Държавата прави пореден опит да обяви летище "Божурище" за паметник на културата

Държавата прави пореден опит да обяви летище "Божурище" за паметник на културата

Държавата прави пореден опит да обяви летище "Божурище" за паметник на културата
Държавата ще направи пореден опит да обяви историческото летище "Божурище" край София за паметник на културата. На брифинг в парламента депутатът от ГЕРБ Красимир Велчев показа писмо на Националния институт за недвижимо културно наследство (НИНКН) от 16 юни, с което се предлага авиобазата да получи статут като групова, историческа, урбанистична и архитектурно-строителна ценност, а сгради на територията й да станат единични паметници. За да стане решението окончателно обаче, то трябва да бъде потвърдено от министъра на културата и неговия специализиран съвет - а заповедта да не падне в съда.
Близо десет години вече се точи сагата с "Божурище", което е едно от най-старите летища в света, но през 2007 г. премина в частни ръце срещу 166 апартамента в София и Пловдив. Въпреки че двама министри - Стефан Данаилов и Вежди Рашидов - подеха процедура за обявяването му за паметник през 2008 и 2010 г., административни пропуски направиха решенията им нищожни. В края на 2013 г. Върховният административен съд окончателно отмени заповедта на Рашидов заради съществени нарушения, включително неуведомяване на заинтересовани лица, липсващи данни, необнародване в "Държавен вестник".
Държавата прави пореден опит да обяви летище "Божурище" за паметник на културата
Междувременно собственикът - италианският концерн "Индустриален парк София" АД, започна да руши хангара и част от постройките за изграждането на "модерен мултифункционален и логистичен парк", като обеща паралелно да направи за своя сметка музей на авиацията.
Днес Красимир Велчев, който превърна "Божурище" в своя кауза, благодари на сегашния екип на Министерството на културата, както и на бившия министър Стефан Данаилов за усилията, защото доказали, че "не всичко е кюфтета и кебапчета", предаде "Фокус". Според депутата от ГЕРБ след добиването на статут паметникът можело да бъде одържавен или да бъде превърнат в летище от сегашните или нови инвеститори.
Авиобазата вероятно е най-старата, запазена в рамките на Европейския съюз. Според ген. Борис Бонев от инициативния комитет за запазване на летището то е едно от четирите признати като най-благоприятни за летене в света, заедно с "Грюнау" край Берлин, "Снежка" в Полша и "Бишъп" в САЩ. За разлика от действащото летище във Враждебна, в Божурище рядко се задържат мъгли.
През 1906 г. балон над София лети за първи път, като излита от Божурище. Летището започва да действа през 1912 г., две години по-късно там се установява аеропланно училище, а през 1917 г. - държавна аеропланна работилница. От 1930 г. летището има първата аерогара в Югоизточна Европа.