Министерството на образованието започва представянето на 5 нови държавни стандарта

Министерството на образованието започва представянето на 5 нови държавни стандарта

Министерството на образованието започва представянето на 5 нови държавни стандарта
Експерти от Министерството на образованието и науката започват работни срещи из страната за представяне на проектите на пет нови образователни стандарта. След тези за учебния план, учебниците и общообразователната подготовка, от ведомството са готови да обсъждат и стандартите за предучилищното образование, за институциите, за инспектирането на детските градини и училищата, за информацията и документите и за статута на професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти. 
 
Проектите ще бъдат представени между 15 и 25 март пред учители, директори и експерти от регионалните инспекторати по образование от цялата страна. Първата среща е в Плевен, следват Велико Търново, Шумен, Сливен, Хасково, Пазарджик, Благоевград и накрая - София. 
Засега са готови само три от общо 19 държавни образователни стандарта. Подновяването им се налага заради приетия изцяло нов закон за предучилищното и училищното образование, който влиза в сила от тази година. Новите стандарти би трябвало да са готови до август, но според зам.-министърът на образованието Диян Стаматов това няма как да стане и няма смисъл да се бърза, за да може експертите и всички заинтересовани страни да обсъдят и обмислят всеки един от документите. 
На заседание на ръководителите на работните групи по държавните стандарти и министъра на образованието Меглена Кунева вчера обаче, тя е настояла да се ускори работата и да се спази срокът до 1 август.  
Първите три стандарта, които бяха приети още през есента на 2015 г. - за учебния план, за общообразователната подготовка и за познавателните книжки, учебниците и учебните помагала - бяха приоритетни, за да може да започне работата по учебните програми и новите учебници. По списъка, определен в новия Закон за предучилищното и училищното образование, остават още държавните образователни стандарсти за:  
- предучилищното образование;
- усвояването на българския книжовен език
- профилираната подготовка
- придобиването на квалификация по професия
- приобщаващото образование
- гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование
- оценяването на резултатите от обучението на учениците
- информацията и документите
- институциите
- физическата среда и информационното и библиотечното осигуряване на детските градини, училищата и центровете за подкрепа за личностно развитие
- статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти
- управлението на качеството в институциите
- инспектирането на детските градини и училищата
- финансирането на институциите
- нормирането и заплащането на труда
- организацията на дейностите в училищното образование