"Спаси София" се обяви против поскъпването на билета за градски транспорт

Неправителствената организация "Спаси София" се обяви против предложението на общинското дружество "Център за градска мобилност" цената за билета за еднократно пътуване да поскъпне от 1 на 1.60 лева. По-рано днес от дружеството, което управлява транспорта, обявиха годишната си икономическа рамка за 2016 г.
"Спаси София" категорично се противопоставя на подобна мярка. В период, в който цените на горивата са ниски, а г-жа Йорданка Фандъкова не пропуска да препотвърди ангажимента си да направи градския транспорт по-привлекателен, увеличаването на цената на билета без то да е обвързано с каквото и да е подобряване на услугата е неоправдано и недопустимо", смятат от организацията.
И добавят: "Преди три месеца "Спаси София" внесе за разглеждане в транспортната комисия към Столичния общински съвет предложение за въвеждане на нов почасов билет, позволяващ неограничен брой прекачвания в рамките на 90 минути на цена 1.50 лева. Такива билети биха направили градския транспорт много по-предпочитан, както от редовно ползващите го, така и от хората, на които им се налага да пътуват с него инцидентно. Компромисният вариант, гарантиращ подобрение на услугата за пътниците и повишаване на приходите на ЦГМ, е точно въвеждането на почасов билет на цена 1.50 лева."
Тяхното предложение е било отхвърлено от Центъра за градска мобилност като "икономически неефективно и дискриминационно" с обяснението, че така се давали необосновани привилегии на онези, които ще закупят почасов (и по-скъп от единичния) билет. "За пореден път, доказало се като работещо решение, използвано във всички европейски столици, включително Белград и Скопие, само в София е икономически необосновано", добавят.
Според "Спаси София" е станало навик на Центъра за градска мобилност да обяснява, че София е специално изключение, където нищо нормално не може да се случи. Според тях нямало смисъл отсега да се подобрява тарифната политика, защото в столицата ще се въведе електронната система за таксуване, за която няма изгледи скоро да я видим реализирана. Вместо да се пребори с гратисчиите Центърът за градска мобилност предпочитал да покрива финансовите си загуби чрез покачване на цената на билета.
"Стотиците хиляди потребители на градския транспорт в София са хора, зависещи от него за своята мобилност, тъй като или не могат да си позволят личен транспорт, или противно на натрапвания от Столична община манталитет – не желаят да го ползват ежедневно. Непрекъснатото намаляване на броя коли на линия, отсъстващата поддръжка на подвижния състав, неадекватните разписания и сега – необоснованото увеличаване на цената на билета могат да се тълкуват само като целенасочена политика на пропъждане на пътници от градския транспорт и с нищо не отговаря на заявената от г-н Христов пред Дарик радио цел "да се гарантира на хората, които ежедневно използват градския транспорт, да имат възможно най-ниски цени."
От организацията призовават Столичната община да започне да насърчава използването на градския транспорт вместо да търси оправдания за пасивността си и да предприема действия, които са в ущърб на пътниците и противоречат на всякакви международни принципи и стандарти за устойчиво, зелено и мобилно градско развитие. Въвеждането на почасов билет за неограничен брой прекачвания в рамките на 90 минути ще е реална мярка за подобряването на градския транспорт в столицата, приключва позицията на "Спаси София".
Независимият депутат Георги Кадиев предложи цените да се намалят, защото градът е разкопан и хората трябва да получат стимул, за да слязат от колите. Според него резерв е справянето на гратисчиите. "Това, че били само 6% от пътуванията, е лъжа. В София на ден има 2 млн. пътувания. Т.е. 60 млн. пътувания на месец, от които събраните пари от билети са... 8 млн. лв на месец (95.7 млн.лв. годишно съгласно отчета на ЦГМ за 2014). Или от едно пътуване общината събира 13 стотинки, вместо 1 лев", пресметна Кадиев.