За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате.
Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си. Вход | Регистрация
Долен лев педал
Рейтинг: 221 ЛюбопитноБраво!
Когато един глупак върши нещо,от което се срамува,той винаги твърди,че това е негов дълг.Дано догодина да дойде, и за Банго Васил!
дедо Андро
Рейтинг: 658 НеутралноПолезно четиво, публикувано в "Дневник" преди три години - защо се различават католическият и православният Великден:
Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.-----------
През 2013г. разминаването между датите на католическия и православния Великден е повече от месец. Последователите на католицизма и на други западни християнски вероизповедания празнуваха на 31 март, докато за православните големият празник се пада на 5 май.
По принцип на Запад великденските празници се падат между 22 март и 25 април, а на Изток - между 4 април и 8 май, т.е. има и случаи, в които двете църкви празнуват едновременно.
Защо се получава така?
Според Библията вечерята на Исус с учениците му, известна като Тайната вечеря, се е състояли в нощта на юдейския празник Пасха, умира на следващия ден (Велики петък) и възкръсва на третия ден (неделя).
Началото на Пасха се определя от първото пълнолуние след пролетното равноденствие, което може да се случи в който и да е ден от седмицата.
За да е сигурно, че Великден ще се падне винаги в неделя на Никейския събор от 325г. решават, че празникът ще бъде в неделята след първото пълнолуние на или след пролетното равноденствие.
Но има важен момент - ако пълнолунието се пада в неделя, то и Пасха започва в неделя, така че Великден ще трябва да се измести в следващата неделя, за да е сигурно, че започва след Пасха.
Нещата се усложняват допълнително от това, че съборът фиксирал и датата на пролетното равноденствие - 21 март, както се е падало то през 325г. (през 2013г., например, то бе на 20 март) и въвеждат комплект от таблици. С тях се определя кога пълнолунието не съвпада съвсем точно с действителната астрономична пълна луна (което означава, че на практика Великден може да се случи и преди Пасха).
Най-ранната възможна дата за Великден се пада, когато пълнолунието е на 21 март в година и тази дата се пада в събота. В този случай Великден се празнува веднага в неделя, 22 март. Това е рядко събитие, което за последно се е случило през далечната 1818г. и ще се случи отново в още по-далечната 2285 година.
Най-късната възможна дата за Великден идва, когато пълнолунието е на 20 март, така че първото пълнолуние след 21 март съгласно лунния месец настъпва 29 дни по-късно, т.е. на 18 април.
Ако обаче 18 април се пада в неделя, тогава се задейства споменатото специално правило за неделите и Великден се отбелязва на следващата неделя, или 25 април.
За последен път това се е случило през 1943г. и ще се случи отново през 2038г.
Така се получава един "прозорец" от 35 дни, в които може да се падне Великден в зависимост от това как датата на пълнолунието се случва спрямо 21 март.
Православните християни прилагат същите правила, но използват стария Юлиански календар, който в момента изостава с 13 дни от Григорианския. От това се получава и разминаването между католици и православни.
Досега е имало различни предложение да се уеднакви изчисляването на Великден. На среща през 1997г. в сирийския град Алепо, например, представители на няколко църкви предложиха от 2001г. да се приеме нова система. Тя трябваше да се основава на реалните астрономични наблюдения, а не на таблици за изчисляване на пролетното равноденствие и пълнолунията. Така и за католици, и за православни щеше за има една и също дата за Великден. Но идеята не бе приета.
През 1928г. британският парламент приема закон (който така и не е приложен), определящ, че Великден ще бъде в неделята след втората събота на април.
Имало е и предложение Великден винаги да бъде на втората априлска неделя.
Няколко църкви, включително католическата, твърдят, че са готови да обсъдят тази идея, така че ако има разминаване, то да не е с повече от седмица. Но докато предложението не получи широка подкрепа, големият християнски празник ще продължи да се мести в обширния период от пет седмици.
karabastun
Рейтинг: 1164 НеутралноДо коментар [#2] от "дедо Андро":
[email protected]И тази година е така - 27,03 - 01,05 !
klimentm
Рейтинг: 3302 ВеселоДо коментар [#1] от "Краде ми се мили мой!":
klimentmДруго е да покръстваш пингвините в Антарктика като Гундяев!
Натътрузен десебар, слуга на БСП
Рейтинг: 681 Любопитно"Държавният секретар на Ватикана е на официално посещение в България на 20 и 21 март по покана на министър-председателя Бойко Борисов и на Католическата църква в България."
Няма шики-мики.Мислех че по традиция ще се направите на ударени и няма да кажете че е по покана на Бойко Борисов. Ватикана подкрепя Мутрите??? Въйййй...
Free person
Рейтинг: 381 НеутралноДобре е да ни посещават видни лица от Ватикана,а и поводът е много добър.Откриване на нов католически храм в София,точно днес на католическата Цветница.
TonyНадявам се,че и патриарх Неофит ще бъде на откриването.
hodounski
Рейтинг: 2206 НеутралноДо коментар [#2] от "дедо Андро":
Няма да стане споразумението.Нашите са много запънати.А всъщност датата е символична.
Yard
Рейтинг: 1341 ЛюбопитноКолко българи днес са чували за "История на България" на Петър Богдан, написана един век преди тази на Паисий?
петро
Рейтинг: 747 НеутралноДо коментар [#7] от "hodounski":
[quote#7:"hodounski"]Няма да стане споразумението.Нашите са много запънати.[/quote]
***
Така е.
И това също е една от причините православните като цяло да сме на тоя хал във всяко отношение!
klecho
Рейтинг: 737 НеутралноДо коментар [#8] от "Yard":
Или за тази на Блазиус Клайнър?
http://berberian11.tripod.com/kleiner_history.htm
Не е много популярна, там нищо не пише са това колко велики са българите, и как всички славяни трябва да се обединяват
Каишков - Либерален мислител
Рейтинг: 434 НеутралноКатолиците са стари приятели на българите. Още цар Калоян се убеждава колко дълбоко ни обичат и ценят без проява на каквато и да била агресия и високомерие към нас.