В Комисията за Конституцията: Парламентът може да раздели ВСС, без да избира нов

Изненадващо в доклада за второ четене, представен в четвъртък пред парламентарната Комисия за промените на Конституцията от председателя й Димитър Лазаров, се появиха преходни и заключителни разпоредби, които не фигурираха в качения на сайта на Народното събрание проект.
От тях се разбира, че
Парламентът може да разпредели сегашната парламентарна квота в двете бъдещи колегии на Висшия съдебен съвет, вместо да избира нова, както предвижда приетия вече проект
Внезапно изникналите преходни и заключителни разпоредби предвиждат три варианта за реализиране на конституционните промени, отнасящи се до Висшия съдебен съвет:
Първи вариант - до три месеца да влязат в сила промените, касаещи Висшия съдебен съвет, което означава предсрочно разпускане на настоящия ВСС.
Втори вариант - настоящият ВСС довършва мандата си, който изтича през 2017 г.
Трети вариант - сегашният ВСС продължава мандата си, но по новите правила: в срок от един месец от влизане в сила на промените ВСС разделя сам магистратската квота на съдийска и прокурорска колегия. И наред с това разпределя и 11-членната парламентарна квота към двете колегии в съотношението, предвидено с измененията на Конституцията, или 6 на 5. А в случай че ВСС не разпредели парламентарната квота до 1 месец, Народното събрание ще извърши това със свое решение.
Че везните на ГЕРБ силно са наклонени към третия вариант го каза ясно Данаил Кирилов, председател на Правната комисия: "Предпочитам вариант три. Така ще докажем, че с промените не целим кадрови ефекти и личностни решения".
А Димитър Лазаров добави в подкрепа на третия вариант, че и "Венецианската комисия е препоръчала да няма предсрочно прекратяване на мандата на настоящия ВСС".
Но как ВСС ще разпределя квота, която е избрана от парламента, и как парламентът ще разпределя квота, избрана по старите правила, за да бъде конституиран Висш съдебен съвет по новите правила - запита риторично Атанас Атанасов, помолен за разяснение.
А за вариант две попита пак риторично - защо в такъв случай приемаме конституционните промени сега, можехме да го направим когато изтече мандатът на ВСС.
Атанасов потвърди, че преходните и заключителни разпоредби не са фигурирали и в раздадения предварително доклад на членовете на комисията.
Почти всички предложения засягащи прокуратурата, сортирани като недопустими
Както Дневник написа още по време на заседанието, в доклада на работна група към Комисията за измененията на Конституцията, почти всички предложения за второто четене, засягащи прокуратурата, са определени като излизащи извън обхвата на гласувания на първо четене проект. А условието, залегнало в процедурните правила, е, че за второ четене се допускат само онези предложения, които са в обхвата на приетия на първо четене проект.
Сред определените "извън обхвата" са отчетността на прокуратурата и публичността на работата й, намаляване на мандата на ВСС и "тримата големи", създаване на механизъм за временно отстраняване на главния прокурор при данни за извършено престъпление от общ характер, конституиране на независим зам.-главен прокурор за разследване на лица от високите властови нива извън подчинението на главния прокурор.
Според председателя на комисията Димитър Лазаров, такова е становището на работна група от експерти към комисията. Предложенията, определени като излизащи извън обхвата, са внесени от депуатати от Реформаторския блок.
Гласуването бе отложено за следващия четвъртък поради отсъствие на четирима членове на комисията днес, които са и вносители.
Въпреки позоваването на работната група никой от присъстващите експерти - членове на групата, не взе думата за да изложи аргументи конкретно за обхвата на предложенията. Експертите мълчаха, вносителите представяха предложенията си, председателят питаше някой ще се изкаже ли, няма, продължаваме нататък... Само проф. Пенчо Пенев предложи управлението на имуществото на съдебната власт да не се поема от ВСС, а да остане при министъра на правосъдието, като се позова на конституционната разпоредба, че държавната собственост се управлява оперативно от правителството.
Велислав Величков от Гражданска инициатива "Правосъдие за всеки" възрази на стесненото тълкуване на въпроса дали влизат в обхвата на проекта предложенията касаещи прокуратурата. Той посочи като парадокс, че се определя за "извън обхвата" предложение за поправка на чл. 130 от Конституцията /за ВСС/, който е поправян на първото четене.
По време на вяло протеклото заседание направи впечатление и това, че препоръките на Венецианската комисия бяха сочени избирателно - не бяха споменавани от опонентите на предложенията онези, които визираха прокуратурата като "прекалено овластен орган".
Дори да бъдат отхвърлени при гласуването от комисията следващия четвъртък определените днес като недопустими предложения, те ще влязат в пленарната зала за обсъждане и гласуване, обясниха експерти. И отрекоха да съществува процедурна възможност, за каквато се носеше из кулоарите, че нежеланите предложения, касаещи прокуратурата, могат да бъдат спрени дори от публично обсъждане в пленарната зала.