Иван Тотев: Работя за победа на първи тур

В поредица от интервюта "Дневник" представя основните претенденти за кметското място в Пловдив. Социологическите проучвания дотук прогнозират балотаж между сегашния кмет на града Иван Тотев (ГЕРБ) и Славчо Атанасов, издигнат от коалицията Патриотичен фронт. Тотев обаче смята, че има потенциал да спечели още на първи тур и ще се бори за мнозинство в общинския съвет.
Каква оценка си давате на мандата?
- За мен това е един изключително успешен мандат, който трудно може да се сравни с предходните управления за последните 25 години. Това е мандатът, в който се измина най-голямо разстояние и оценките са на няколко нива. Едната е личната - дали си удовлетворен от постигнатото. Това се вижда, когато ходиш по улицата и срещаш хората. В това отношение изпитвам удовлетвореност. Втората оценка - това са качествените показатели. Ние имаме честта да бъдем културна столица на Европа, да бъдем първият за България Европейски град на спорта, да сме най-социалната община на 2014 г., да бъдем избрани за най-добрия град за живеене от читателите на в. "24 часа", както и да сме сред дестинациите, посочени от авторитетните издания като Discovery chanel и BBC Travel guide.
Отделно имаме и количествени измерители, които оценяват работата на общинското управление - за първи път в този мандат можем да кажем, че имаме обективни данни за това как са се подобрили някои важни жизнени показатели в града, като въздуха. Това беше срам за нас - през 2010 г. Пловдив беше обявен за града с най-замърсен въздух. По данни на РИОСВ от март до днес ние нямаме нито един ден с превишаване на нормите на фините прахови частици. Това е благодарение на работа на общинските предприятия "Чистота" и "Градини и паркове".
Количественият измерител за това дали Пловдив е привлекателен град, са показателите за туризма. Всяка година за последните 4 години вдигаме броя на посещенията от порядъка на 10-12%. През 2011 г. община Пловдив завършва с 240 000 нощувки в града, 2014 г. са 405 хиляди нощувки, 2015 г. вече гоним 450 хиляди нощувки с над 800 000 преминали туристи. Само преди дни Старият град в Пловдив беше обявен за туристическа дестинация номер 1 в България.
Съчетанието на личните възприятия с отношението на страничните фактори и на институции като Европейска комисия, големи авторитетни издания и цифровите измерители, които не могат да бъдат променени, говори за една много добра оценка за управлението на Пловдив през тези 4 години и не само за управлението, а и за пътя, който е извървян.
Според Вас има ли проблеми в Пловдив и кои са най-големите?
- Пловдив е жив организъм и не е възможно да имаме град или населено място без проблеми. Успяхме да ситуираме Пловдив в позиция на растеж през тези години, която кореспондира с обективни и нови изисквания и отговорности на градското управление на база на това, което се постигнало.
В Пловдив проблемите са като във всеки голям град - с местата за паркиране, заради многото автомобили, с канализацията в отделни градски зони, направена преди 50-60 години.
Тук по-важният въпрос е какво се направи за всеки един градски проблем през тези 4 години, има ли напредък в решаването му? При така зададен въпрос мога категорично да кажа, че няма градски проблем, по който да не е работено и да няма съответния напредък.
Решенията на тези проблеми какви са?
- Разликата между двата мандата - 2011 г. и сега, е проектната готовност на общината. През 2011 г. общината беше с най-ниска проектна готовност. В последните 12 месеца започнахме много нови обекти, които можеха да тръгнат поне година по-рано. Преди два дни направихме първа копка на една от основните градски артерии - бул. "Васил Априлов" - връзката между Централна гара и магистрала "Тракия". На нас ни отне година и половина да подготвим проектите за този обект. Така че в следващия мандат община Пловдив влиза с една много добра проектна готовност - големи инфраструктурни проекти за мостове, за надлези, за големи булеварди, но не знам дали ще стигне времето, тъй като не е ясно дали бюджетът на държавата ще може да ни подкрепи толкова много.
На 20 октомври започва огромният ни проект за 30 млн. лв. - четири големи булеварда, строежи на нови пътища в Пловдив, като целта е да завършим вътрешния ринг и да направим така, че да не минава целият град през тунел.
Инвестирахме в Стария град и там вече не само има осветление, но и над 80 камери, тоест сигурност. Нямаме нито една кражба. Решихме въпроса с пешеходните зони - най-дългата пешеходна зона в Европа от 1750 м е в Пловдив - от Партийния дом до Новотела. За първи път инвестирахме и се направи промяна в една градска част, която в България няма аналог - квартал "Капана". Няма градска зона в България, която да е претърпяла подобна трансформация - 13 улици затворени за автомобили, с пешеходни настилки, 13 улици, в които се съсредоточава културен живот.
И не само това - втора година поред с общински програми финансираме на конкурсни начала творци, които искат да имат помещение в кв. "Капана". По тази програма финансираме наемите за 12 месеца, като само за първата година на проекта от 10 обекта в четири наемателите останаха. Това е 40% успеваемост, сега имаме нови 10 обекта. Ние насадихме култура в този квартал и това е едно от основните ни публични пространства за култура.
Възстановихме една от емблемите на Пловдив - Пеещите фонтани. Беше изключително тежък проект с всичките му негативи от типа на екозащитници, лягане пред багерите. Стартирахме огромна промяна в различни зони на Пловдив - зоологическа градина, на която увеличихме площта от 10 на 40 дка и се надявам през април да отвори врати. Инвестирахме 2 млн. лв. в Природонаучния музей като закупихме 3D планетариум с 50 места.
Знаем, че в нашия мандат имаме стабилно управление и правителството отпусна 42 млн. лв. спортна зала - втората по големина, която има обем за 10 000 седящи места, но ние взехме политическо решение и направихме писта за колоездене, с което стана с 6400 седящи места, но обемите на залата са измерими с "Арена Армеец". И цялата спортна и градска зона край нея е променена.
В момента Пловдив е разкопан целият за изграждане на велоалеи.
Една от критиките към Вас е тъкмо, че се правят велоалеи на тесни улици, по които няма място за автомобили.
- Пловдив е единственият град, който изгражда изцяло нова 48 км велоалейна мрежа. Нямаме нито една алея, която да е просто маркирана. Изграждаме ги - чакъл, валиране, долен пласт асфалт, горен пласт червен асфалт, маркировки, светофари, знаци. Всички нови булеварди на Пловдив през този мандат са проектирани задължително с велоалеи. До 2016 г. ще имаме над 60 км истинска велоалейна мрежа, не маркировка. За нас това е приоритет.
Но щом ще говорим за урбанизъм, да напомня, че Пловдив е проектиран в края на 19 век за около 100 000 души. В момента използваме същите градски артерии и имаме огромен проблем с транспорта, защото градът е концентричен - площ 101 кв. м, но е 10 на 10 км. Нито един урбанист в света не е казал, че с разширение на улиците се решава транспортният проблем. Колкото повече разширяваш улиците, толкова повече коли вкарваш в нея. Това е нашето решение - направихме двулентови булеварди, а третата лента я използваме за успоредно паркиране и за велоалея.
Пловдив е единственият град, който има стратегия за развитието на велосипедния транспорт, като през 2016 г. тя трябва да бъде актуализирана и да се наложат ограничителни мерки за движението на автомобили в централната градска част. Сега в "Капана" няма автомобили освен за живеещите.
Ще вървим към алтернативен транспорт - велосипеден и автобусен и много по-малко автомобили. Не можем да поемем повече автомобили в центъра и няма повече места за паркинги, а да осигурим байпас на тези вече свърхнатоварени централни булеварди.
Това е огромна разлика в отношението към градската инфраструктура. За първи път през този мандат се строят толкова километри улици, всички централни булеварди се преасфалтираха, огромни градски вътрешно квартални зони също. Промяната в инфраструктурно отношение е уникална за тези 4 години. И въпреки всичко това, се обърна огромно внимание на централната градска част, която е един от двигателите на този ръст в туризма – почти 200 хиляди нощувки повече в рамките на три години.

Приоритетите ви са проектната готовност чрез еврофинансиране, така ли?
- Не само с евросредства. Ние сме с втория по големина бюджет и ако го отнесеш на територия, той е много по-добър от софийския. Тоест общината може да финансира много от проектите си и го прави.
През последните години имаме увеличение на местния бюджет с приходите от местни данъци и такси. През 2011 г. започнахме с 86 млн. лв. местни приходи, тази година гоним 115 млн. лв. и то е основно от местните услуги. Едно от перата е "синята зона", която въведохме за централната част и противно на нагласите живеещите там са ни благодарни, защото с 50 лева годишно си спират колите пред къщата. Живеещи на улици, които не са в синя зона, ни карат да я въведем, за да си осигурят спокойствие.
Отделно Пловдив премина през кризата и в последните три години увеличаваме с около 10% приходите от придобивания - сделки с автомобили, имоти. Не случайно сме на първите места по брой строителни разрешения. Тук вече се развива и друг тип бизнес.
През тези 4 години за първи път вкарахме индустрията в града. Направихме два клъстера - за IT технологии и за индустрия. В този клъстер вкарахме всички компании в и около Пловдив, университетите, техническите училища и общината. Това ни помогна до края на тази година да имаме над 5000 заети в индустрията.
Първият град, който реши да унифицира изгледа - всички чадъри и тенти на заведенията по Главната улица са еднотипни. Още 2012 г. установихме само бели чадъри и тенти без надписи, без кашпи, без цветя, без заграждения, без подиуми. Почти всички фасади в централната част бяха възстановени от общината. Сега работим за промяна на Подробния устройствен план в централната част, за да въведем изисквания за премахване на климатици, кабели, за цветова гама. Приехме наредба за общия изглед на рекламите в централната градска част. Всеки рекламен елемент минава на одобрение от съвет.
Направихме конкурс за площад "Централен". Имаше 141 проекта от 41 държави от 6 континента, спечели португалска фирма и през 2019 г. трябва да е готов.
Жителите недоволстват, а и опонентите ви се възползват, че Пловдив е с най-високите данъци и дори хората си регистрирали колите в други общини.
- Имаме статистика. През КАТ минават по 100 автомобила на ден. Броят на автомобилите, които се регистрират в Пловдив, са скочили за 4 години с десетки хиляди. Това са обективните данни.
Темата с данъците е огромна манипулация. Данъчните оценки в Пловдив са с 50% по-ниски от тези в София, Варна и Бургас. И това е от 2010 г и не е решение на общината. Което означава, че данъците в Пловдив имат основа с 50% по-ниски, в промилите сме на абсолютно същите нива.
А спрямо предишния мандат?
- През 2012 г. увеличихме данъците, защото това не беше правено десет години. Пловдив беше с изключително изостанала данъчна политика. Но и сега данъците на едно домакинство в Пловдив са по-ниски от тези в София, Варна и Бургас.
Част от обвиненията са, че при вашето управление общината е изтеглила много кредити и има опасения за свръхзадлъжнялост.
- 2011 г. станах кмет на Пловдив и заварих кредит от 50 млн. лв. облигационен заем към "Райфайзенбанк", който започнахме да изплащаме, като първата вноска бе над 7 млн. лв. Тогава с 86 млн. лв. местни приходи асфалтирахме половината град и платихме тези над 7 млн. лв. Сега при 115 млн. лв. местни приходи вноските са 4.5 млн. лв., а през 2017 г. може би ще станат около 8 млн. лв.
Конкурентите ви говорят за над 100 млн. лв. задължения обаче.
- Общите задължения към настоящия момент на Община Пловдив към финансови институции са около 30 милиона лева. С новия проект с Европейската банка за възстановяване и развитие в следващите три години ще нараснат до 50 милиона лева, тъй като 10 милиона лева от предишните вече ще бъдат изплатени. Годишните вноски по тези кредити в "най-тежката" 2017 г. ще достигнат около 6-7 % от местните приходи, което е много далече от допустимите 15 % по закон. Няма никаква опасност за бюджета и от фалит на общината.
Успяхме да защитим огромен проект за жп възел "Пловдив" и да го впишем в оперативна програма "Транспорт". В него се включва 1200 м жп линия от Коматевския възел, над река Марица до бул. "България". В проекта попада и пробивът на Централна жп гара Пловдив с дължина 900 м.
Позиционирахме се много силно до София. Голяма част от бизнеса, който е в Пловдив, е представен и в София. Закачихме се така, че да растем като един град. С подмяната на жп линията Пловдив-София разстоянието ще е 45 минути, освен бързия достъп по магистрала "Тракия", която също се ремонтира в този участък. Това означава, че ние ставаме един град реално. През този мандат направихме няколко основни кампании в София за Пловдив. Има голям потенциал за вътрешния туризъм, който реално е 90% софийски туризъм. Смятаме, че има потенциал да се повиши, но виждаме какво става с компаниите. Само за една година една фирма, която е представена в София, откри 270 работни места в Пловдив. И хубавото е, че не е само една.
Защо идват фирмите, с какво ги привличате?
- През 2012 г. направихме брейнсторминг какво ще правим с този град. И решихме, че трябва да позиционираме в IT сектора, защото имаме университети, хубава математическа гимназия, олимпийски шампиони по математика. Наехме консултантската компания Forton, за да ни дадат предимствата за града, направихме и анализ на Пловдив и решихме да работим в IT сектора и да ситуираме туризма по определен начин. За 4 години всичко това даде резултат.
Отделно всяка година наемаме компании като "Индъстри уотч", които ни правят анализи за града - какво да развиваме, как да го развиваме, правим различни форуми с тях. Създадохме ново звено "Развитие" в общината, в което всички владеят отличен английски, завършили са в чужбина и работят само с бизнеса. Разбира се, това даде резултат - през 2014 г. Пловдив е с най-много преки инвестиции в производството. В момента три завода се строят в Пловдив. Ние имаме ниска безработица, около 9 %, повечето от която е маргинална безработица.
Изключително фокусирани сме в бизнес развитието на града, но конкурентите ни на изборите дори не го знаят, не знаят какво работи и общината, няма експертиза. И това е малко срамно за града, не може във втория по големина град в България да няма никакъв експертен дебат, а да се опитват да се правят внушения от типа "фалшифицират изборите".
Да, конкурентите ви напомнят за изборите през 2011 г. и твърдят за фалшификации и купуване на гласове. Обвиняват Ви, че фирми, които работят по големи обществени поръчки с общината, са разширили и хотела Ви. Смятат, че се криете от дебати с тях.
- Не ходя на дебати, защото опонентите ми нямат програми и не виждам какво може да се дискутира с тях. Нашите резултати са видими.
Какъв е планът ви максимум?
- Победа на първи тур и да увеличим броя на общинските съветници. Сега имаме 19, ще работим да станат 21-23.
С кого ще направите мнозинство?
- Винаги ще намерим партньори. В този мандат имаше стабилно управление с 34 гласа с местни партии - "Синя коалиция", Земеделски съюз "Александър Стамболийски", Кауза "Пловдив".
Ще работите ли с Реформаторския блок?
- Проблемът на Пловдив е, че няма истински реформатори. И този проблем е наследен от София, защото никой не положи усилие да направи нещо в Пловдив. За какви реформатори говорим - имама от "Столипиново" Айри Мурад, който е номер 8 в листата. Тези малките партии ще бъдат със силен преференциален вот, тъй като заради липса на единна структура всеки играе за себе си. Не можем да прогнозираме каква ще е представителността в общинския съвет точно от тази листа на Реформаторския блок. Иначе там има много разумни хора и може да се окаже накрая, че с реформаторите ще бъдем в страхотни отношения.