Шефът на пътната агенция обяви мотивите за исканата му оставка като манипулативни

"Твърденията на депутатите от "БСП Лява България" за злоупотреби при изграждането и ремонта на пътната инфраструктура категорично не отговарят на истината, а поднесената по този начин информация е изключително манипулативна", е заявил пред журналисти в Казахстан председателят на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Лазар Лазаров, съобщи пресцентърът на ведомството.
Той уточни, че като в отговор на депутатско питане на народните представители били пратени линкове към публикации на сайта на АПИ, целта е била да видят, че информацията е публична и никой не е искал да ги обиди.
Той подчерта, че договорът за строителство на лот 3.1 на автомагистрала "Струма" на стойност 186 млн. лв., който е посочен като необосновано скъп, е сключван не от АПИ, а от вече закритата Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти".
"Следващите договори, които се визират – за текущ ремонт и поддържане на републиканската пътна мрежа, са стандартни и за всички 28 области в страната. Договорите нямат цена, защото при обявяване на обществените поръчки са формирани единични цени за отделните видове работа. Това е така, защото, когато се обявяват, не може да се предвиди какви по обем дейности ще се наложи да бъдат извършвани през срока на договора – колко дълга ще е зимата и какво ще се чисти, аварийни ситуации като свлачища, наводнения и др", обясни подробно Лазаров.
Той не се съгласи с твърденията, че "Агромах" е единствената фирма с договори за пътно поддържане в Югозападна България. В областите Перник и Кюстендил работят по договори други фирми, отбеляза инж. Лазаров. Според него "Агромах" има контракт в две от 28 области.
"Данните, които цитират депутатите, са за две години, касаещи платените суми за зимно поддържане и превантивните ремонти, които сме извършвали. Тези договори са нормални, ако искаме да имаме нормално състояние на пътищата", каза още той. Лазаров напомни, че те са сключени след проведени открити процедури по обществени поръчки".
По отношение на договора за допълнителната поръчка за автомагистрала "Марица", ръководителят на пътната агенция напомни, че подобни проблеми има при строителството и на други магистрали и пътни проекти. "За съжаление геоложките особености по трасетата на редица от новите участъци, които изградихме, невинаги могат да бъдат предвидени и това може да наложи необходимостта от ремонти. Самите проектанти при изготвяне на проекта не са засегнали темата и оттам по всички проекти имаме допълнителни договори за подобряване на геоложките условия - преовлажняване на почвите, свлачища и др., обясни Лазаров.
Според него проблем са и старите проекти за някои от отсечките, които въпреки актуализацията не могат да предвидят геоложките проблеми. "Аз не съм политик, нито политическо лице. Това, което правим в АПИ в последните години, е да променяме е коренно облика на пътната мрежа. За съжаление по всякакъв начин от разни хора, с разни цели и идеали са саботира, опорочава и принизява. Готови сме по всяко време за всякакъв вид проверки. Още повече че всеки договор е минал предварителен одит, контрол, които са били необходими не само от наши институции, но и европейски, защото голяма част се изпълняват с европейски средства", каза още Лазаров.