"Спаси България" тръгва из градовете

"Спаси София" напуска рамките на столицата и вече ще предава опит, ще подкрепя граждански инициативи в други градове и ще помага за проблемите, свързани с инфраструктурата и градски транспорт.
Това поне е идеята на Христо Илиев и още четирима души, които стоят зад инициативата "Спаси София" и които в началото на април са регистрирали фондация "Спаси България".
"Това беше естественото развитие, защото искаме да подкрепяме гражданското общество и в другите градове. Защото им е изключително трудно. Примерно във Варна - хората се страхуват да подкрепят останалите. И е хубаво да разпространим опита си и да окажем по-едно рамо. Свързваха се и хора от други градове (Карлово, Русе), за да им окажем съдействие, и това ни накара да регистрираме юридическо лице "Спаси България". "Спаси София" ще остане нерегистрирана, само гражданска инициатива, което има свои плюсове.
За ефекта на "Спаси София" Христо казва, че към момента е "много повече психологически". "Столична община е стена. Но психологическият ефект, че аз съм на транспортна комисия, кара общинарите да се чувстват неудобно. Дори само по този начин да можем да помогнем на други НПО-та в другите градове, това ще е от голяма полза. Бихме искали да предадем опит също", коментира Христо. Той е завършил в Испания, а преди това и Софийския университет "Св. Климент Охридски", но се връща преди няколко години у нас. "Колкото и идеалистично да звучи, се върнахме, за да помогнем с нещо на родината", споделя Христо. Казва обаче, че неколкократно с останалите четири момчета са се спирали да не тръгнат отново към Терминал 2.
"Фактът, че имаме успехи в "Метрополитен", в летище София, ни дава надежда, че има хора, които ще ни чуят, които са готови да взимат разумни решения, и се надяваме, че и в Столична община това ще се случи. Засега не става", коментира още Христо.
Казва, че не знае дали "Спаси България" ще може да помогне на всички български градове, "но все отнякъде трябва да се тръгне". "Има доста да дадем като опит на другите как да се борят с общината и да показват проблемите пред останалите граждани. Това е основната мисия - не да кърпим дупки, а да покажем на хората, че има проблем, и така да ги накараме да са по-дейни", разказва още Христо, който се определя като деен и му се иска повече хора у нас да са такива.

"Следователно селата много повече имат нужда от спасение", или за трудния път на регистрацията
След като окомплектоват документите и ги подават в съда, делото за регистрация попада при съдия Лилия Илиева (при нея е делото за вписването на партията на Лютви Местан ДОСТ, а "Дневник" е разказвал за нея от опита на ЛГБТ фондацията ГЛАС да се регистрира). Тя отказва със следните мотиви:
"Наименованието на фондацията се явява въвеждащо в заблуждение. Спасението на България не се крие в подобряването на градския транспорт и инфраструктурата. Императивното наклонение на глагола "спасявам" е неудачно в случая. То въздейства емоционално-призивно, а целите на молителя са напълно прагматични. Липсва връзка между благоустройството на градовете и спасяването на България. Пък и нищо в учредителния акт не се споменава за селата, а голяма част от тях се обезлюдяват, качествени земеделски земи пустеят, в много от тях върлува престъпност - следователно селата много повече имат нужда от спасение... при това те също са част от България", пише в мотивите си съдия Лилия Илиева.
"Проверява се само дали са подадени необходимите документи с описаното в закона съдържание. В решението на съдия Лилия Илиева има преценка за целесъобразност, а не за законосъобразност. Превратно тълкуване на закона е, че името въвежда в заблуждение. Тя не се аргументира защо мисли така", коментира юрист, помагал на инициативата.
"Мислих, че ще ме отрежат заради документи, и очаквах в решението да е описано какво ми липсва. Но не - отказаха ни заради името", коментира Христо, докато държи решението на съдия Илиева.
Още един неин мотив за отказ е, че "молителят възнамерява да подпомага развитието на гражданското общество чрез организиране на платени семинари и обучения. Това не вещае нищо добро за спасението на България", пише съдия Илиева.
"Ние бяхме в потрес, защото с обжалването щеше да отнеме доста време. Не че беше много спешно да се регистрираме, но така или иначе мина много време, откакто го решихме", разказва Христо. Той се свързва със Симеон Василев - председателя на фондация ГЛАС, които имат подобен опит при опита им за регистрация също със съдия Илиева. Той дава съвет да подадат нови документи за втора регистрация. Както и при ГЛАС, така и при "Спаси България" това се оказва успешен ход. Съдия Зорница Гладилова намира, че всичко е законосъобразно и че името не въвежда в заблуждение.
Трите проблема на София са и...
Комуникация. отговорност и включване на гражданите във вземането на решение - така Христо определя трите основни проблема на София. "Комуникацията е на изключително ниско ниво - както вътре в самата общината, така и на общината с експертите, така и между общината и гражданите. Увеличението на билета до 1.60 лв. е пример за това."
Примерът за втория основен проблем - поемането на отговорност - е трамвайното трасе на 7-цата по булевард "България". "Година след ремонта е като от Припят. Нито изпълнителят, който твърди, че си е свършил работата, нито общината, която е основният отговорник, защото дава парите и взима обекта, са понесли отговорност. Обектът се разпада, но общината го е приела", казва още Христо. Казва, че от появата на "Спаси София" тенденцията в Столична община вече не е да се режат лентички, а да се ходи на проверки. "За булевард и кметът Йорданка Фандъкова, и заместник-кметът Любомир Христов направиха проверки преди откриването и откриха несъответствия, за което обявиха, че изпълнителят ще бъде глобен, а проблемите - отстранени. Булевардът беше открит с месец закъснение и почна да се разпада половин година по-късно. Никой не носи отговорност за това", коментира Христо. По това трасе, което се разпада, се движат скъпи и нови трамваи.
Третият проблем - включването на гражданите във взимането на решение. По думите на Христо това трябва да са обществения обсъждания с хората, които да бъдат питани какво искат да има в града им.
"Общината буквално я е страх от гражданите. Ние отиваме на комисия ги е страх как ще се изкажат. Хората не знаеха, че общината ще спира трамвай 6. Ние се опитахме да се свържем и да дадем становище. Никакъв отговор. Никаква комуникация. Започнахме да събираме подписка... И трябва да се вдигне парлама, да стане скандал през медиите, за да може общината да се задейства. Това не ни е самоцел - да злепоставяме общината, но нямаме друг избор", казва Христо. И обобщава: "Общината работи на принципа гасене на пожар."
А кои са проблемите на България, с които ще се заеме "Спаси България"? Христо смята, че трябва да се насърчи конкуренцията между градовете, за да може добрите практики от Пловдив и Бургас например да бъдат достъпни и за други населени места. "София изостава, а по принцип столицата трябва да дава пример." Проблем в страната е липсата на гражданско общество, което да оказва натиск. Но всъщност "Спаси България" ще трябва да решава същите проблеми като и "Спаси София".