За забраната камили да теглят каруци

За забраната камили да теглят каруци

Жена продава шалове в "Столипиново"
Жена продава шалове в "Столипиново"
Кезим, Али, Пенка, Салман.
Не се познават. Живеят в различни градове, вярват в различни неща. Но има нещо, което ги обединява. Всеки от тях ще ви каже: "Тук нямаме такива, проблемите ни са други", когато ги попитате какво мислят за забраната, станала популярна (некоректно) като "забрана за носене на бурки".
Въпросът ви всъщност може да прозвучи толкова абстрактно, колкото питането ще бъде ли проблем забраната камили да карат каруци.
Защо?
Защото Кезим, Али, Пенка, Салман, или по-голямата част живеещите в Харманли, Стара Загора, Пловдив не са виждали никога хора, които носят бурки. Ще ви го кажат. И ще го повторят. Освен по телевизора, освен в репортажите от квартал "Изток" в Пазарджик. Но и това не е докрай вярно.
Бурката е етнически тип облекло, възникнало късно, характерно например за Пакистан и Афганистан. Става дума за тотално покриване от глава до пети, с мрежа пред очите. Повечето жени от квартал "Изток" в Пазарджик носят никаб, при който тялото е покрито, но очите на жената се виждат.
Това тънко разграничение не попречи на главния прокурор Сотир Цацаров, на министъра на образованието Меглена Кунева (да се обявяват против появяването на публични места с бурки в България, въпреки че това не се е случвало), на общинските съветници от Стара Загора и Пазарджик да предложат забрана за носене на облекло или аксесоари, скриващи лицето изцяло или отчасти, впоследствие на Патриотичния фронт, на депутатите от ГЕРБ, БСП, Реформаторския блок, (които този четвъртък гласуваха на първо четене забраната в законопроект в регионалната комисия).
Харманли, Пловдив, Бургас, Карлово, Шумен, Хасково са част от другите градове, които ще обсъждат или предлагат подобни забрани. Като ефектът на доминото, който пък се превръща в удобен аргумент на депутатите в парламента, че вместо по места е по-лесно да се наложи направо със закон.
Жени в месчит в квартал "Столипиново" слушат как мъж разказва за покриването на лицето.
Жени в месчит в квартал "Столипиново" слушат как мъж разказва за покриването на лицето.
Какво предизвика тези забрани?
Следващият въпрос, на който трудно ще намерите oтговор. В Стара Загора общинарите от ГЕРБ и Патриотичния фронт се притесняват за "утрешния ден" и искат да гарантират сигурността на гражданите. Променената и влязла в сила наредба за опазване на обществения ред включва забрана и за разпространение на религиозна литература и дейност (насочено срещу някои секти).
В Харманли представителят на ВМРО, който дори не е част от Общинския съвет, ще ви каже, че плюсовете на подобна забрана са, че ще се намали заплахата от такива "актове". И че България е светска страна и никой няма право да си налага своите традиции и обичаи.
В Пловдив пък е записано, че се забранява "носенето на облекло и аксесоари, покриващи лицето, както и всички други видове религиозно облекло и символи, които са в разрез с морала и традициите на религиозните общности в България".
В квартал "Столипиново" няма жени, които покриват изцяло лицата си
В квартал "Столипиново" няма жени, които покриват изцяло лицата си
А Кезим, Али, Пенка, Салман. Или хората от Стара Загора, Харманли, Пловдив
ще ви кажат, че всичко е политика. И че те имат други проблеми.
В Стара Загора те са, че мюсюлманите нямат джамия, общината пренебрегва техните искания от много отдавна. Или че къщите им трябва да бъдат узаконени.
В Харманли, че нямат работа. И че се чудят откъде идва тази идея за вражда между българи и турци.
В Пловдив ще ви покажат разбитите улици. Или просто ще ви кажат, че не знаят какво да мислят. Или ще ви прочетат текста на предложението и ще попитат - това няма ли да засегне и християните?
Дали бурките все пак ги притесняват?
Естествено. Като всичко непознато. Като всичко, натежало от медийна употреба и обявено за страшно. От повечето от тях, че чуете едни и същи аргументи - проблем с идентичността ("мъж ли е, жена ли е"), опасността от радикален ислям (заради това, което гледат по телевизията - "може да носи бомби"), атентат.
И ще кажат, че са съгласни на такава забрана, но ще уточнят: "Тук нямаме такива". И ще погледнат спокойно.
Но ако все пак бъде въведена, какви са рисковете?
"Няма да се отрази, защото няма сред турската етнос хора с бурки" (Кезим Юсеинов, пенсиониран учител, Харманли);
"Противопоставяне на религиозна основа" (съветник от ДПС Тунджай Йозтурк, гласувал "против");
"Няма защо да вземаме мерки за нещо, което все още не е налице. Такова чудо при нас не съществува" (председателят на общинския съвет в Харманли, Иван Димитров).
В следващите дни четете репортажи от Харманли, Стара Загора, Пловдив и Пазарджик, където екип на "Дневник" прекара няколко дни в опит да разбере причините за появата на идеи за забрана на места, където няма бурки. Както и настроенията на хората, които живеят там.