Калин Калпакчиев: Промените на Закона за съдебната власт не променят прокуратурата

Калин Калпакчиев: Промените на Закона за съдебната власт не променят прокуратурата

Калин Калпакчиев ВСС
Калин Калпакчиев ВСС
С вторият пакет изменения на Закона за съдебната власт прокуратурата не се децентрализира, въпреки че промените се пропагандират като децентрализация, нито се демократизира, въпреки че указанията на горестоящия прокурор вече ще бъдат само писмени, а остава същата безконтролна и всесилна нституция, която може да контролира всеки и всичко в разрез с Конституцията.
Този проблем очерта членът на съдийската колегия на Висшия съдебен съвет Калин Калпакчиев в интервю за БНР, в което коментира втория пакет промени в Закона за съдебната власт (ЗСВ), преставен от Министерството на правосъдието.
"Ние трябва да се върнем към смисъла на Конституцията – прокуратурата да бъде органът, който повдига и поддържа обвиненията. Представители на Венецианската комисия и наши партньори, в рамките на Механизма за сътрудничество и проверка, казват, че прокуратурата в България разполага със специфични правомощия, които я правят всесилна и безконтролна. Едно от тези правомощия е това тя да бъде тотална прокуратура – да контролира всичко и всеки в обществото – т.е. тя замества много често и съда – има квазисъдебни функции. Това трябва да бъде премахнато", заяви Калпакчиев. И подчерта, че промяната трябва да е демократизиране на прокуратурата в смисъл нейните правомощия да са съсредоточени изцяло в сферата на наказателното преследване, за да бъде тя органът, какъвто го е предвидила Конституцията.
За разлика от Калпакчиев главният прокурор Сотир Цацаров изказа одобрение за промените - в интервю за БНР в неделя той изрази задоволство от цялостния ход на съдебната реформа и похвали Министерството на правосъдието за "консенсусния и рационален подход". Според Цацаров отпадането на определението "централизирана" за прокуратурата, както и въвеждането на задължителност само за писмените и по-мотивирани указания на горестоящия прокурор е гаранция за вътрешното убеждение на прокурорите.
Калин Калпакчиев подчерта, че
"ако ние просто махнем думата централизирана, а централизацията прозира и извира от всички текстове, то нищо няма да сме променили"
Той коментира, че е нормално е една прокурорска институция да бъде йерархично устроена, тъй като ефективността на изпълнение на функцията, която има по наказателно обвинение, изисква това. Въпросът е за граница. Там трябва да се съсредоточи дискусията, която сега не се води, заяви Калпакчиев. И подчерта, че в проекта за ЗСВ не е разграничена тази административно-йерархична подчиненост на прокурора от неговата свобода да решава преписките си по вътрешно убеждение.
Командироването на прокурори и запазването на предварителните проверки е другият лост за безконтролната власт
В проекта се запазва командироването на прокурори, включително и в друго населено място и по-долустояща прокуратура, което прави устойчива създадената "култура на зависимост" в българската прокуратура, коментира още Калин Калпакчиев. Като добавим това право на административния ръководител към процесуалните му правомощия да указва /вече само писмено/ как да се реши преписката и да удължава сроковете, се размива отговорността и се изгубва независимостта и свободното убеждение на прокурора, на който е възложена преписката.
Предварителните проверки като средство за шантаж
Изгубил се е същностният дебат защо са небходими предварителните проверки, подчерта още Калпакчиев. Те са запазени в пакета промени на ЗСВ, за разлика от предишния проект, изготвен от екипа на бившия правосъден мнистър Христо Иванов, в който бяха премахнати. Основен аргумент на експертите срещу предварителните проверки е, че извършеното в този етап няма процесуална стойност и трябва да се повтори след образуването на досъдебното производство, ако бъде образувано. Случва се обаче дело да не бъде заведено и остава проблемът , че събраната информация може да се използва за всичко, не и за целите на наказателното производство.
"Тъй наречените предварителни проверки сме виждали десетилетия наред, но те са неефективен способ, чрез който се събират данни, които нямат доказателствена стойност. Всичко, което се върши в рамките на предварителната проверка, след това трябва да бъде преповторено. Остава въпросът за какво се използва събраната информация. Така един инструмент, оставен в закона, се използва за натиск, шантаж, икономически и политически зависимости", коментира Калпакчиев.
Вярно е, подчерта той, че се предлага ограничаване на срока на проверките до един месец, но той може да бъде удължаван неограничено, ето защо такава рестрикция уж на предварителните проверки е имагинерна.
Вторият пакет промени на Закона за съдебната власт трябва да бъдат приети до края на лятната сесия на парламента, заяви наскоро министърът на правосъдието Екатерина Захариева.