За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате.
Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си. Вход | Регистрация
hodounski
Рейтинг: 2146 НеутралноВнимавайте някой да не ви вземе робството и казаните за ракия
klimentm
Рейтинг: 3367 НеутралноИстерията става вече зловеща!
klimentmkarabastun
Рейтинг: 1164 ЛюбопитноА може би цялата разправия покрай учебниците, Паисий и проблема с думата Турско Робство беше ПРОВЕРКА - Дали България - /-тоест българският народ /ще бъде лоялен СЪЮЗНИК на Турция в конфликта - или не може да се разчита , че българите ще изпълняват подписаните от правителството документи ???
[email protected]benedik
Рейтинг: 217 НеутралноЕга тиисторията да се гордееш че си бил РОБ само българин го може, хора без самочувствие, многу народи се борели против османци и какви ли нено себе си не наричат РОБИ, сърби, ръмънци гърци, и те 500 години нямали държава и постояно правели опити за освобождение но никога не им е паднало до такава степен самочувствието да се самонаричат РОБИ. Господ да е на помощ на народ които лепи сам себеси етикети като РОБ идържавата си без капка самочувствие нарича СТРАНА.а до такава степен комплексиран че за всяка лошотия казва БЪЛГАРСКА РАБОТА. ужаааааааас
Norman Granz
Рейтинг: 1316 НеутралноНаближава 3 март, от Драган Цанков 28 ще раздават бонуси на "отличилите се" в "идеологическата борба"...
НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.Norman Granz
Рейтинг: 1316 Неутрално[quote#4:"benedik"]да се гордееш че си бил РОБ [/quote]
НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.Робството е в главата и душата, колега. Аз никога те съм се чувствал потомък на роби, докато тук имаше един, дето ни подканяше да коленичим пред "императора" м Москва...
Norman Granz
Рейтинг: 1316 Неутрално[quote#1:"hodounski"]Внимавайте някой да не ви вземе робството [/quote]
НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.++++++++++++++
Робството - най-скъпото достояние на българина.
stenli1
Рейтинг: 1152 ЛюбопитноДо коментар [#3] от "karabastun":
Тестваха бъдещото "съжителство" в новата Османска империя. Нали техни самолети ще ни "пазят" от февруари. Може да започнат от 2-ри
Norman Granz
Рейтинг: 1316 Неутрално[quote#8:"stenli1"]Нали техни самолети ще ни "пазят" от февруари. [/quote]
НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.Дано и пилотите да са жени - не цепят басма на руските таратайки.
abdelhaqq
Рейтинг: 485 Неутралнотова безумие продължава. тези хора четоха ли учебника и повода за скандала въобще...
בני אתה אני היום ילדתיךмалко става като мослемските протести срещу кариктурите на мохамед в Дания навремето - "никой не може да ни отнеме свещения Коран и великия пророк!". и тук така: "никой не може да ни отнеме робството!". ами ваше е, цялото.
Norman Granz
Рейтинг: 1316 Неутрално[quote#10:"abdelhaqq"]тези хора четоха ли учебника [/quote]
НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.Има кой да им го прочете и разтълкува, не бой се.
ЗаНиЗа
Рейтинг: 1896 Неутрално"не трябва да забравяме, че сме българи преди всичко, да не забравяме традициите" - турското нашествие като море залива България, а сега, след толкова години остават пясъчни следи и само от нас зависи дали можем да използваме в наша полза останките. Отпечатъци от поробителите има във всяко българско семейство, а това, че се налагат някакви нови ценности едва ли ще ги изтрият. Лошото е, че псевдо мислителите не са наясно със себе си, отдавна са заличили родовата си памет, със сигурност се срамуват и от дедите си, превръщайки комплексите си в тема на деня. Мъдростта не се учи, а новите ни "учители" съвсем пък нямат и право да ни показват незнанието си. Априлското въстание и Съединението са последните изблици на народната жизненост, сега дори не сме достойни и за думите на ПРСлавейков...
Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.benedik
Рейтинг: 217 НеутралноДо коментар [#6] от "Norman Granz":
Апък Москва все се явява освободител и после. Кво се получава??!! Само сменяли сместраната на кои да продължаваме да плащаме данъците.То и със тях и без тях тя империя щеше да рухне, изядена отвътре станала изпята песен.корупцията отвсякаде по етажите на власта, Осман паша иска боеприпаси от великата порта. а те кво??!! Место съндъци с оръжие и барут пращат му сапун.
abdelhaqq
Рейтинг: 485 НеутралноДо коментар [#11] от "Norman Granz":
בני אתה אני היום ילדתיךе има, видя се. но действително, ако османското владичество не е било обявено за "робство" навремето, дядо Иван (и тук не става въпрос за Вазова) не би бил така широко акламиран като "освободител", нали...
Peter Stoychev
Рейтинг: 628 НеутралноКакви са тези напъни? Оставете литературата на писателите, а историята на историците. Поуките сами си изберете. С много шум и крясаци няма да променим миналото. Да се вгледаме в бъдещето и да го направим достойно!
Norman Granz
Рейтинг: 1316 Неутрално[quote#13:"benedik"]Апък Москва все се явява освободител и после. [/quote]
НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.Е, баш там е фатката.
Първо от турско, после от "монархофашистко", а един ден - ако е рекъл Господ - и от еврогейско-соросоидно робство ще ни отърве.
Шли поне така си мислят шумкарските внучета.
hhhuuunnnn
Рейтинг: 217 Неутралнодобре е, че тия тъпанари, въпреки похотливите им щения, не са реалните представители на българското
нищо не прилича повече на Работническо Дело от ДневникХрабър
Рейтинг: 1316 Любопитно[quote#0:"един от организаторите..."]"Обичам България и не трябва да забравяме, че сме българи преди всичко, да не забравяме традициите. Аз съм един от организаторите, за да не се подменя историята на България и всички истински българи и патриоти веднага ще надигнат глава, и няма да го позволят. [/quote]
"Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"Поради каква причина не се съобщава името и фамилията на този....организатор?
robotrop
Рейтинг: 217 Любопитно[quote#18:"Храбър"]Поради каква причина не се съобщава името и фамилията на този....организатор? [/quote]
Поради каква причина те интересуват името и фамилията на човека?
robotrop
Рейтинг: 217 Весело[quote#17:"hhhuuunnnn"]добре е, че тия тъпанари, въпреки похотливите им щения, не са реалните представители на българското [/quote]
О, напротив! Точно те са реални представители, а не форумните истерици.
shileto
Рейтинг: 1005 НеутралноБраво, истински Българи и държат на Българското
shileto
Рейтинг: 1005 НеутралноДо коментар [#1] от "hodounski":
И ти ли Бруте?
dorko
Рейтинг: 112 Неутрално"...по божия воля в това време надвили и взели Търновград и поробили и завладели цяла България. Оттогава и досега те държат в робство и угнетяват българската земя. Турците завладели българската земя и царство..."
"...хората от онова първо поколение, при които било завладяно българското царство, имали голяма скръб и жалост, и плач, докато преминало това първо поколение. Следващото поколение полека-лека навикнало да живее с турците. Така турците изпърво били свирепи и големи грабители. Когато се затвърдили в цариградското царство, научили много от християнския ред и право и за известно време в началото престанали малко, засрамили се да ограбват незаконно християнските вещи и имота им. Но в сегашно време окаяните пак нямат никаква правда, нито съд."
Това именно е написал Паисий. Който може да чете, ще види и робство, и владичество, и гнет, и съжителство.
Храбър
Рейтинг: 1316 Неутрално[quote#19:"robotrop"]Поради каква причина те интересуват името и фамилията на човека? [/quote]
"Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"Та от него да потърся източника на провокацията срещу министър Тодор Танев!
Определено го предпочитам пред Куневица!
hhhuuunnnn
Рейтинг: 217 Неутрално[quote#20:"robotrop"]О, напротив! Точно те са реални представители, а не форумните истерици[/quote]
нищо не прилича повече на Работническо Дело от Дневниквъв форума истерици са само фашистите и комунистите - сини или червени - но е вярно, че те са около 90%, ако не и повече тук
Храбър
Рейтинг: 1316 Весело[quote#20:"robotrop"]Точно те са реални представители, а не форумните истерици. [/quote]
"Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"Истерици са по-скоро гореспоменатите!
shileto
Рейтинг: 1005 НеутралноМюмюновци и предателите веднага изпълзяха като въшки на чело
7777
Рейтинг: 2017 Неутрално[quote#19:"robotrop"]Поради каква причина те интересуват името и фамилията на човека?[/quote]
A man without faith is like a fish without a bicycle.Интересува го да не би фамилията на човека да е Пеевски. Щото от Пеевските парцали тръгна истерията, явно с цел да се позаглуши скандалът с доклада на ЕС. Е, не му се получи на Пеевски. От цялата работа гръмна Таневски (не е голяма загуба) и спечели кака Пръмова (да и видим образователната реформа, но нямам големи очаквания към нея).
stenli1
Рейтинг: 1152 ЛюбопитноДо коментар [#23] от "dorko":
"...научили много от християнския ред...".
Като гледам перманентната кочина в държавата ни, виждам какво ние сме "научили" от тях
7777
Рейтинг: 2017 Неутрално[quote#23:"dorko"]Това именно е написал Паисий. Който може да чете, ще види и робство, и владичество, и гнет, и съжителство.[/quote]
A man without faith is like a fish without a bicycle.++++!
Иван K
Рейтинг: 1786 НеутралноКъде бяха тези патриоти, докато България се управляваше от хора назначени от Москва?
подписКъде бяха, когато същите тези хора подготвяха България за съветска република?
dorko
Рейтинг: 112 НеутралноДо коментар [#28] от "7777":
Явно само Делян има право на съжителство.
robotrop
Рейтинг: 217 НеутралноМакгахан бил един от първите чуждестранни репортери, които пристигнали в България след разгрома на Априлското въстание. Като специален пратеник на лондонския вестник "Дейли нюз" първоначално е трябвало само да направи анкета за престъпленията във въстаналите райони заедно с американския консул в Цариград Юджийн Скайлър и руския представител княз Алексей Церетелев. Но когато видял трагичното положение в страната, той не се задоволил само със статистическите факти. Макгахан направил достояние на цялата световна общественост зверствата, извършвани от турските власти. Въпреки очевидните трудности той обиколил Перущица, Батак, Панагюрище, Клисура, Пловдив. При това успял да направи нещо изключително трудно: да се пребори с дипломацията на Британската империя, начело с министър-председателя Дизраели. Подкрепящ целостта на Османската империя, английският премиер твърдял, че фактите за зверствата са силно преувеличени.
"В очите на г-н Дизраели - писал Макгахан - голямото престъпление не е това, че са убити хиляди и хиляди души невинен народ, а това, че във вестниците е публикувана цифрата 30 000 убити, когато тя показвала само 25 000. Оскърбителната грешка не била в посичането на хиляди малки деца, а в това, че за тях било писано да са хиляда, когато в действителност те били 999..."
В борбата си срещу тенденциозната външна политика на Великобритания Макгахан бил подкрепян и от други привърженици на справедливостта - водача на Либералната партия Уилям Гладстон, консула в Цариград Юджийн Скайлер, френските публицисти Иван дьо Вестин, Емил Жирарден, Камий Пельотан, Франсоа Бианкони, мнозина известни писатели като Юго, Достоевски и Тургенев.
Благодарение на изобличителните свидетелства на Макгахан в Англия били устройвани митинги, на които били гласувани повече от 500 резолюции в подкрепа на българския народ. Организирали се доброволни комитети за събиране на помощи и изпращане на петиции до правителството.
"Гледано от нашето място, Батак напомняше нещо сходно с развалините на Херкулан или Помпей - написал Макгахан. - Не беше оцелял нито един покрив, нито една стена. Всичко беше маса от развалини, сред които се издигаше и достигаше до нас дълбок, оплакващ стон, подобен на оплакването, с което ирландците изпращат своите мъртъвци. Стонът изпълваше малката долина и се възнасяше във вой. По-късно, когато влязохме в градчето, ние разбрахме този звук. Отново погледнахме грамадата от черепи и скелети пред нас. Забелязахме, че всички те са малки и че парчетата облекло, смесени между тях и пръснати наоколо, бяха части от женски принадлежности. Тогава всички те са били жени и момичета.
От седлото на коня преброих над сто черепа без да включвам тези, скрити под другите кости на страхотната грамада, нито тези, разпилени надалеч из нивите. Почти всички черепи бяха отделени от останалата част на костите, почти всички скелети бяха без глави. Тези жени до една са били обезглавени..."
Макгахан не се поколебал да опише и потресаващата картина, посрещнала го в черковния двор.
"Това беше ужасяващо зрелище - зрелище, което ще ни преследва цял живот... малки бебешки ръчички, протегнати, сякаш молеха за помощ; бебета, които са умрели, учудени от яркия блясък на сабята и червените ръце на свирепооките мъже, които са я размахвали... Никога не съм могъл да си въобразя неща, ужасяващи до такава степен. Върнахме се обратно, отровени и убити, с виене на свят, доволни да излезем отново на улицата и да напуснем страшния дом на чумата..."
Ghost
Рейтинг: 696 ЛюбопитноНе пипайте историята...заложете на бъдещето...!!!
Форумът е в будна кома...Създайте условия младите да не търсят чужбина, а да се чувстват сигурно и добре тук, в България...
Аз работя индивидуално по въпроса, но съм сама...кръгът ми от приятели и последователи, не надвишава 2 000-3 000 човека...но знам, че са истински...!!!
Иван K
Рейтинг: 1786 НеутралноДо коментар [#4] от "benedik":
подпис"Ега тиисторията да се гордееш че си бил РОБ "
Да се гордееш, че си роб върви заедно с претенцията, че другите ти пречат. Дали тези други са съседи, дали съселяни, дали от съседния град, дали са лекарите, полицаите, бизнесмените е все едно.
Иван K
Рейтинг: 1786 ВеселоДо коментар [#33] от "robotrop":
подпис"Като специален пратеник на лондонския вестник "Дейли нюз" първоначално е трябвало само да направи анкета за престъпленията във въстаналите райони"
Да пробва сега да отиде в Източна Украйна, да снима и разпитва и да се върне жив!
robotrop
Рейтинг: 217 Неутрално[quote#36:"Иван К"]Да пробва сега да отиде в Източна Украйна, да снима и разпитва и да се върне жив! [/quote]
Много такива има. Връщаст се живи. Не всички, но 99%.
роджър
Рейтинг: 793 Неутрално[quote#8:"stenli1"] Нали техни самолети ще ни "пазят" от февруари.[/quote]
https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRgМааалко поне не те ли е СРАМ, да лъжеш така ???
Жълтопаветник
Рейтинг: 217 НеутралноПичаги, робството не е само да си вързан с вериги и да береш памук в плантациите. Тука всеки тръби, че прадядо му не е бил роб, ама никой не казва кво е аджеба е бил прадядо му.
Важно е да помним този период като робство, за да го помним и никога да не даваме да се случва отново.
svetlyobg
Рейтинг: 583 НеутралноКато стане въпрос за ограбени банки, крадливи политици, мафия в прокуратурата и съда, мутри и какви ли още не безобразия всички псуват пред телевизора - но виж, веднага се хващат на евтината кукичка предназначена за отвличане на вниманието наречена турско робство/османско владичество и т.н. и излизат на улицата. Прост народ се управлява най-лесно!
Ghost
Рейтинг: 696 Любопитно[quote#39:"jedimaster"]Пичаги, робството не е само да си вързан с вериги и да береш памук в плантациите. Тука всеки тръби, че прадядо му не е бил роб, ама никой не казва кво е аджеба е бил прадядо му. [/quote]
Форумът е в будна кома...Ми, ти кажа...пра-пра-дядо ми е бил хъш в Браила...
Следвал е Ботев, оцелял е...създал е потомство...аз съм 8-мо поколение...
Знам цялото си родословие...
След мен вече има две поколения...
7777
Рейтинг: 2017 Неутрално[quote#39:"jedimaster"]Важно е да помним този период като робство, за да го помним и никога да не даваме да се случва отново.[/quote]
A man without faith is like a fish without a bicycle.Важно е да помним по какви причини пада втората българска държава: междуособни дрязги както между българската, така и между балканската аристокрация. Да помним, че на патриарх Евтимий се налага да води отбраната на Търново, защото Шишман страхливо се е укрил във Видин и е избягал от отговорностите си. Това е важното и ако не го помним, няма никакво значение дали ще наричаме следващите пет века владичество или робство.
Хриси
Рейтинг: 1316 ВеселоХората си искат робството и това е.
Some say the end is near, Some say we'll see Armageddon soon, I certainly hope we will, I sure could use a vacation from this bullshit three-ring circus sideshow.Сотир Методиев Пеевски
Рейтинг: 733 Неутрално"Протестиращите във Варна са подписали писмо-призив до премиера Бойко Борисов,..."
"ПОЛИТИЧЕСКИЯТ ЕЛИТ" в БГ - ПРЕСТЪПНИ ГРУПИРОВКИ, МАСКИРАНИ КАТО "ПАРТИИ"Дреме му на Тиквоний за България, българите и българщината. Идиоти.
Trevor
Рейтинг: 217 НеутралноОфф... колко пъти бе, драги съграждани? Колко пъти ще се връзвате на евтини активни мероприятия за отвличане на фокуса от реалните и ДЕБЕЛИ проблеми? Имам чувството, че съжителствам на тази територия с хора, с attention span на 3-годишно дете.
hodounski
Рейтинг: 2146 ВеселоДо коментар [#22] от "Хайлето":
Какво те притеснява Цезаре?
svetlyobg
Рейтинг: 583 Неутрално[quote#45:"Trevor"]Офф... колко пъти бе, драги съграждани? Колко пъти ще се връзвате на евтини активни мероприятия за отвличане на фокуса от реалните и ДЕБЕЛИ проблеми? [/quote]
За това и държавата е на това дередже. Народ не виждащ по-далече от носа си.
Norman Granz
Рейтинг: 1316 Неутрално[quote#43:"Хриси"]Хората си искат робството и това е.[/quote]
НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.Робството - основа на българщината и национален капитал.
greeneyes
Рейтинг: 2798 Неутрално[quote#23:"dorko"]Това именно е написал Паисий. Който може да чете, ще види и робство, и владичество, и гнет, и съжителство. [/quote]
Така е, по същият начин трябва да разглеждат наш=ата стория по време на османското владичество и българските историци. Част от тях са взели вече позиция по този толкова важен за българите и за историците ни въпрос:
"До МИНИСТЕРСТВОТО НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
До КОМИСИЯТА ПО ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
В НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ОТВОРЕНО ПИСМО
По повод възникналия след пресконференция на министъра на МОН на Република България проф. Тодор Танев публичен дебат относно това - какъв термин да се употребява в учебното съдържание по история на България за шести клас за определяне на периода, в който българите са били поданици на Османската империя, ние долуподписаните, в качеството си на хора, които професионално изследват периода 15.-19. век от националната и балканска история, бихме искали да заявим пред ангажираните институции, заинтересованите граждани и медиите следното:
1. Както всяка друга наука, така и историята използва своя специфична терминология, чрез която дефинира и анализира своите „обекти” – събитията, личностите и процесите в миналото. Днес това легитимно право на историята да бъде наука се изземва с удивителна лекота. От нея се изисква по-скоро да бъде слугиня на политиката, а не и равноправна научна дисциплина и учебен предмет, който култивира способности за аналитично мислене.
2. От десетилетия насам в българската историческа наука се е наложило становището, че терминът, който най-адекватно описва статута на българите и взаимоотношенията им с властта през епохата, когато те са били поданици на Османската империя, е "османско владичество". В рамките на този термин най-добре могат да бъдат обяснени както съдбата на българите през първите векове след османското завоевание, така и последвалите промени в положението им и опитите им за политическо самоопределение в периода на реформите в османската държава и по време на Българското възраждане. Терминът „османско владичество”или равностойните му и почти синонимни варианти „османска власт/управление/господство” е и международно утвърденият научен термин за обозначаване на режима, при който са живели всички подвластни на Османската империя народи. Тази терминология е приета и в историографиите на съседните ни балкански страни.
3. Терминът "съжителство", така както той е използван от изследователите, а вероятно и от авторите на учебната програма за шести клас, засяга само един аспект от социалната и културна история на различните конфесионални и етнически групи, населявали нашите земи през различните исторически епохи. През периода на османското владичество българи и турци, евреи, роми и арменци, християни и мюсюлмани, православни и католици, сунити и алевити и пр. нерядко са живеели редом - най-вече в градовете, но понякога и по селата. В рамките на всекидневния си живот те често е трябвало да споделят общи отговорности и грижи, да разработват механизми за съвместни действия или за решаване на възникнали помежду им проблеми. Общуването помежду им в много голяма степен се предполагало и дори налагало от функционирането на самите османски институции – икономически, административни, военни и др. Всичко това неизбежно е довело както до взаимни влияния и културен обмен между отделните групи,така и до конфликти и негативни стереотипи за „другия”. Така или иначе "съжителството" - и с позитивните, и с негативните си измерения - е неразривна част от нашата обща история и тя няма как да бъде заобиколена и премълчана. „Съжителството” е емпиричен факт, а не оценъчно понятие. То обаче представлява само един елемент от пъстрата мозайка на живота по време на османското владичество. Следователно, терминът „съжителство” не може да замени термина „владичество” и на никой сериозен изследовател досега не е хрумвало да го налага като алтернатива.
4. Институцията на робството в Османската империя (става въпрос за т.нар. домашни роби, набирани по пътя на военнопленичеството, търговията и пр.) има специфики, които също не позволяват чрез този термин да бъде описан статутът на всички или поне на по-голямата част от българските и другите балкански поданици на султана. Поради това съвременната наука предпочита да не го използва, когато говори за положението на българите в рамките на османската социална и политическа система. Като се изключи вълната от заробвания по време на османското завоевание, българското население в империята никога не е имало робски статут. Българите били данъкоплатци и се ползвали от право на собственост, наследяване, придвижване и пр. – все права, от които робът по презумпция бил лишен. Действително, в османската държава е имало и една друга емблематична група роби – еничарите, част от които с български произход. Те имали статуса на лични роби на султана и поради тази причина именно от техните среди се рекрутирала управленската номенклатура на империята. С тези трудно контролируеми дори от централната власт „роби на султана” в никакъв случай не бихме могли да отъждествим огромната маса от подвластното население на империята, включително и българите.
5. Изразът "турско робство", създаден от идеолозите на българското национално движение през 19. век, е част от инструментариума за мобилизиране на българите в борбата им за политическо самоопределение и еманципация от османска власт. Поради значимостта и ключовото място, което заема Възраждането в националния разказ, това емоционално определение се подема веднага след Освобождението от литературата, използва се като определящ за османския период термин в много от първите български исторически публикации и се запазва в учебниците по българска история чак до края на 70-те години на 20. век. Като всяка наука обаче, и историята е претъпяла развитие от средата на 19. век до сега. Задълбочавайки познанията си, тя е прецезирала категорийния си апарат и е достигнала до извода, че изразът "турско робство" е терминологично непригоден да опише положението на българите в Османската империя. Разбира се, фактът, че този израз се е вкоренил в паметта на няколко поколения българи, няма как да бъде пренебрегнат. Ако присъства в обучението по българска история обаче, съвременното осмисляне на "турското робство" може да бъде основа за дебат, който да предостави на учениците терен за формиране на аналитични способности и усвояване на методите на критичния анализ.
6. Широкообсъжданият през последните 25 години термин "османско присъствие" никога не е бил използван нито от български историк, нито в учебниците по българска история за различните учебни степени - с изключение на случаите, в които се е налагало да се обяснява защо чрез този изфабрикуван незнайно от кого и с каква цел термин не може да бъде обозначен османският режим на Балканите.
Бихме желали да завършим с това, че използването на историята по манипулативен начин, на което за жалост ставаме свидетели не за първи път, възмущава. И то не само защото така се неглижират достиженията на академичното знание, но и защото историята се превръща в инструмент за прокарване на изкуствени разделения в българското общество, които с нищо не допринасят нито за националното самочувстие, нито за изграждането на модерната българска идентичност.
Оставяме нашето мнение отворено за подкрепа от всички членове на историческата колегия, които биха искали да се присъединят към него.
Проф. дин. Надя Данова - Институт по Балканистика и център по тракология, БАН
Проф. дфн Николай Аретов – Институт за литература, БАН
Доц. д-р Светлана Иванова - Исторически факултет на Софийски университет „Св. Климент Охридски”
Доц. д-р Олга Тодорова - Институт за исторически изследвания, БАН
Доц. д-р Стефка Първева - Институт за исторически изследвания, БАН
Доц. д-р Росица Градева - Институт по Балканистика и център по тракология, БАН и АУБ
Доц. д-р Пламен Божинов - Институт за исторически изследвания, БАН
Кета Мирчева - историк на свободна практика"
shileto
Рейтинг: 1005 НеутралноДо коментар [#46] от "hodounski":
Иди попитай правнуците на изкланите в Батак, какво притеснява
hodounski
Рейтинг: 2146 НеутралноДо коментар [#50] от "Хайлето":
Аз за Батак не съм писала.
Храбър
Рейтинг: 1316 Неутрално[quote#42:"7777"]Важно е да помним по какви причини пада втората българска държава: междуособни дрязги както между българската, така и между балканската аристокрация. [/quote]
"Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"" "Ку-ку" започна като студентско предаване. След малко време се оказа, че сме отгледали много хубави плодове и както става много пъти всеки реши, че може да си ги прибере в щайгата и да ги занесе на пазара за собствена печалба!"
Владислав Карамфилов (по известен като Влади Въргала),
...отговаряйки на въпроса защо се скараха кукувците.
shileto
Рейтинг: 1005 НеутралноДо коментар [#51] от "hodounski":
Ама ти е смешно и намеси казаните
Храбър
Рейтинг: 1316 Неутрално[quote#53:"Хайлето"]Ама ти е смешно и намеси казаните [/quote]
"Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"Казаните са неотменима част от българщината. От българската бит и култура!
*****
НеутралноДо коментар [#10] от "abdelhaqq":
[quote#10:"abdelhaqq"]това безумие продължава. тези хора четоха ли учебника и повода за скандала въобще... [/quote]
Че те,ако четяха нямаше да са там,където са сега.
Сотир Методиев Пеевски
Рейтинг: 733 НеутралноДо коментар [#39] от "jedimaster":
) :
"ПОЛИТИЧЕСКИЯТ ЕЛИТ" в БГ - ПРЕСТЪПНИ ГРУПИРОВКИ, МАСКИРАНИ КАТО "ПАРТИИ"Пич, чети и ако ти е възможно, мисли:
За родното място и родствените връзки на Паисий Хилендарски (май не е зле като за "роби" , какво ще кажеш?
"Паисий казва, че е от Самоковска епархия, без да уточнява мястото, а в послеслова на историята пише: „И създадох я в Хилендарския манастир, при игумена Лаврентия – мой брат, роден от същата майка, по-стар от мене“
Паисий е имал двама братя – Лаврентий и хаджи Вълчо. Установено е и родното място на Паисий – обречената къща от Лаврентий в Банско за хилендарския метох. Това е и бащиният дом на Паисий.
Родът на Лаврентий, хаджи Вълчо и Паисий е известен в Банско под името Банови. До 1936 г., когато стихиен пожар унищожава цялата западна част на гр. Банско, са били на лице три къщи на Бановия род.[4] Обречената къща за хилендарския метох се управлявала от Рилския манастир, по-късно тя е използувана за училище. Била е едноетажна сграда с високо приземие. Другата къща била двуетажна, с чардаци, а третата – пак едноетажна.
Лаврентий е най-възрастният от тримата братя, с 20 години по-стар от Паисий. Неговото светско име било Лазар. Замонашил се в Света гора и там се изучил. По-късно, като образован духовник, бил избран за игумен на Хилендарския манастир. По негово внушение брат му хаджи Вълчо става ктитор на Хилендарския и Зографския манастир. Пак под негово влияние Петър става монах под името Паисий. Без съмнение той е съдействувал на Паисия в работата му върху „История славяноболгарская“. Самият Лаврентий е ревностен таксидиот и духовник, който кръстосва българските земи – поучава, изповядва и води поклонници от Северна България, Тракия и Поморавия.
Паисий Хилендарски – роден около 1722 г. През 1745 г. отива в Света гора, дето се замонашава и разширява образованието си, използувайки богатите манастирски книгохранилища. В кондиката на Хилендарския манастир Паисий се поменува като йеромонах и проигумен до 1761 година. Той е хилендарски таксидиот, който събира помощи и води гости от Котленско, Средногорието, Тракия, Поморавия и Македония. Непосредственият допир с народа му дава възможност отблизо да узнае неговите тегла и неволи и стремежа му към свобода и по-сносен живот. От друга страна, надменното отнасяне на някои гръцки и сръбски монаси кум българският народ при спорове с тях допринася да се оформи у него идеята за написване история на българите. Самият Паисий е израсъл и се движи в културна среда – брат и близки роднини видни търговци с връзки в чужбина.
През 1761 г. Паисий е изпратен в Сремски Карловци (Австрия) да прибере завещаното имущество за Хилендарския манастир от починалия архимандрит Герасим.[5] В тамошната библиотека той се ровил и извлякъл ценни данни за своята история.
През 1762 г. Паисий се премества в Зографския манастир и там завършва своя труд. Първият препис е направен от поп Стойко Владиславов в Котел през 1765 г. После се редуват много други преписи: Кованлъшки, Еленски, Башкьойски, Белочерковски, Търновски, Преписът на Стоянчо Пенювич Ахтар и др.
Между 1777 и 1780 г. той отива в Ерусалим и през 1780 г. се подписва Хаджи Паисий. Към края на 1791 г. Паисий се връща от Зограф в Хилендар и продължава таксидиотската си дейност до своята кончина в Самоков през 1798 г.
Хаджи Вълчо
български търговец и дарител
Роден
Банско,
Починал
Зографски манастир, Османска империя
Хаджи Вълчо. Средният син на Михаил Банов – Вълчо, е търговец на едро. Той организира събирането на памук от Беломоркият край – Серско и Драмско, и го изнася с кервани за Австрия. От Виена пък докарвал за Европейска Турция манифактурни, железарски и други стоки. От тази търговия той много забогатял. Към 1755 г., когато за последен път се завърнал от Виена, Вълчо със сина си Георги заминал на поклонение в Ерусалим и оттам се връщат като хаджии, Хаджи Вълчо става ктитор на Зографският и Хилендарският манастир. В Хилендарският манастир с негови средства са построени част от килиите, часовниковата кула и е възобновен и изографисан параклисът Св. Иван Рилски. В Зографският манастир възобновява източната част от жилищните постройки (Банската махала) и бива изградена църквата Св. Богородица.Хаджи Вълчо е богат и с широка ръка дарител. Неговият портрет в параклиса Св. Иван Рилски, в горният кат на часовниковата кула, сполучливо характеризира този умен, упорит стопански деец с остър, проницателен поглед. Освен на манастирите в Света гора той прави и други благодеяния с желание да бъде полезен на обществото. В с.Дотлия, Серско, заедно със сина си Георги построяват обширен хан приют за престояване на кираджиите, докато бъдат приготвени товарите с памук. След това на път за Банско се отбиват в Неврокоп, където с техни средства се изгражда каменен сводов мост над Баничарската река.
В края на живота си се оттегля в Зограф, замонашава се с иноческото име Пафнутий и се заселва в манастирския скит Черни вир. Хаджи Вълчо е имал трима сина: Никола, Георги и Йован. С тях на няколко пъти е ходил в Света гора да навести братята си монаси и да подпомага с парични средства манастирите. Никола и Георги Хадживълчеви продължават рода, а Йован не е оставил потомство. Паисий Хилендарски, както и Лаврентий като монаси, нямат потомство, родът е продължен от брат им Хаджи Вълчо и неговите синове.
Хаджи Георги Хадживълчев участва в търговската дейност заедно с баща си. Той има син Лазар, внук Никола и правнук Георги. Правукът Георги има четирима сина: Иван, Димитър, Костадин и Михаил. През 1878 г. избухва Кресненско-Разложкото въстание и след потушаването му Димитър Г. Хадживълчев се преселва в с.Реселец, Белослатинско[6], а другите остават в Банско[7].
Йован Хадживълчев. За този Хадживълчов син е отбелязано в манастирската кондика, че е идвал в Хилендарският манастир заедно с чичо си Лаврентий и други гости от Банско. След това следите му се губят.Никола Хадживълчев участва в търговията с памък и други стоки заедно със своя баща и брата си Георги. Той има син Лазар и внуци от него: Михаил, Никола и Елена. Никола Лаз. Хадживълчев има четири дъщери и двама сина: Пелагия, Цвета, Богдана, Елена, Георги и Марко. Братята Георги и Марко са се изселили от Банско и се настанили в Браила. Там те учителствували няколко години, а след това открили фабрика за сапун и свещи. Георги Н. Хадживълчев има четирима сина: Богдан, Никола, Михаил и Владимир. За поколението на Марко липсват сведения. Две от сестрите се задомяват в Неврокоп, а другите остават в Банско.
Михаил Лазаров Хадживълчев – голям търговец, женен за сестрата на Хаджи Стоил – виден сановник в Белград, а после консул в Букорещ. Макар и на Сръбска служба, той дейно подпомага свойте сънародници. Във Виена напечатва щампа на Зографския манастир. Михаил Л. Хадживълчев има син Иван и дъщеря Елена, която се омъжва за известния търговец Тоше Колчагов от Банско.
Иван Мих. Хадживълчев завършва търговски науки във Виена. Когато се връща в България, развива търговска дейност и се жени за Катерина Мих. Сарандова, дъщеря също на виенски търговец. От този брак добиват син Димитър и дъщеря Кадифа. Пет години след сватбата Иван М. Хадживълчев бива убит от турци, които не могли да търпят заможни и учени българи. Дъщеря им Кадифа, като израства се омъжва за известният иконописец Симеон Д. Молеров.
Димитър Ив. Хадживълчев, останал сираче, бива отгледан и изучен от дядо си Михаил, който го изпратил при шурея си хаджи Стоил в Сърбия, дето бил чиновник във външно министерство. Отначало Димитър учи в сръбско училище, после продължава образованието си в Букурещ. Като се връща в България, продължава да учи в гръцки училища в Мелник и Серес. Усвоил знания и четири езика освен матерния си (гръцки, турски, румънски и сръбски), той се подготвя за широка стопанска дейност. Оженва се за Александра Лазарова Германович. Нейният баща, виден търговец, е инициатор и спомоществувал за построяването на величествената църква Св. Троица в Банско. Александра родила девет деца, две от които умрели млади, останали Катерина, Султана, Елена, Пелагия, Михаил, Иван и Лазар. Султана се свързва с рода на резбарите Велянови от Лазарполе, Дебърско. Катерина се омъжва за търговеца Лазар Г. Сирлещов, а Пелагия – за Лазар Н. Тодев, по занятие пак търговец. Когато през 1878 г. избухва Кресненско-Разложкото въстание кметът на Банско дава убежище в града на четата на Баню Маринов, която е около 600 човека. След като въстанието е потушено Димитър и децата му изгарят богатия семеен архив и бягат в Горна Джумая и Дупница. Михаил и братята му Иван и Лазар се връщат след амнистията в родния си град. Турците ги принуждават да напуснат отново Банско като ги вкарват в 80 000 гроша дълг. При пристигането си в София тримата братя живеят под наем у преселници от Македония, които са от видната фамилия Томалеви или Томалевски. С много труд и упоритост те се замогват и изплащат дълга си. Построяват три еднакви къщи на улица "Гладстон", чийто архитект е австриецът Швамберг.
Михаил Димитров Хадживълчев заедно с братята си Иван и Лазар са търгували с дървен строителен материал, спиртни напитки и други стоки. Михаил се женил два пъти. От първата жена, Катерина Ласкова има шест деца: Султана, Мария, Елена, Кириафина, Александра и Райна. От втората жена Мария Кандитова, има син Самуил, който се преселил в Америка и там се оженил за мулатка. За неговото потомство липсват сведения.
Иван Димитров Хадживълчев – съдружник в търговията с братята си, женен за Александра Рускова, от която добил десет деца, две от които умрели малки. Синовете им са: Милош, Никола и Димитър, а дъщерите: Мария, Султана, Елена, Олга и Райна. От тяхното поколениеима разни изтъкнати специалисти: филолози, икономисти, минни инженери, химици, лекари и зъболекари.
Лазар Димитров Хадживълчев участва също като съдружник в търговията с братята си. Женен за Мария Лазарова Попатанасова, от която има две дъщери и двама сина: Пелагия, Никола, Димитър и Райна. От поколението на Лазар са излезли биолози, агрономи, икономисти и юристи.
Сродяването на Хадживълчови в старите поколения става все с лица от видни семейства от Банско, при което има случаи на женитби между братовчеди. По-голямата част от рода на Хаджи Вълчо се изселва от Банско след Балканската война и особено след Първата световна война. Повечето от тях се настаняват да живеят и работят в София.
Старите поколения, като се почне от Хаджи Вълчо, всички са се занимавали с търговия. Те са имали и поземлени имоти (ниви, ливади и дворни места), но главната им стопанска дейност е била насочена към търговията с най-различни стоки – памук, тютюн, сахтиян[8], дървен строителен матерял, манифактура, спиртни напитки и др."
klimentm
Рейтинг: 3367 ВеселоДо коментар [#54] от "Храбър":
klimentmКазаните, гивеча и кивтетата!
Феноменология на духа на ДеПеСе
Рейтинг: 813 Весело[quote#6:"Norman Granz"]Робството е в главата и душата, колега. Аз никога те съм се чувствал потомък на роби, [/q
Новият евроатлантик - Баща - полковник от Първо Главно Управление на ДС. Майка му - офицер от Шести отдел на ПГУ, Дядо му - партизанин, генерал, началник на Трето ГУ на ДС, член на ЦК на БКП, братовчед на Петър Младенов - бивш член на ЦК на БКП, министър на външните работи и първи секретар на ЦК на БКП на НРБ, Брат му - началник на Четвърто ГУ на ДС, партиен секретар на МВР на НРБ, Чичо му- офицер от Шесто ГУ /политическото/ на ДС. Всички ръководни членове в БКП.Един ловец бягал от мечката в гората по едно време се спрял хвърлил пушката и рекъл:
-Аз що бягам аз съм за гъби...
Та така гъбарю ти може да си за гъби ама мечката е пред тебе и да си заравяш главата в пясъка тя няма да избяга
klimentm
Рейтинг: 3367 ВеселоМного е полезно освен Паисий да са чите и Вазов
klimentm"Чичовци" например, часта " Възддуха трепери"
Форума не ви ли мяза на дюкяня на Хаджи Ахил?!
dorko
Рейтинг: 112 НеутралноКойто има желание, може да намери на страницата на МОН учебната програма по история за 6-ти клас от 2003-та година.
Там на два пъти е употребена думата "съжителство". И не само с турци, но и с роми, с евреи, с арменци и други.
Значи 12 години сме спали! Типично по робски!? Защо я нямаше тази истерия преди 12 години!?!? Сергей Игнатов и царят сега да ги обесим ли?
hodounski
Рейтинг: 2146 РазстроеноДо коментар [#53] от "Хайлето":
Не ми е смешно , тъжно ми е...Така го „сготвиха“ Танев заради доклада от ЕК...., а малоумниците си искат робството....
*****
РазстроеноДо коментар [#33] от "robotrop":
[quote#33:"robotrop"]Макгахан направил достояние на цялата световна общественост зверствата, извършвани от турските власти.[/quote]
Това е вярно,както са истина и османските зверства по време на потушаване на възстанието.Но това означавали,че сме били роби?!Защо смесвате две различни неща?!Знаете ли,че В Батак част от зверствата са извършени от местен башибозук от бълагромохамедани от съседното село Барутин?!Кой на кого е бил "роб" там,а?!
*****
НеутралноДо коментар [#50] от "Хайлето":
[quote#50:"Хайлето"]Иди попитай правнуците на изкланите в Батак, какво притеснява [/quote]
А знаеш ли кой е клал в батак?!Провери-няма да ти хареса.И не се връзва с теорията ти за робство...
robotrop
Рейтинг: 217 Неутрално[quote#62:"yanne"]Защо смесвате две различни неща?![/quote]
Постнах един текст. Няма нито една моя дума в него, но явно засегнах нерв чрез телекинеза. Смесването се случва някъде в главата ти.
Един препатил
Рейтинг: 1123 НеутралноХора, бдете! Национализмът е люлката на нацизма и последното убежище на комунизма!
historama
Рейтинг: 635 Неутрално[quote#21:"Хайлето"]Браво, истински Българи и държат на Българското[/quote]
а след това се покланят пред руските и съветските паметници.
Продължението е пред руското посолство, където викат и реват: Благодарим братушки!
Оттам през тройния шлем, през 1,5 млрд евро за Белене, до 650 млн долара компенсации през тази пролет.
Защото патриотарите държали за българското (на руското)
revenant
Рейтинг: 217 Неутрално"Карлово
гражданите се събрали рано сутринта на площада пред паметника на Васил Левски на"
Кьорав гражданин не видях, толкоз селяк от околните села на веднъж в Карлово не бях виждал ни в събота на пазара, ни в в събота на баня. Другото беше войници някакви, ма то пак селяндури само, че от цяла България. Цял ден не може да се помине от селяндури със знамена. Само не разбрах днес освободихме ли се от "турско робство'' или пак шъ идват освободителите от селата да ни освобождават, и шъ имаме ли национално освободително движение начело с циганина от Казанлъшките села Кабадепесаров?
klimentm
Рейтинг: 3367 НеутралноДо коментар [#60] от "dorko":
klimentmТочно така е, до вчера никой не мислеше ни за робство ни за иго, някой пална клечката и всички чевръсто наскачаха, очевиден пропаганден трик!
tromokrat
Рейтинг: 112 ВеселоДо коментар [#4] от "benedik":
Gott mit uns! Meine Ehre heißt Treue! Православие или смърт!Това не е изцяло вярно. В гръцката предосвобожденска литература има много цитати тип Бенковски - "Ставайте робове" и други такива за робството. Да не говорим, че една от най-известните им песни разказва как "гъркът" не може да живее като роб и т.н.
Разбира се и там научният термин е турско владичество/власт/. Но и там има толерасти /много повече от тук/, които говорят как не било толкова лошо през турско.
За мен проблема не е толкова каква дума се използва, а в това училището да възпитава омраза към турците.
И сега разбира се толерастите ще ме заплюят. За това е настроението.
thepirineagle
Рейтинг: 942 ЛюбопитноБоже колко мъка и безпросветие се стелят и българските територии.....
ThePirinEagleРоси
Рейтинг: 5502 НеутралноНямам думи,за да назова,какво представлява българският народ.Как всеки може да го излъже и да го накара да тръгне след лъжите.Лъжепатриоти в България,с лопата да ги ринеш.Вместо да протестират,заради срамния доклад от Брюксел,те седнали да се занимават с глупости.
Долен лев педал
Рейтинг: 217 ЛюбопитноМисля че, не трябва да драматизираме!
Когато един глупак върши нещо,от което се срамува,той винаги твърди,че това е негов дълг.Няма робство,няма съжителство,а имаме 500 години дълго гостуване!
Нека не обиждаме съседите,щото си нарязахме танковете преди 20 години,закрихме си икономиката и армията,и сега само те ни пазят, от зли сили и нашественици!
shtavesht
Рейтинг: 217 НеутралноББ е дОбър, не може да му се отрече, подлуди всички с една глупост, която никога нямаше да бъде факт, отклони вниманието, никакви приказки за съдебната власт, за доклада, за цацаров. браво мутряк, добър популист си.
полувишис
Рейтинг: 217 НеутралноДо коментар [#33] от "robotrop":
http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnesех, къде е бил Макгахан и след 10-11 септември 1944?!?
неописани и скрити останаха убийствата на комунетата, масовите гробове, концентрационните лагери, отнемането на имоти... и хора от типа на Георги Боков, пременени с балтоните на всички убити като Райко Алексиев.
полувишис
Рейтинг: 217 НеутралноДо коментар [#33] от "robotrop":
http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnesРоботруп,
и не смей за замесваш паметта на убитите по времето на Априлското въстание.
трябва да знаем и помним историята си такава, каквато е.
и ако заради удавеното в кръв Априлско въстание искаш да се наричаш роб, това си е твой избор.
но останалите сме свободни и искаме да бъдем свободни. и да не носим чувството за мъст за отдавна отминали събития. неща, за които няма живи, които да носят отговорност.
Ghost
Рейтинг: 696 ЛюбопитноЗащо отнемате единственото упование на мнозина от българите...???
Форумът е в будна кома...Мисълта за някогашното робство оправдава и до днес, действията и постъпките им...!!!
Но, къде са по дяволите, новите условия, при които всеки да се чувства равен с другия...???
За това, не ги упреквам онези, горупоменатите...!!!
полувишис
Рейтинг: 217 НеутралноДо коментар [#33] от "robotrop":
0%B0%D1%89%D0%B8-%D0%B4%D1%83%D0%BC%D0%B8-%D0%BD%D 0%B0-%D0%B4%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%B5%D0%B2%D1 %81%D0%BA%D0%B8-%D0%B7%D0%B0-%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0 %B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F-%D0%B2%D1%8A%D0%B7%D0% BA%D1%80%D1%8A%D1%81%D0%BD%D0%B0%D1%85%D0%B0-%D0%B E%D1%82-%D0%BF%D0%B5%D0%BF%D0%B5%D0%BB%D1%82%D0%B0 -news10905.html
http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnes"русофиле", ти изобщо чел ли си някаква руска или съветска литература? много ясно, че не си.
прочети поне това (Големия Достоевски):
http://www.beu.bg/%D1%88%D0%BE%D0%BA%D0%B8%D1%80%D
robotrop
Рейтинг: 217 Неутрално[quote#75:"полувишис"]и не смей[/quote]
Гусин партиен секретар, я си ... гледай работата!
angelats
Рейтинг: 681 Неутрално[quote#4:"benedik"]Ега тиисторията да се гордееш че си бил РОБ само българин го може, хора без самочувствие, [/quote] 1137947405040/?pnref=story
Тук изобщо не става въпрос за гордост от робството, а за гавра с българската история и опит за изопачаване на историческите факти. Нито е било присъствие, нито са били турски представители!
https://www.facebook.com/100005265125485/videos/36
Балканджи Йово е една от творбите, които и до ден днешен помня на изуст. Твърдо против отпадането ѝ съм!
Тия дни все по-често се сещам и за Ботевото "Хайдути"...
Юнакът тегло не търпи -
ала съм думал и думам:
Блазе му, който умее
за чест и воля да мъсти -
доброму добро да прави,
лошия с ножа по глава, -
пък ще си викна песента!
Кой не знай Чавдар войвода,
кой не е слушал за него?
Чорбаджия ли изедник,
или турските сердари?
Овчар ли по планината,
или пък клети сюрмаси!
Водил бе Чавдар дружина
тъкмо до двайсет години
и страшен беше хайдутин
за чорбаджии и турци;
ала за клети сюрмаси
крило бе Чавдар войвода!
Затуй му пее песента
на Странджа баир гората,
на Ирин-Пирин тревата;
меден им кавал приглаша
от Цариграда до Сръбско
и с ясен ми глас жътварка
от Бяло море до Дунав -
по румелийски полета...
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
shileto
Рейтинг: 1005 НеутралноДо коментар [#63] от "yanne":
Дядо ти със шалварите?
*****
НеутралноДо коментар [#69] от "tromokrat":
[quote#69:"tromokrat"]Това не е изцяло вярно. В гръцката предосвобожденска литература има много цитати тип Бенковски - "Ставайте робове" и други такива за робството.[/quote]Тук става дума за литература,не за история.
*****
НеутралноДо коментар [#81] от "Хайлето":
[quote#81:"Хайлето"]Дядо ти със шалварите? [/quote]
Близо си.Наши дядовци с друга религия.
angelats
Рейтинг: 681 НеутралноДо коментар [#33] от "robotrop":
+++
divide_et_impera
Рейтинг: 314 НеутралноПравилно някои са забелязали продължаващия тест на бъдещата реакция на българите по отношение на сегашната руско-турска конфронтация.
ПЪХНИ ДОСАДНИКА НА ОТБЯГВАНЕ И ГО ДОКАРАЙ ДО СЪСТОЯНИЕ - САМ ДА СИ ПРИКАЗВА И ДА ПРИРИТВА ЗА БАНОчаквано - както е имало през турско такива, които доволно и раболепно са си съжителствали с турците, така и сега техните правнуци водени от унаследените си от турското съжителство гени пак напират да служат на високата порта.
Кръвта вода не става.
На едни прадедите са се сражавали на Шипка срещу турския поробител, рамо до рамо с руските си братя, които ние наричаме освободители.
На други прадядовците им си съжителствали кротко с турците и въртели търговийка.
Прабабите им и те.
Въртели ... търговийка.
Жълтопаветник
Рейтинг: 217 НеутралноДо коментар [#85] от "divideetimpera":
Факт.
skomina
Рейтинг: 165 Неутрално[quote#33:"robotrop"] Като специален пратеник на лондонския вестник "Дейли нюз" първоначално е трябвало само да направи анкета за престъпленията във въстаналите райони заедно с американския консул в Цариград Юджийн Скайлър и руския представител княз Алексей Церетелев.[/quote]
Той е американец,бее... безграмотник нещастен.Въобще чел ли си нещо от него ...
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Роси
Рейтинг: 5502 НеутралноДо коментар [#85] от "divideetimpera":
Това баба ви ли ви го разказа или много сте чели по въпроса,но не от официално преподаваната история,а от по-достоверни източници.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Ще върнем България в Европа
Рейтинг: 2489 Разстроено[quote#18:"Храбър"]"Обичам България и не трябва да забравяме, че сме българи преди всичко, да не забравяме традициите./quote]
Тези искат да вкарат робството в обичаите и традициите и да го честват и празнуват.
Робските им глави са пълни само роби и владетели-освободители.
dgerald
Рейтинг: 752 НеутралноДо коментар [#1] от "hodounski":
"Повечето хора в действителност не искат свобода, защото тя предполага отговорност, а хората се страхуват от нея" Зигмунд някой си
gogo2010
Рейтинг: 8 НеутралноЗа поколенията, които физически не са изпитали "съжителството" концепцията за робството като основа на правовия ред в Османската империя действително изглежда твърде неуместен и архаичен. Кануните и обичайното право действат по българските земи още от 15 в и дават определена защита на немюсюлманите пред кадийските съдилища. С Гюлханския хатишериф и Хатихумаюна през 19 в. действително "на хартия" са дадени свободи на немюсюлманите, като българите впоследствие са признати за отделен "миллет".
За сметка на това всеки народ има и своя родова памет, която следва да е основополагаща при преценката как да се тълкува даден държавен строй. Съвременен паралел на това, което се е случавало по българските земи при падането под турско робство в края на 14в., масовите потурчвания през 16 и 17 в., кърджалийското време през 18 в., може да се намери в действията на Ислямаска държава в Сирия, Ирак, Либия защото и двата типа инвазия са базирани на принципа на налагането на крайните форми на сунитския шариат (Коран, Сунна под формата на хадиси, Иджмаа, Киас и много фетви) който не е еволюирал много от 14 в. насам с изключение на новите фетви. Накратко - завоевателите влизат на дадена територия, създават държава/халифат, обявяват исляма за господстваща религия и шариата за основа на уреждане на отношенията между мюсюлмани и немюсюлмани, и лишават от граждански права всички немюсюлмани. Немюсюлманите стават обекти на правото - вещи (рая), които "вървят" със съответните недвижими имоти, собственост на агаларите/джихадистите, и плащат съответните данъци - в България юшур, беглик, серчим и др.
Някои "експертно" ще кажат - прилича на Средновековна Европа до 17 в. (кланета между католици и протестанти, Тридесетгодишна война и пр. гадости) и Русия до средата на 19 в, но там не се говори за робство. Разликата обаче е, че заедно с това предците ни/населението, живеещо при ИДИЛ плащат и джизие (религиозен данък), а предците ни и девширме (кръвен данък) за това, че са неверници. За разнообразие агата/джихадистът може да отвлече, заколи, изнасили, поругае, изгаври със всеки обект на правото, само защото е неверник, а понякога "премъдрият" султан/везир/халиф решава да даде висша милост и по политически причини да потурчи част от населението/да смени насилствено вярата на християни, язиди при ИДИЛ. През 16 и 17 век планомерно са били потурчени българи в Ловчанско, Тетевенско, Свищовско, Никополско и Търновско. Делиорманът през 16 век е бил все още с преобладаващ български етнически характер, а само 100 г. по-късно придобива турски облик чрез насилствено потурчване на християнското население. Такава съдба сполетява много българи през 17 век в Разлог, Крупник и района на река Брегалница. Ръкописът на поп Методий Драгинов за ислямизирането на Чепино е красноречив, данните за насилия се потвърждават и от други подобни свидетелствата като Летописа от Баткун, Беловска хроника, фолклорът и краезнанието – разказа за „Помохамеданчването на Давидковци“ на Юсеин Ашов, от изворни народни песни като „Фатма турски не знае“. Допълнителни данни има в агиографията – житията на ред мъченици, от демографските данни на турските регистри за 17 век сочещи масова смяна на вярата точно по това време, от археологическите останки от разрушени църкви, манастири, християнски гробища и пр., както и документираната провеждана политика на аналогични процеси за налагане на исляма в Босна и други балкански страни.
Подобни събития формират основата на родовата памет, а не "сармите, мусаката и др. влияния". Българската родова памет от 14-19 в. е категорична - турското "съжителство" е било робство според преживяванията на предците ни, независимо как ни се ще да го наричаме от политическа коректност в сегашно време. А ми се струва, че нямаме право да ги поправяме, защото те са живели в това време, а ние - не. Нека при нас стремежът е да съжителстваме с българските турци без предразсъдъци, с респект към техния език и традиции, защото те са част от българския народ и имат право да живеят в България точно толкова, колкото и ние. Освен това независимо от религиозните и етнически разлики с тях сме различно еднакви и за момента успяхме да устоим на етнически "изкушения" като Босна през 90-те. Същевременно да уважаваме южните си съседи, защото с тях делим 500 г. живот в една империя, но никога да не забравяме/подменяме политкоректно родовата ни памет. В противен случай ставаме нация, подобна на дърво без корен, обречена да загине - първо духовно, после и физически.
Сто Вата
Рейтинг: 8 НеутралноНякой ще ми обясни ли най-важното - махат ли "съжителството" най-после?
ambros
Рейтинг: 165 НеутралноТова със съжителството стана като да обясняваш, че нямаш сестра. Използвано е било само веднъж в учебник за 6-ти клас, за да се определят отношенията между двата етноса, които и днес си съжителстват в тези райони, без да са роби едни на други.
Нищо, нека се налее малко патриотичен плам, че иначе затъваме в самобичуване и самоунижение.
valtoro
Рейтинг: 545 НеутралноЯвно много хора не с разбрали смисъла на протеста.
Те не се гордеят робството,а искат да не се преиначава
историческата истина и факти.А ако някой иска да ни
вмени,че по това време всичко е било окей и е било
едва ли не някаква идилия,то той е идиот или ни
смята за идиоти или е платен Киряк!!!
stupid_american
Рейтинг: 112 НеутралноБе като гледам какви къщи има в стар Пловдив и не ми мяса на робство много.
"Дясна Вена" през 2009: "Viva Chaves! Viva la revolución! Venceremos!" "Дясна Вена" през 2010: "Viva Fidel! Un gran, gran Hombre!" :D :D :Drobotrop
Рейтинг: 217 Неутрално[quote#87:"skomina"]Той е американец,бее... безграмотник нещастен.Въобще чел ли си нещо от него ... [/quote]
0%BD%D1%8E%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8A%D1%81_%D0%9C%D0 %B0%D0%BA%D0%B3%D0%B0%D1%85%D0%B0%D0%BD
Джанюариъс Алойшиъс Макгахан (на английски: Januarius Aloysius MacGahan, среща се и като Януари Макгахан), е американски журналист от 19 век. Известен в България като специален военен кореспондент на лондонския вестник „Дейли Нюз” след Априлското въстание (1876) и по време на Руско-турската война (1877-1878). Ярък застъпник на българската национална кауза.
https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D0%B6%D0%B0%D
Stewie
Рейтинг: 534 Неутралнопрост народ слаба държава !
Xumpomo name
Рейтинг: 531 Неутралнотова беше доста добра хибридна атака, от изваднеа от контекста дума, буря в чаша вода, разклатиха на бат Бойко правителството, та взе да изхвърля баласт...
Birds of a feather flock together.Добър тест, колко държи още пропагандата от едно време.
Получи се масова истерия без реален повод...