Да се предотврати изтичане след тегленето на матурите не изглежда много убедително, заяви Кунева

"Нашите усилия да се съсредоточим в класната стая се оказаха правилни, защото когато се изтегли билетчето оттам нататък информацията попада в ръцете на десетина хиляди души, т.е. идеята че може да се предотврати изтичане след това не е много убедителна на този етап. Хакерите винаги ще са с една крачка напред".
Това заяви в интервю по Би Ти Ви тази сутрин вицепремиерът и министър на образованието и науката Меглена Кунева по повод провеждането на годишните зрелостни изпити и информацията, че изпитният вариант на матурата по български език и литература е изтекъл и отговорите са се предлагали след началото му.
Според Кунева е успех това, че изтичането е станало след изтеглянето на варианта, защото това показва, че не е имало пробив отвътре. "Ще анализираме много подробно дали опитът да се проникне в системата е направен отвътре или отвън. За мен важното е, че това стана след 8 ч., т.е. няма предварително изтичане на изпита, както е имало други години. Не мога да гарантирам, че никога хакер няма да пробие която и да било от системите в държавата. Ние ще изгледаме всички часове, записани на изпитите, за да видими дали някъде има тясно място, което другата година да не допуснем", каза още просветният министър.
Тя коментира, че в подготовката за тазгодишните зрелостни изпити и нейните около 100 дни на министерския пост ведомството е направило "стъпка по стъпка" анализи на проблемите с изпитите от последните години отново с тази цел. Кунева обяви и че се мисли за промяна във формата на изпита, например да има три отделни модула.
"Трябва да променим изобщо отношението си към изпита. Той е шанс за ученика да се мобилизира и да даде най-доброто от себе си и да постигне по-добър резултат отколкото през годината. Шанс е и за учителите да разберат къде не са били достатъчно добри с обясненията, защото в последна сметка ние оценяваме системата през това, което знаят учениците. Шанс е и за тези, които пишат учебниците, за да знаят на какво трябва да наблегнат следващия път", коментира още министърът на образованието. По думите й целта на изпитите не е да изтласкат неподготвените ученици, затова за тях задължително трябва да има втори шанс.