Концесионерът на летище София е предварително ясен, смята Радан Кънев

За разлика от София, където за предстоящата сделка за отдаване на концесия на летище София не се знае почти нищо, цял Лондон знае, че има предварително обявен победител и това е "Фрапорт". Това каза снощи във Варна лидерът на ДСБ и съпредседател на Реформаторския блок Радан Кънев.
"По тази причина други инвеститори изобщо не се занимават с тази сделка, защото тя е изключително предрешена, това е мнението на инвестиционната общност за нея", каза още Кънев.
Според него идеята да се направи дългосрочна концесия за летище София, като половината от парите за нея бъдат получени още в началото, е изключително лоша. "Нормалното е да се направи система, при която с развитието на летището (на неговия трафик и обороти) приходите на държавата да нарастват", каза още Кънев.
Лидерът на ДСБ коментира и идеята около 600 млн. лв. от предварително платената концесионна такса да отидат за погасяване дълговете на БДЖ.
"Правим една корупционна сделка с предварително предначертан победител, като по този начин всъщност проиграваме шанса на държавата да има едно добре и дългосрочно развиващо се летище. А изливането на 600 млн. лв. в БДЖ, където те ще потънат за около две седмици, е не само тежка грешка, но и незаконно към момента", обясни Кънев.
Според него, преди да бъде реформирана, БДЖ е "пробита каца", от която "ще тече малко по-дълго време", ако се изсипят 600 млн. или 6 млрд. лв.
Решено да започне процедурата по отдаването на летище София на концесия бе взето на заседание на Министерския съвет вчера. Според министъра на транспорта Ивайло Московски очакванията на държавата са да получи от сделката около 1.2 мрд. лв. За прехвърлянето на 600 млн. от тях към БДЖ ще е необходимо съгласието от страна на Брюксел.
До момента на концесия у нас са отдадени двете морски летища във Варна и Бургас, а техен концесионер за период от 35 години е именно консорциумът "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт". В него 60% от дяловете се държат от германската "Фрапорт АГ Франкфуртер еърпорт сървисиз уърлдуайд". От пролетта на 2008 г. останалите 40% официално са притежание на компания от групата "Химимпорт", собственик и на авиопревозвача "България ер".