Близо 200 автобуса ще блокират централни столични булеварди

Близо 200 автобуса ще блокират централни столични булеварди

Близо 200 автобуса ще блокират централни столични булеварди
Близо 200 автобуса ще излязат на протест в София в 12 часа, съобщи "Дарик". Те ще се съберат на Горублянско ханче, откъдето с бавна скорост ще преминат през централни столични булеварди, за да стигнат до крайната си точка - Централна автогара.
"Протестът ще бъде под наслов "Не на сивата икономика", защото това е най-големият проблем за бранша", каза Галя Топалова от Националното сдружение на автобусните превозвачи. По данни на фирмите около 50% от всички превози са в сивия сектор.
Автобусите ще минат по булевардите "Цариградско шосе", "Цар Освободител", "Княгиня Мария Луиза до Централна гара.
Най-големият проблем на автобусните фирми са нерегламентираните превози. Според Галя Топалова всяко пътуване срещу заплащане трябва да се облага с данъци и да отговаря на определени условия. Като тук не става дума за споделено пътуване, при което пътниците си поделят разходите за бензин, а за организирани превози, уточни Топалова.
"Не може от Кърджали да тръгват 100 микробуса. Всеки ден това го правят. А за чужбина - всяка седмица. Това вече е превоз срещу заплащане. Да си купят касови апарати, да си имат професионална компетентност, да си плащат данъци и осигуровки", заяви тя.
Преди седмица Галя Топалова каза за "Дневник", че превозвачите имат сериозни притеснения и заради въвеждането на тол такса за ползване на пътищата. Според сегашния проект, тя ще е валидна за автобусите и камионите, като ще замени винетките.
"От обявените за момента планове, става ясно, че ще се плаща на база изминатото разстояние. Нашите автобуси пътуват непрекъснато, независимо дали има хора. Има рейсове, който правят по над 300 хил километра на година, ако се въведе тол такса, разходите ще скочат 30 пъти в сравнение с винетките", обясни Галя Топалова.
Тя допълни, че при това положение не само малките превозвачи няма да оцелеят, но и част от по-големите, които ще трябва да работят само за пътните такси. Според Топалова вероятно и в самото министерство на регионалното развитие не са били наясно, че автобусите, извършващи превози по разписания, често пътуват празни, просто защото са длъжни да направят курса и затова са били поставени под общ знаменател с тези, използвани за екскурзии например.
Тя допълни, че за след Великден е предвидена среща с шефа на агенция "Пътна инфратруктура" Лазар Лазаров, на която проблемът ще бъде обсъден. "Сред членовете ни има напрежение, такситата излязоха на протест и депутатите промениха закона, макар че те нямат социално функция. Ние изпълняваме социална функция, но не получаваме почти нищо от държавата, ощетени сме от всякъде", обобщи Галя Топалова.
По другите искания на превозвачите миналата седмица беше постигнато споразумение с министъра на транспорта Ивайло Московски - изработването на нова републиканска транспортна схема, въвеждане на категоризация за автогарите и обвързване на цените, които се плащат за ползването им със звездите, които имат.
Тя каза още, че след като за няколко години са спрели покупката на нови автобуси, превозвачите вече имат нужда от обновяване на автопарка, а един нов рейс струва между 200 и 250 хил. евро без ДДС.