - тези със специални потребности или с таланти.  
Основното и средното образование се поделят на етапи
Училищното образование в България се поделя на четири етапа. Освен досегашните - основно образование (до 8 клас) и средно образование (до 12 клас), и двете степени вече ще имат вътрешни деления. Те ще са начален (от 1 до 4 клас) и прогимназиален (от 5 до 7 клас), и първи гимназиален (от 8 до 10 клас) и втори гимназиален (11 и 12 клас). Променя се и срокът за основното образование - то вече ще се завършва в 7 клас вместо в осми, както досега. Новата образователна структура ще влезе в сила от следващата учебна година (2016/2017) за първокласниците, петокласниците и осмокласниците. Така в края на учебната 2018/2019 година ще завърши основно образование първият випуск седмокласници.
Без промяна остават изискванията за възраст - предучилищното образование остава задължително за 5 и 6-годишните, а в първи клас се влиза в годината, в която детето навършва 7. Образованието в България остава задължително до навършване на 16 години.
Нови типове училища и принципи на автономията
Заради промяната в структурата на средното образование се създава нов тип училища – "обединени" - за обучение от 1 до 10 клас. Основните училища ще трябва или да съкратят един клас и да бъдат до седми, или да бъдат преобразувани в обединени с обучение до 10-и клас. Отделно от това, неспециализираните училища ще могат да бъдат обявени за такива с национално значение с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на образованието и науката.
Въвеждат се и т.нар. "иновативни училища". Това са училища, които разработват и прилагат новаторски методи на преподаване и развиване на учениците. За тази цел също се въвежда и принципът на автономия в работата на училищата, детските градини и центровете за подкрепа на личностното развитие. Те ще могат да определят свои политики за развитието си, да уреждат устройството и дейността си в правилник, да избират организацията, методите и средствата на обучение, да определят свои символи и ритуали и др.
 
Помощните училища стават центрове за личностно развитие 
Помощните училища, в които сега се обучават деца със специални образователни потребности, ще се преобразуват в центрове за подкрепа за личностно развитие. В тези центрове освен образование, ще се предоставят и дейности като рехабилитация, диагностична и терапевтична работа с деца, педагогическа и психологическа подкрепа, включително за семействата, кариерно ориентиране и консултиране и др. В тях ще се обучават децата, за които оценката е показала, че не могат да се интегрират в масовите училища или чиито родители не желаят те да учат там. 
Иначе целта е всички деца със затруднения да се интегрират в масовите училища и затова има още едно ново правило - децата със специални потребности да са не повече от 3 в паралелка, вместо до 5 както е в момента. По преценка на специалистите обаче ще се допускат и изключения, което ще позволи гъвкавост особено в по-малките населени места, в които може да няма условия за тези деца в повече от една паралелка. 
 
Обществени съвети към всяка детска градина и училище
С цел повече граждански контрол и ангажираност с образователния процес, към всяко училище и детска градина трябва да се сформира Обществен съвет. Той ще заседава поне четири пъти в годината и ще помага за взимане на важни решения за учебното заведение като подбора на учебниците и програмите за обучение, ще дава становище за харченето на годишния бюджет и ще изслушва отчета на ръководството за изпълнението на поставените цели. 
Нова институция за контрол - Национален инспекторат по образованието
В рамките на закона ще бъде създадена нова институция на държавна издръжка - Национален инспекторат по образованието. Директорът й ще може да да разработва, одобрява и усъвършенства критерии и индикатори за инспектиране, също и да организира и провежда проверки в учебните заведения, да им дава оценки и насоки и да предоставя на министъра на образованието и на Министерския съвет анализи за качеството на образованието в инспектираните заведения. Той ще се назначава или освобождва с решение на министър-председателя.