Министерството на правосъдието опроверга лъжи за работата на ведомството

В справка, разпространена до медиите, Министерството на правосъдието опровергава твърдения, че под ръководството на Христо Иванов ведомството не е работило ефективно. Справката показа разлика в ефективността в сравнение с предишни кабинети.
За последната година, от 7 ноември 2014 до 30 ноември 2015, Министерството на правосъдието е изработило над 40 проекта за законови и подзаконови нормативни актове.
От тях три са изцяло нови закони:
- Закон за физическите лица и мерките за подкрепа;
- Закон за европейската заповед за защита;
- Закон за признаване, изпълнение и изпращане на актове за прилагане на мерки за процесуална принуда, различна от мерките, изискващи задържане.
А проектите заедно с мотивите към тях са публикувани на сайта на министерството и са достъпни за всеки.
Интензивност и резултатност, несравнима с предходните кабинети, сочат фактите
- това се казва в справката на дирекция Съвет по законодателството към МП, която опровергава твърдения в медиите за сегашния политически кабинет на МП, че не внасял законопроекти. Миналата седмица Даниел Вълчев, освен че обяви, че "в ДБГ ще си направят харакири, ако Христо Иванов бъде сменен", заяви и че "за една година МП не е внесло нито един законопроект".
"Тези упреци са изцяло неоснователни, фактите недвусмислено сочат, че нормотворческата дейност на МП за последната година е несравнима по своята интензивност с тази на предходните няколко кабинета за същия период", се казва в справката на МП.
12 са приетите и влезли в сила законови и подзаконови нормативни актове, изготвени в МП за последната година, в това число:
- Закон за европейската заповед за защита;
- Изменения в ГПК, с които се предвидиха и изменения в Закона за защита от домашно насилие;
- Промени в Закона за административните нарушения и наказания - за увеличаване на размерите на имуществените санкции на юридически лица, които са се облагодетелствали от престъпна дейност, и разширяване на кръга от престъпления, за които се налагат те;
- Промени в Наказателния кодекс (НК), с които се въвежда антитерористична поправка.
- Други промени в НК, с които се разширява обхватът на текстовете, отнасящи се до активния подкуп и търговията с влияние и в случаите, когато облагата е предназначена за трето лице;
- Приета и публикувана в ДВ е и нова Наредба за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица и Наредба за извършване на финансов контрол върху дейността на частните съдебни изпълнители и др.
Няколко законопроекта на МП в момента са в Народното събрание в различна фаза на обсъждане. Сред тях са и два проекта за изменение на ГПК и в Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража (за електронните гривни).
Най-мащабният проект на МП - промените в Закона за съдебната власт
Законопроектът предвижда промени в почти всички глави и раздели на закона:
-
- - Реформа в модела на организация и функциониране на Висшия съдебен съвет и нови функции на Инспектората към ВСС, което се очаква първо да бъде прието в проекта за промени в конституцията;
- Реформа в управлението на съдилищата със засилване на принципа на съдийското самоуправление;
- Реформа на кариерния процес – единен конкурс на всички входове на съдебната система с много по-пълноценна проверка на качествата и познанията на кандидатите, реформа на процеса на атестиране, нова уредба на командироването;
- Реформа на дисциплинарния процес; антикорупционни мерки чрез т.нар. проверки за почтеност;
- Реформа на организацията и работата на прокуратурата;
- Изменения в материята за съдебните заседатели;
- Промени в уредбата на стажа и теоретико-практичния изпит като един от елементите на реформата в юридическото образование;
- Промени в режима на заплащането на магистратите;
- Въвеждане на електронно правосъдие. И др.
- - Реформа в модела на организация и функциониране на Висшия съдебен съвет и нови функции на Инспектората към ВСС, което се очаква първо да бъде прието в проекта за промени в конституцията;
Отделно е изготвен пакет от промени в Закона за изпълнение на наказанията, Закона за отговорността на държавата и общините за вреди, нанесени на гражданите, както и в НПК за участието в наказателния процес на малолетни и непълнолетни.