Няма как да има качествени пътища ако няма достатъчно средства, заяви Лиляна Павлова

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова хвърли вината за високата цена на новите винетки върху предишните правителства, "които не са актуализирали цените всяка година с по около 5 лв.", което щяло да е справедливо за обществото, за да не се налага по-сериозна актуализация както в момента с около 8 лв. на месец.
В интервю за БНР Павлова допълни, че България е сред малкото страни в Европа, в които няма пътен данък, а само винетка. "В Германия например има винетки само за някои пътища, но там всички шофьори плащат пътен данък", отбеляза тя. По думите й правителството също е можело да въведе пътен данък, като така запази ниските цени на винетките, но това щяло да доведе до много по-високи такси. "Подходихме изключително сериозно и избрахме по-социалния и достъпен модел", заяви Лиляна Павлова.
По думите й няма как да има качествени пътища ако няма достатъчно средства. "Знаем как се изразходва всеки лев от събираните от винетки до момента над 200 млн. лв. годишно, но те са крайно недостатъчни, за да поддържаме пътищата през зимата и да ги ремонтираме основно. И сега държавата дотира с още толкова, за да имаме това ниво на пътищата", каза Павлова и отбеляза, че годишно са нужни около 600-700 млн. лв. за нормални пътища.
"Факт е, че недостигът на финансиране в 25-годишния преход назад доведе до това третокласната мрежа да е в лошо състояние. Имаме около 30 хил. км пътища в лошо състояние като 12 хил. км са трети клас и ако не започнем да генерираме по-сериозен ресурс няма да можем да ги отремонтираме", каза министърът на благоустройството.
Павлова подчерта, че новините винетки са законни и всички процедури по обнародването в Държавен вестник са спазени в законовите срокове. "Няма как да публикуваме графичния дизайн на новите винетки, защото те са секретни, ценни книги, и давайки предварително графиката, рискуваме да се фалшифицират", обясни тя. Този риск ще отпадне с въвеждането на новата електронна система за тол-такси и винетки, които ще са и по-справедливи за обществото. "ВАС обяви, че основание за дело няма и всичко е публикувано законово. Няма връщане назад и всичко е в сила. Два милиона винетки са в пазарската мрежа", заяви тя и уточни, че по линия на социалното подпомагане държавата е раздала 190 000 безплатни винетки за 2016 г.
Изказването на министъра на регионалното развитие идва на фона на поредния ден на протести срещу поскъпването на винетките в различни градове в страната. При протеста в Пловдив се стигна и до блокада на пътища. Недоволните затвориха ключови булеварди и кръстовища за около два часа.
На въпрос за строителството на магистрала "Хемус" и обществените поръчки за избор на фирми изпълнители Лиляна Павлова обясни, че са проведени ясни процедури според изискванията на закона и за икономически най-изгодна оферта. "Това са големи консорциуми и не смятам че трябва да се търсят нюанси", заяви тя. В началото на седмицата стана ясно, че за строители на 50-километровата отсечка са избрани консорциуми, в които водещите участници са близки до шефа на "Лукойл" Валентин Златев и до депутата от ДПС Делян Пеевски. Цената пък нарасна на близо 800 млн. лв. при индикативна стойност от 434 млн. лв., определена през 2013 г. .
Павлова опроверга твърденията за напукване на магистрала "Марица". Тя обясни, че става дума за участък от 1 - 2 метра в аварийната лента при река Банска, която при прииждане е засегнала съвсем малък участък. "Прави ми впечатление, че въпреки че повечето хора са доволни от новите 300 км магистрали, има и такива, които търсят скептицизъм. Ние много държим на качеството и следим изпълнителите. Вече имаме 5-годишна гаранция за всяка магистрала, при която всички аварии се ремонтират за сметка на изпълнителите и сме безкомпромисни", заяви Павлова.
Тя определи изтичащата година като "изключително успешна" по отношение на строителството.