Депутатите ще редактират Закона за обществена информация до пълна прозрачност

На живо
Заседанието на Народното събрание

Депутатите ще редактират Закона за обществена информация до пълна прозрачност

Депутатите ще редактират Закона за обществена информация до пълна прозрачност
Народното събрание прие на първо четене поправки в Закона за достъп до обществена информация, внесени от Министерския съвет, но депутати от Реформаторския блок, Патриотичния фронт и БСП не харесаха достатъчно промените и изразиха амбицията да редактират закона до достигане на пълна прозрачност.
"Въвежда се странно понятие материален документ. Някой да стане и да обясни къде се съдържа това понятие в други закони. Надявах се да го видя в допълнителните разпоредби, но, уви, го нямаше", започна с критиките Димитър Байрактаров от Патриотичния фронт. Според него друг нов порок е въвеждането на вътрешни правила на всяка организация. "Ние ще приемаме закон, а те ще променят закона, сиреч да не може да получите достъп до обществена информация. Много пъти съм искал достъп, но обикновено съм стигал до съд и дори след съдебно решение пак не съм я получавал", аргументира се депутатът.
По думите му в сегашния закон има порок, който не се решава и с тези предложения за промени, свързан с изискването за описание на исканата информация. Той даде пример с искане за количествено-стойностната сметка на европрограма, която може да се получи след описание на всяко перо от документа, който обикновено бил в обем 200 - 300 страници. "Трябва да сте вълшебник, за да опишете всички пера в количествено-стойностната сметка. Сиреч като гражданска организация, като активен гражданин, дори като депутат няма да получите информация, няма да се качи и в сайт заради друг порок", каза Байрактаров и уточни, има член в закона, който дава възможност трето лице, което борави с европейски и обществени средства, да не предоставя такава информация.
Мартин Димитров от Реформаторския блок посочи, че проблем, който не се решава с тези промени, е възможността принципал на държавно дружество да не дава обществена информация под предлог, че не я притежава. За пример посочи свое искане миналата година от тогавашния премиер Пламен Орешарски и министъра на икономиката Драгомир Стойнев за проекта "Южен поток". "На нас ни отговориха, че цялата налична информация била в Българския енергиен холдинг. Не може принципалът да отговаря, че не знае данни на свое дружество. Тези въпроси трябва да ги решим, защото добрият достъп е един от най-силните инструмент срещу корупция", посочи той.
Димитров даде пример и с искането си заедно с депутата Петър Славов за заплатите в Българската народна банка преди затварянето на Корпоративна търговска банка, което все още нямало отговор.
Дора Янкова от БСП посочи, че трябва да се реши въпросът с позоваването на чл. 41 от закона като мотив за отказ за достъп до обществена информация. Става дума за позоваването на производствена, търговска и промишлена тайна. "Специалистите в играта на думи препращат към Търговския закон и Закона за защита на конкуренцията", каза социалистката.
И от БСП, и от Реформаторския блок, и от Патриотичния фронт подкрепиха закона на първо четене, но ще внесат поправки между първо и второ четене.
Иначе в приетите промени са правилото таксата за достъп до информация да не превишава разходите на нейното възпроизвеждане; възможност без електронен подпис да се подава онлайн искане за достъп до обществена информация; създава се онлайн портал, който всяка година ще се обновява с обществена информация, определена от Министерския съвет.
Също така се разширява кръгът на институциите, от които може да се иска информация - музеи, библиотеки и архиви; повторното предоставяне става безплатно; насърчават се организациите от обществения сектор да предоставят информацията в отворен, машинночетим формат заедно със съответните метаданни; всяка информация от обществения сектор, създадена след 1 октомври 2015 г., да се поддържа в електронен вид.
Сред поправките са и възможността достъпът до обществена информация да се извърши по електронен път при поискване на заявителя, както и всяка година ръководителите на институциите да определят информация, която да се публикува в интернет.