ДСБ пита Московски защо спира проект за международна жп линия до Видин

ДСБ настоява министърът на транспорта Ивайло Московски да не спира проект за ремонт на жп линията от Видин до Медковец, с който трасето да стане част от европейски механизъм за пътно свързване на Европа. На брифинг в парламента депутатът от Реформаторския блок Вили Лилков заяви, че Националната компания "Железопътна инфраструктура", която е под управлението на министъра на транспорта Ивайло Московски, е заявила отказ от реализация на проекта, който е с безвъзмездно финансиране за 405 млн. евро и 60 млн. евро собствени средства.
"Тази линия е част от единствения транспортен коридор със специален статут - "Ориент/Източно Средиземноморие", който преминава през България и Балканския полуостров, чиято цел е да предостави бърза пътническа и товарна връзка към Западна Европа на голямото количество товари, които пристигат по море от Азия в Атина, от Турция и от пристанището в Бургас. Неслучайно Гърция приключва модернизацията на високоскоростната жп линия от Атина до Солун, Румъния разработва проект за модернизация на жп линията от Калафат до Крайова в посока Будапеща, а Турция разширява високоскоростната си железопътна мрежа от българската граница за скорост от 250 км в час", пише в декларация на ДСБ, разпространена до медиите.
От партията добавят, че най-изостаналият участък по този коридор от Германия до Гърция и Турция е именно Видин-Медковец.
Според ДСБ реализацията на тези проекти ще пренасочи транспортните потоци през България, които ще осигурят приходи и от транзитни такси и работа на хората от най-бедните региони на Европейския съюз и ще превърнат София в най-големия транспортен възел на Балканите. "От тази бърза връзка ще се възползва и българският бизнес. Отказът от участие ще предостави тази възможност на Ниш, защото тези потоци ще се насочат към Македония и Сърбия и ще бъдат лишени от бързи връзки с европейските партньори", посочи Вили Лилков.
В декларацията се припомня, че проектът за Видин-София-Кулата е обявен за проект от национално значение и е задължителен за изпълнение. "До момента за неговата подготовка са похарчени над 12 млн. евро от Националната компания "Железопътна инфраструктура" като бенефициент на евросредства", пишат от ДСБ и добавят, че срокът проектът да бъде внесен за финансиране е 16 февруари.