Вили Лилков, Реформаторски блок: Успех ще е разбиването на едноличния модел на ГЕРБ в София

"Дневник" започва поредица от интервюта с кандидати за кмет на София. В тях са зададени и част от въпросите на неформалната група "Право на град", в която са събрани различни хора - архитекти, политолози, социолози, общественици и други, обединени от идеята да влияят за по-добро управление на София и по-добра градска среда.
Вили Лилков е издигнат за кандидат за кмет от коалиция Реформаторски блок. Той е депутат в този мандат отново от Реформаторския блок, а преди това беше дългогодишен общински съветник в София. Лилков е професор по физика в Минно-геоложкия университет. "Дневник" разговаря с него за проблемите на града и какви решения предлага.
Каква оценка поставяте на управлението на София от досегашния кмет Йорданка Фандъкова?
- Ще цитирам оценката, дадена от столичната администрация за изпълнението на стратегическите приоритети на Общинския план за развитие 2007-2013 г. - "незадоволителен напредък". София продължава да стои в последната, пета група на европейските градове по степен на развитие и качество на живот.
А от гледна точка на Общия устройствен план, в София се сбъдва песимистичната прогноза за развитието на жилищните територии, описана в плана като "развитие без намеса". С наличните средства можеше да се напредне поне по някоя от болните теми на София – разбити тротоари, деградиращи квартали, лошо осветление, гета, липса на сигурност. И това е "вътрешна" оценка.
Кои са основните проблеми в града?
- Качество на изпълнение. Прегради пред бизнеса. Сигурност. Липса на публично-частни партньорства. Драстични разлики между София и региона, между северната и южната части на столицата, централната градска част постепенно губи качествата си на среда за живеене.
В София има две столици – едната е столицата на центъра, другата на крайните квартали и старите жилищни комплекси.
На олимпийския принцип ли влизате в битката за София?
- Ако ме питате дали ще взема медал на тези избори – отговорът е категорично "да".
Kои са Вашите три водещи приоритета в управлението на града?
- Интегрирано развитие на града; намаляване на пречките пред бизнеса и въвличането му в изграждането на града и по-ефективно ползване на парите на софиянци. Нуждаем се от интелигентен транспорт и паркинги. Време е за промяна, която да превърне София от град с национално значение, в град с европейско значение. Време е София да започне да се сравнява с другите европейски столици, на запад от Белград.
Как ще гарантирате неприкосновеността на парковете?
- Чрез видеонаблюдение и активно присъствие на инспектори и общински полицаи в сътрудничество с кварталните общности. Чрез подобряване на осветлението и застраховане на имуществото в тях, което е обект на най-много посегателства.
Ще насърчавам талантливи дизайнери, урбанисти и ландшафтни архитекти да разработват проекти за превръщането на малки, западнали или забравени кътчета на София в уютни градски пространства със собствен стил, тясно свързан с местните общности и с културната им идентичност.
Градинката пред хотел "Рила" е едно от първите места, за което ще обявя конкурс за оформяне на нов, уютен градски площад – с възстановяване на малкото езеро и експониране на части от южната стена на римска Сердика.
Какво ще направите за некачествените нови тротоари в града?
- Не само тротоарите, цялата градска среда е в лошо състояние – хаотично положени разнородни и нискокачествени настилки, липса на чешми, пейки и обществени тоалетни и липса на стил в градското обзавеждане.
Затова във всеки квартал ще въвеждам настилки с характерна специфика. Ще определя улици и зони в центъра и други квартали със задължителна настилка от павета. Що се отнася до тротоарите, бизнесът ще спазва единни стандарти при поемане на ангажимент за изграждането им.
От 2016 г. ще започне изпълнение на съгласувана с експлоатационните дружества петгодишна програма за изграждане на улици и подземна инфраструктура и възстановяване на тротоари, осветление, дървета и градско обзавеждане.
Как ще въведете работещо разделно събиране на отпадъци и какъв нов метод за изчисление на такса смет подкрепяте?
- Рециклирането е ключът към град с нулев отпадък. С разделянето на отпадъците ще се обвърже и такса смет – колкото повече отпадък разделят гражданите и фирмите, толкова по-малка такса ще плащат. Ще насърчавам и бизнеса, и етажните собствености да преминават към индивидуално договаряне на сметосъбирането и сметоизвозването там, където е възможно, и да заплащат за реална услуга, а не въз основа на данъчната оценка на имотите си.
Може ли да падне цената на такса смет? Как?
- Много от таксите и цените на услуги на Столична община не са разходно ориентирани. Такса смет е пример за това. В момента бизнесът е претоварен с такса смет, като заплаща много повече от сметта, която "произвежда". Същевременно приходите от такса смет за общината надхвърлят с десетки милиони левове необходимите за ежегодното поддържане на чистота и се влагат в други дейности. Точно там е буферът, който позволява такса смет за бизнеса да се намалява с цел до края на мандата да бъде с 30% по-ниска.
Ще засиля контрола и санкциите за замърсяване. Ще въведа 5% отстъпка от такса смет при заплащането й до първия срок от кампанията по събиране на местни данъци и такси. Ще въведа общински пунктове за събиране на отпадъци, в които след предаване на съответния отпадък, в т.ч. и едрогабаритен, и получаване на заплащане за него, всяко домакинство може да получи ваучер за отстъпка от такса смет. Така е в много европейски градове.
Ще задържите ли Петър Диков на длъжността главен архитект?
- София се нуждае от преосмисляне на много градски политики, в т.ч. и урбанистични. В този смисъл ни трябват нови идеи, затова ще организирам конкурси за ключови длъжности в общината, в т.ч. ще обявя и конкурс за главен архитект.
Харесва ли ви ремонтираният бул."Витоша"?
- Този ремонт е показателен за няколко проблема в досегашното управление на София. На първо място, липса на конкурс за идея за оформление на единствената знакова пешеходна зона в града; на второ място – некачествено изпълнение; на трето, тази улица трябваше да покаже нещо модерно в града, както жълтите павета преди сто години например, а се случи, че заприлича на центъра на община Чавдар.
Не на последно място – това публично пространство не се управлява и е оставено на самотек във властта на заведенията. Ако не се изградят допълнителни пешеходни улици и той остане самотен, скоро ще бъде претоварен с дейности и ще бъде компрометиран.
Как ще намалите праха във въздуха и на земята в града?
- В София фините прахови частици основно се дължат на автомобилите и градския транспорт. Те са прекият виновник за множество здравословни проблеми. Затова на първо място поставям разширението на линииите на метрото, заедно с продължаване на политиката на въвеждане на екологични транспортни средства в масовия градски транспорт, с акцент върху трамваите, тролейбусния транспорт и електробусите.
За автобусите ще се прилагат изисквания за висок екологичен стандарт, а данъкът на автомобилите ще се определя според тяхната мощност, евро стандарт и гориво и ще се създават по-добри условия за велосипеден транспорт. Ще спра политиката на ограждане с високо строителство по периферията на компактния град, защото тези "огради" спират естественото проветряване града с чист въздух от околните планини, не само от Витоша.
Ще възложа изработването на дългосрочна програма за укрепителни и залесителни дейности по бреговете на софийските реки, съчетано с изграждане на пешеходни алеи и велоалеи. Така ще осигурим вход за чистия въздух в София и ще осъществим започнатото от първите европейски и български градинари преди повече от век – реките да станат естествените канали на вход на чист въздух в столицата.
Какво конкретно ще направите за намаляване на шума в града?
-София е един от най-шумните градове в Европа. Около 60% от софиянци са изложени на шум над допустимите нива. Работата на Общинска полиция и на РИОСВ е без резултат в това отношение, затова ще създам лицензирано самостоятелно звено за денонощна борба с шума към Столичния инспекторат и ще се публикува отчет за конкретно свършената работа от всеки инспектор по сигнали на граждани.
Дейността му ще контролирам лично. Ще завиша критериите към търговските обекти, които желаят денонощен режим на работа и ще въведа опростена процедура по отнемане на разрешителните за търговска дейност на обекти, системно нарушаващи обществения ред. Ще поискам да се увеличи броят на точките за измерване на шума в столицата от РИОСВ. Ще обединим усилията си с органите на МВР за справяне с шума от моторите и нощните автомобилни гонки в София.
Как ще преустановите унищожаването на паметници на културата?
- Знам, че умишлено много софийски къщи и индустриални сгради - паметници на културата, са оставени да се саморазрушават. Други губят автентичния си вид, вградени в тонове бетон и стъкло, и се превръщат в комерсиални. Общината често бездейства и не се намесва активно в опазване на облика на града и паметниците на културата.
Затова всички сгради - паметници на културата ще бъдат въведени в публично достъпен регистър с описание на текущото състояние, препоръки и предписания към собствениците и наложените санкции за неподдържане. Ще въведа електронен регистър на паметниците с конкретни отговорници за поддържането и охраната им. Ще разработя заедно с творци, архитекти и граждански общности програма за модерно преустройване на пустеещи стари фабрики, производствени халета и пространства с потенциал за преобразяване.
Аз лансирах преди повече от две години идеята старата топлоцентрала в Южния парк да се преобрази в "Детски център на изкуствата" с нов градски куклен театър; направих доста за опазването и бъдещото експониране на античния мавзолей на ул. "Димитър Хаджикоцев"; противопоставих се на идеята хотел "Рила" и хотел "България" да се превърнат в търговски комплекси; бях особено настоятелен по темата за възстановяване на паметните плочи на I и VI полкове пред НДК; алармирах кмета във всеки случай на опасност от унищожаване на емблематични софийски къщи. Повече от десет години продължава моята инициатива "Софийска памет", посветена на възстановяване на паметта в столицата за достойни българи, изпаднали незаслужено в забрава.
Как оценявате паметника на цар Самуил?
- Смятам, че мястото му е подбрано добре, с лице към ослепените самуилови воини, много по-добро от първоначално определеното с гръб към църквата "Св. Георги" на ул. "Цар Самуил". Проблемът с паметника се появи поради това, че чак след неговото изработване, общината се зае да му търси място и да го узаконява. Заданието за паметника, в т.ч. и светещите очи не са обсъждани от експертите на общинския съвет. Пореден пример, както с паметника на Алеко, в който се прескачат институциите и после се създава проблем.
Какъв резултат ще е успех за вас?
- Успех ще бъде привличането на максимална подкрепа и доверие от гражданите, рязко увеличаване на броя на общинските съветници от Реформаторския блок в СОС и разбиване на едноличния модел на управлението на ГЕРБ.
Десетгодишното управление на ГЕРБ доведе до това, че цялата власт в столицата, е окупирана от техни кадри. Всички управленски и кадрови решения се вземат еднолично, а от това страда качеството на управлението. Крайната ми цел е стигане до балотаж и силно представяне на листата ни за общински съветници.
Каква е позицията ви за бежанците и политиката на България? Общината може ли да има роля и каква?
- Република България има поети международни ангажименти за даването на закрила на хора, които търсят убежище. Властите правят всички необходимо, така че да осигурят хуманитарен или бежански статут на хората, които наистина се нуждаят от закрила. Реалността е, обаче, че тук става въпрос за капацитет и интеграция. Общината няма достатъчен капацитет на лагерите, този на Военна рампа е запълнен 95%.
Тя трябва да разработи Стратегия на местно ниво и План за действие, основани на принципа, че градът помага на тези признати бежанци, които демонстрират усилие да се интегрират в работната и социалната среда и да търси партньорство с държавата и неправителствения сектор, който изключително активно помогна за овладяването на кризата преди 2 години и продължава да помага на терен...
Но основното условие за интеграция е образованието и тук имаме проблем. Притеснително е образователното ниво на бежанците (друг е въпросът, че не всички са бежанци!). От влезлите през месец август в страната 80% са без образование или с начално и основно образование и само 3% имат висше образование.