Машинно броене на бюлетините, подобно на изпит SAT, предлагат депутатите на Кунева

Намаление на броя на членовете на Секционните избирателни комисии от "до 7" до "до 5". Увеличение на броя на членовете на Общинските избирателни комисии. Въвеждане на машинно броене на бюлетините по метод, който е сходен на проверката на резултатите от изпит SAT.
Това са част от предложенията за промени в Изборния кодекс, внесени от "Движение България на гражданите" в деловодството на парламента днес, с които "Дневник" разполага. Целта им е премахването на хаоса около преброяването на бюлетините, както стана на първия тур на местния вот на 25 октомври в столичната зала "Арена армеец".
Промени в комисиите
От партията предлагат Централната избирателна комисия да одобрява правилниците на Общинските и Районните общински избирателни комисии като допълнение към досегашното задължение да осъществява методическо ръководство и упражнява контрол върху дейността им.
При Общинските избирателни комисии се предлага за районите в градовете с районно деление броят на членовете на нарасне от 17 на 35, а за Столичната община - от 19 на 61. Това беше и една от най-често посочваните причини и от партии, и от изборни специалисти, за хаоса с броенето в столицата.
Машинно броене
От формацията предлагат и изцяло нов начин за броене на бюлетините на ниво Секционни избирателни комисии - с машини. След отваряне на урната машината за преброяване на бюлетините се включва от техническия сътрудник, който проверява изправността й. След това председателят изважда бюлетините една по една, прочита волята на избирателя, изразена в бюлетината, и я поставя в машината.
После машината отчита вота на избирателя визуализира получените данни на екран, видим от всички членове и присъстващите в помещението хора. Ако никой от членовете не възрази, председателят потвърждава отчетения от машината за преброяване вот и той се записва в паметта на машината. При постъпило възражение председателят натиска бутон, с който изтрива отчетения в машината вот. Оспорената бюлетина се оставя на отделна купчинка от одобрените бюлетини. По същия начин се постъпва и когато бюлетината не може да бъде разчетена от машината.
След изтриване на неправилно прочетения вот или отбелязване, че бюлетината не може да бъде прочетена, машината за преброяване не допуска въвеждане на нова бюлетина в системата. В този случай Секционната избирателна комисия взима решение по неправилно прочетената или непрочетената бюлетина. Решението се въвежда ръчно в паметта на машината за преброяване от председателя.
След края на преброяването на хартиените бюлетини машината показва на екран броя на недействителните гласове, както и броя на получените от всяка партия, коалиция или независим кандидат гласове, включително и броя на получените преференции.
След преброяването на хартиените бюлетини в машината за преброяване се поставя записващото техническо устройство от машинното гласуване, като данните от преброените бюлетини се сумират с получените гласове от машинното гласуване. След приключване на преброяването на гласовете от машината за преброяване се отпечатва електронен протокол, който съдържа броя на недействителните гласове, както и броя на получените от всяка партия, коалиция или независим кандидат гласове, включително и броя на получените преференции. Електронният протокол съдържа и уникален номер, както и уникалния регистрационен номер на машината за преброяване.
Всички данни за гласовете се изписват в електронния протокол с думи и числа. Всяка оспорена бюлетина заедно с данните за ръчно въведения вот се отбелязва в електронния протокол на отделен ред, на който членовете на секционната избирателна комисия задължително се подписват при подписване на протокола. В електронния протокол се съдържа и машинно читаема част.
При невъзможност за извършване на машинно преброяване, както и в избирателните секции извън страната, се извършва ръчно преброяване на гласовете.
Централната избирателна комисия утвърждава 30 дни преди изборния ден техническия образец и защитата на бюлетината, които да бъдат и машинно читаеми. Целта е във всяка машина да може да се въведе такъв образец.
От партията предлагат на всяка секция да бъде осигурен по един технически сътрудник, който да помага при проблем с машината, но без никакви други права и задължения. Той трябва да е със средно или висше образование в областта на компютърните технологии
Според формацията принципът на броенето е подобен на начина на проверка на изпитни работи за кандидатстване в университет, какъвто са САТ.
Колко струва?
В мотивите към промените в Изборния кодекс пише, че при определена максимална цена на машина за преброяване, сравнима с такава на оптичен скенер за паспорти – около 1 000 лева, и общ брой на секциите в страната около 12 000, разходите за покупка на машини ще бъдат около 12 милиона лева – около една пета от цената на изборите през 2015 г. (50 милиона лева). Следва да се подчертае, че това е еднократен разход, който е с инвестиционна цел – закупените машини за броене могат да се използват многократно на следващи избори, добавят от "Движение България на гражданите"
За да бъде намален този разход, се предлага броят на членовете на секционните избирателни комисии да бъде сведен до 5 членове. Тъй като секционните избирателни комисии се разтоварват от нуждата да броят на ръка, допускайки грешки, то е оправдано и намаляване на състава им. С това ще бъдат спестени около 0.72 милиона лева, тъй като ефективно броят на заетите с подготовката на изборите намалява с поне един човек на секция (12 000 секции по 60 лева), смятат от партията.
Предложението до момента има подкрепата на седмината депутати на "Движение България на гражданите" в рамките на парламентарната група на Реформаторския блок, но очакват подкрепа на останалите си колеги в коалицията.